Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2170 ggr
Paltn
2014-06-09 22:44

Efterlyser boktitel

Hörde för längesedan en radiobok (fantasy) som handlade om en man från hans unga år fram tills han är gammal.

Nått om nån lärling vill jag minnas i titeln.

Iaf så får man följa honom på en resa, han träffar kärleken, han lyckas ta ihjäl nån i en skog och han blir bl.a instängd i en magisk stuga eller ifall han gömmer sig där, i massor av år.

Jag tror han är lite åt nå magiker, eller om det var att han hängde med en magiker.

Minns väldigt väldigt små snuttar bara, så det vore helt magiskt om någon fattade vilken bok jag menar =)

Minns iaf att jag tyckte om den!

Nån som har en aning på titel?

// Paltfan

Annons:
Sehvrin
2014-06-14 08:51
#1

Den första bok jag kommer att tänka på är Mördarens Lärling av Robin Hobb http://sv.wikipedia.org/wiki/Berättelsen_om_fjärrskådarna även om den inte känns helt rätt. Ett tips är att fråga SF-bokhandeln. Kan de inte lösa det själva brukar de fråga sina följare på facebook om tips och den samlade kunskapen brukar ge resultat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Paltn
2014-06-14 19:06
#2

Nä inte den, men den där lät dock också intressant! :P

// Paltfan

Frida
2014-06-15 00:23
#3

Det här är väl en väldigt vag gissning från min sida men jag reagerade direkt på det du sa om "instängd i en magisk stuga… i massor av år" och om "längesedan" är en sisådär 11-14 år sedan. Låter som The Redemption of Atlhalus av David och Leigh Eddings men på svenska är det två böcker (Tjuven Althalus: De Utvalda & Knivens sång). Det enda som inte stämmer i din beskrivning är lärlingsbiten i titeln.

Verkar dock vara lite si och så med hur det var med ljudboksbiten, på engelska finns den. Svenska hittar jag ingen trovärdig information.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Paltn
2014-06-15 00:54
#4

Tjuven Althalus äre, även om jag var helt ute och cyklade om "lärling" i titeln, blandade nog ihop det med någon annan bok.

Men stort tack!
Måste finnas på ljudbok, lyssnade nämligen på den då jag jobbade natt för flera sedan =)

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: