Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2909 ggr
Ljusa
2014-09-07 08:36

Harry potter

Jag har läst Harr Potter (några gånger, per år) och älskar verkligen de böckerna, riktigt, riktigt mycket. Nu skulle jag vilja ha tips på andra bra fantasy böcker/författare :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
TokyoWings
2014-09-07 09:44
#1

Robin Hobb är en av mina favoriförfattare! Likaså David Eddings!

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Sehvrin
2014-09-07 11:03
#2

Är du ute efter liknande böcker? Har du nån undergenre av fantasy som du gillar särskilt mycket? Nån preferens med vilken målgrupp böckerna ska vända sig till: barn, ungdom (tex Harry Potter) eller vuxen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ljusa
2014-09-07 11:30
#3

Jag vet inte riktigt, gärna böcker som liknar hp. Mest ungdoms böcker, men vuxen böcker också. Vet inte riktigt vad det finns för undergrenar till fantasy? Är faktiskt inte (pinsamt erkännande) heller helt hundra på vad som räknas som fantasy?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

eeip
2014-09-10 18:57
#4

Det finns väldigt mycket som kan räknas som fantasy, men ofta delar man grovt in det i high fantasy och low fantasy. High fantasy kretsar mycket kring fantasyelementen, och har rätt mycket sådant, till exempel Sagan om Ringen och annat med många olika raser och magi och så vidare. Low fantasy utspelar sig antagligen i en annan värld, men själva fantasyelementen och står mindre i fokus och det finns antagligen färre sådana.

Man kan också prata om urban fantasy, som nog nästan är där jag personligen tycker Harry Potter hör till, som är fantasy i nutidsmiljö, vår värld.

Om du vet vad det är med Harry Potter du gillar så är det lättare att rekommendera fler böcker. Gillar du ett långt äventyr med kampen mellan ont och gott? I sådana fall är David Eddings böcker (Sagan om Belgarion, bland annat) klassiskt. Gillar du mycket magi så är Ursula K LeGuins trilogi Trollkarlen från Övärlden  böcker jag gillar. Har du läst böckerna om Percy Jackson av Rick Riordan? De är i min mening underbara och liksom Harry Potter handlar även de om ungdomar med ovanliga förmågor som måste slåss mot ondska. Utspelar sig i nutid med mycket romerska gudar inblandade.

Jag gillar också Nattpatrullen av Sergej Lukjanenko, tror jag har sett det men andra liknande titlar också, beroende på översättning (originalspråk ryska). Även det urban fantasy, utspelar sig i Ryssland och mer på temat vampyrer och onda häxor och så.

eefoto
2014-10-04 21:23
#5

The Mortal Instruments serien är verkligen läsvärd! Böckerna slår filmen med hästlängder! Christopher Paolini borde du också kika på!:)

 Erika, ~värd på dressyr~

[skorped]
2015-01-27 20:18
#6
Annons:
Upp till toppen
Annons: