Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2076 ggr
Anna4077
2014-02-14 02:21

måste läsas lista

Som rubriken lyder. Vilka böcker anser du vara ett måste. För att göra det lite enklare får man skriva max 3 böcker Mina måste läsas är: Spejarens lärling - john Flanagan Harry Potter -j.k Rowling Hemlighets ön - jules Verne

Anna och taxen Max

Annons:
[Indexs]
2014-02-14 19:44
#1

Håller verkligen med om Spejarens lärling, också uppföljarserien Borderband :D

Här kommer min lista:

Arvtagaren - Christopher Paolini

Gregor - Suzanne Collins

De utvalda - Krisstin Cashore

Anna4077
2014-02-14 22:32
#2

#1 jag älskar the brotherband med. Älskar skandierna :)

Anna och taxen Max

Thaeri
2014-02-15 02:28
#3

Det beror ju på vem man riktar sig till. Finns inte en chans att jag kan ge en universell sådan lista utan jag måste veta vad personen i fråga gillar.

Anna4077
2014-02-15 13:30
#4

#3 efter vad du gillar

Anna och taxen Max

adirf1
2014-02-21 19:58
#5

Temeraire - Naomi Novik

Fallen ängel - Becca Fitzpatrick

Vampire academy - Richelle Mead

Fast denna lista kan inte bli… Riktig? Då det finns minst tre bokserier jag tycker platsar minst lika väl på listan xS

Anna4077
2014-02-22 01:00
#6

#5 inte menat som en "riktig lista" bara jag som är nyfiken i en strut :) du får gärna ta med dina serier med. Jag har själv serier i min "lista". Jag var bara personligt nyfiken på vilka böcker andra tyckte va ett måste att läsa.

Anna och taxen Max

Annons:
Caelus
2014-02-22 11:49
#7

A Game of Thrones - George R. R. Martin

The Name of the Wind - Patrick Rothfuss

The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch

Fast jag har inte läst klart Locke Lamora än, men den verkar väldigt lovande hittills.

Anna4077
2014-02-22 12:36
#8

#7 Locke Lanmora blir bara bättre och bättre :)

Anna och taxen Max

Caelus
2014-02-22 15:47
#9

#8 Så bra då, jag gillar Venedig känslan man får =)

Semper_Solus
2014-04-04 15:16
#10

The Legend of Darren Shan - skriven av - Darren Shan

Alex Rider - skriven av - Anthony Horowitz

Tunnels - skriven av - Roderick Gordon och Brian Williams

Älskar verkligen de här böckerna, satt flera timmar i sträck och läste dom. 🙂

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

[GalleonFang6126]
2014-04-10 20:05
#11

Gör ett avtryck här så att jag kan ha lite boktips att gotta mig i!

tearsandrain
2014-05-23 17:40
#12

alla David Eddings böcker. Speciellt "sagan om Belgarion"

Thaeri
2014-05-24 14:12
#13

#12, har du läst den sista serien paret Eddings skrev? För även om man gillar Eddings sådär generellt så hade jag i alla fall inte satt den på någon måste läsas-lista.

Dels flyter karaktärerna liksom ihop så det blir ganska rörigt, det känns som att persongalleriet är större än antalet rollfigurer. Sen är slutet det värsta jag någonsin läst, det är helt i samma klass med "det var bara en dröm" och man kännser sig så fruktansvärt lurad.

Överhuvudtaget skulle jag råda folk att vara försiktiga när de läser Eddings böcker och läsa dem i rätt ordning och helt undvika vissa, för annars kan man få en hel serie förstörd. Rätt ordning är då i den de kom ut, och de man ska undvika är Rivas skrifter (The Rivan Codex), Belgarath Besvärjaren (Belgarath the Sorcerer) och Polgara Besvärjerskan (Polgara the Sorceress).

Anledningen är att de mer eller mindre lyckades plagiera sig själva när de skrev de två serierna om Spjuthök (Spearhawk), och i och med att de om Belgarion är originalet så att säga är det bättre att börja med dem. Varför man ska undvika just de tre böckerna jag nämnde är att de förstör mycket i serierna om Belgarion, man får liksom veta för mycket om många grejer, och de till och med motsäger en del saker. Allra minst ska man vänta väldigt länge efter att man läst serierna om Belgarion innan man ger sig på dem.

----------

Att jag pratar om paret Eddings och konsekvent använder "de" är för att även om det bara är hans namn som står på många av böckerna har han erkänt att hans fru hade lika stor del i de verken som i de som hon står som medförfattare på.

Annons:
Thaeri
2014-05-24 14:59
#14

Men jag ska kanske ge lite egna bokstips också 🙂

Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden (Discworld)

Väldigt humoristiska böcker som – förutom precis i början – har ett betydligt större djup än man först kan tro. Massor med kommentarer på vårt samhälle och kultur som lyfts fram genom en helt skruvad fantasyvärld, och det fina i kråksången är att man kan välja att läsa dem som ren komedi om man inte är ute efter något tyngre, eller även se det här större djupet.

Det viktiga här är att inte läsa böckerna i den ordning de kom ut, för de bildar inte en sammanhängande historia utan man får följa olika människor på olika platser och oftast har de inte mycket att göra med varandra, så det är bättre att hålla sig till en "serie" i taget, annars tappar man bort vad samma personer gjorde i förra boken som var om dem.

Humorn är rätt speciell och faller inte alla i smaken, men alla bör åtminstone pröva läsa någon av böckerna.

**Neil Gaiman
**

Nu har jag inte läst så extremt många av hans böcker, men de jag har läst älskade jag, så vilken man plockar upp spelar inte så stor roll. Han har en väldigt egen still med ett helt underbart språk och det är väldigt skönt att alla böcker är fristående.

Något som kan vara bra att veta är att Stjärnstoft (Stardust) skiljer sig lite från hans andra böcker, oftast utspelar de sig i den moderna världen men det här är en ganska klassisk saga och tar sitt avstamp i 1800-talets England.

Luck in the Shadows och Stalking Darkness av Lynn Flewelling

Väldigt välskriven "klassisk fantasy" där ett helt lands öde hänger på vad huvudpersonerna gör i slutändan, men som ändå går sin egen väg och lyckas hålla sig på ett väldigt personligt plan. Det finns en motsvarighet till alver, men den skiljer sig från den uttjatade Tolkien-modellen ändå, och de få som förekommer blir till ordentliga personer, de råkar bara vara snygga och leva lite längre än andra.

Ett stort plus är att könsrollerna inte är de gamla vanliga inrutade, även om det trots allt är ett medeltida feodalsamhälle, och samkönade relationer inte ses som något konstigt.

De här två böckerna är de första i The Nightrunner Series, men den är inte vad man brukar tänka på när man hör ordet "serie", utan författaren skriver helt enkelt nya böcker om samma huvudpersoner när hon känner för det. Vissa av dem hänger ihop mer än andra, dessa två är en duologi kan man säga, medan nästföljande bok står mer på egna ben, och det är anledningen till att jag bara rekommenderar en del av hela serien.

Upp till toppen
Annons: