Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2318 ggr
Shamandaliex
2013-04-13 10:34

Vad tyckte alla om inledningen av GoT säs. 3?

Som rubriken lyder; nu har det släppts två avsnitt av den senaste säsongen av Game of thrones, vad tyckte alla? För jag antar ni precis som jag redan har börjat titta ;)
Har det varit en bra inledning, har alla fått följa karaktärerna ni vill följa. Vad tycker ni som har läst böckerna, motsvarar det förväntningarna?

Själv (som precis har läst ut A storm of swords) tycker jag att de har börjat i ett rasande tempo, efter avsnitt två har vi ju kommit (iafal med vissa av karaktärerna) ca 200s in i boken.
Bådar ju gott inför framtiden!

Så, vad har ni för tankar och idéer om denna säsongen?

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Annons:
denstore
2013-04-13 11:05
#1

Det har väl varit ganska OK, även om jag känner att det ibland svajar iväg från vad som beskrivs i böckerna. Kanske inte så mycket i sak, som kronologiskt och ibland är det säkert mitt minne som spelar spratt. Kommer t.ex. inte ihåg att fru Stark skulle uttryckt någon som helst oro för Jon Snows välbefinnande i böckerna.

Shamandaliex
2013-04-13 16:13
#2

Ja, de följde ju den första boken till punkt och pricka och den andra inte alls. Lite konstigt kan jag tycka. Hoppas att de följer boken lite bättre i säsong tre (Y).
Men nej, det finns ingen scen i A storm of swords där Catelyn visar någon som helst sympati för Jon Snow… Vet inte varför de tog med det (om det nu inte är så att det dyker upp något viktigt senare).

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-04-13 21:03
#3

Jag läser fortfarande andra boken i serien, men följer säsong 3. Jag kan  inte jämföra med boken iome att jag inte läst den, men jag tycker att det har vart bra hittils, och lika intressant som alltid. Det verkar som att Margaery har något i baktanken, när hon vill bli drottning, då hon dessutom vet hurdan Joffrey är. Det blir intressant att se vidare hur serien utvecklas. 

Förresten någon som vet ifall tredje boken är uppdelad i två säsonger?

Frida
2013-04-13 23:30
#4

Jag har inte läst böckerna men jag gillar serien men kan väl tycka att de verkar ha dragit igång denna säsong i en väldans fart för att samla ihop berättelsen inför kommande avsnitt. Tycker att det är intressant att det klagades en del på att första säsongen följde boken för mycket och nu klagas det från olika håll om att den inte gör det. Folk kan vara roliga ibland 😛

#1 och #2 Inte ens jag som inte har läst böckerna tyckte att Catelyns berättelse om Jon Snow i förra avsnittet passade in.

#3 Ja, den tredje boken kommer att utspela sig under säsong tre och fyra.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[luneri]
2013-04-14 12:10
#5

Ja, alltid är det något folk klagar på. Jag brukar oftast titta på serien/filmen innan jag läser boken, eftersom det ofatst brukar vara så att boken är snäppet bättre. Då blir det liksom att man får en bra upplevelse av filmen, och ännu en av boken när man läser den sedan. 

Jag är väldigt nöjd med serien, och tycker böckerna och serien är bra på olika vis.

Shamandaliex
2013-04-14 21:54
#6

#5 låter som en bra idé att titta på serien först som du säger, jag har ju gjort båda nu, såg säsong ett och två innan jag läste böckerna men har nu läst ut trean och tycker att det ska bli väldigt spännande att se hur allting ter sig i tv-serien nu.

Är det verkligen så att de har delat upp tredje boken på två säsonger? :O Verkar ju konstigt att de har kommit så långt in i boken redan på avsnitt två isåfall. Men är det som ni säger så… De vill väl kanske inte riskera att tv-serien kommer ifatt böckerna?

#4 Jag kan tycka att man borde antingen bestämma sig för att följa böckerna ordentligt och då alltid göra det eller alltid ändra en del så publiken som läst böckerna inte blir helt förvirrad… 
Varför klaga på att en bok följs för mycket? XD

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Annons:
[luneri]
2013-04-14 22:21
#7

#6 Jag håller med. Tycker man borde bestämma sig för något av de och hålla sig efter det. Är lite konstigt att klaga på att man följer boken för mycket. det är väl det som är grejen med att göra en tv-serie av en bok😛Vad jag vet är författaren inblandad i produktionen av serien, så jag antar att det går efter hans villkor och tycke också.

Shamandaliex
2013-04-18 22:02
#8

Haha ja jag håller verkligen med. Det är väl bara bra om det följer boken, eller? 
Ja, han är väl med och skriver avsnitten så man tänker ju att det kan bidra till vad som tas bort och vad som är med. Kanske kan ge lite hints om hur hela spektaklet kommer att sluta ;)

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-04-19 16:18
#9

Avsnitten slutar nästan alltid där karaktärerna gör något oväntat och man vet inte alls hur det kommer fortsätta i serien. Den spänningen gillar jag, men det är så seegt att vänta på nästa avsnitt bara :P

Shamandaliex
2013-04-20 18:10
#10

Ja, även om jag vet ungefär vad som ska hända har det ju ändrat i timingen och jag vet inte hur långt de har tänkt att alla ska komma i denna säsongen så det är jäkligt spännande även för mig.
Theon t.ex. är inte med som POV i A storm of swords alls så honom har jag ingen koll på hehe. 
Just nu tycker jag det roligaste är att sitta och se om man kan få några hints till vad som ska hända i Winds of winter som inte står i böckerna. Han gillar ju att lägga ut ledtrådar den där Martin…

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-04-27 14:28
#11

Jag tycker att framförallt Daenerys har utvecklats oerhört mycket genom serien, och nu börjar det definitivt bli intressant att se hur det kommer gå för henne i fortsättningen.

Shamandaliex
2013-04-30 14:22
#12

Tyvärr får jag inte hålla med dig där, Daenerys är den karaktär som jag gillade mest i början men som jag bara tycker blir sämre och sämre. Kan ha och göra med skådespelerskan men tycker att hon är relativt tråkig i boken också. Men det är bara min åsikt ^^

Det känns ju som om de har dragit ned lite på tempot igen nu i mitten av säsongen, jag undrar lite var de ska bryta om de ska dela upp boken i två säsonger. Hm, hm…

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-05-01 13:01
#13

i andra säsongen tyckte jag att Daenerys var riktigt tråkig och att hennes karaktär inte riktigt höll måttet, men nu tycker jag att hon blivit intressant igen. 

Ja, de verkar blanda händelserna lite hur som helst i säsongen. det blir intressant att se. Jag undrar även hur säsongen kommer sluta, och vad som händer i denna säsong innan den tar slut.

Annons:
Shamandaliex
2013-05-02 21:02
#14

Ja, jag håller verkligen med. Efter att ha varit i särklass den mest intressanta i ettan gick hon ju och blev skittråkig i tvåan. Kan hålla med om att hon har bättrat sig lite i trean nu men rent skådespelarmässigt tycker jag faktiskt att hon är rätt dålig. Tyvärr. 

De har ju gått väldigt långt fram med Arya och Robb men inte så långt fram när det gäller t.ex. alla i Kings Landing. Menmen jag klagar inte haha! Ska bli spännande och se när det drar ihop sig till säsongsavslutning. Man har ju sina teorier om hur det ska sluta hehe…

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-05-04 16:33
#15

Har också reagerat på att hennes skådespeleri inte är den bästa. 

Det kommer bli spännande, men jag längtar inte till säsongsavslutningen. Det kommer innebära att det är ett år tills nästa säsong… Handlingen triggas bara mer och mer, och man vill ju veta hur allt blir. Skulle gissa att det blir något alldeles crazy säsongsavslut, precis som i andra säsongens slut :P

Shamandaliex
2013-05-05 17:28
#16

Ja, tråkigt när man inser det liksom.

Haha, ja vi blir nog inte utan en cliffhanger direkt och jag har mina teorier om hur det ska sluta. De har ju en mängd bra grejer de kan avsluta säsongen med om man jämför med boken hehe.

Och så är det knappt författaren själv vet än hur allt ska sluta! Vågat att göra en så stor tv-serie av en icke avslutad bokserie måste jag säga. Undrar om de tänker göra alla böckerna…

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-05-19 19:22
#17

Jag hoppas verkligen att de kommer göra hela bokserien som tv-serie. Jag tycker det är ganska tråkigt med tv-serier som inte har ett riktigt avslut. Hoppas bokserien fortsätter lika bra, och inte blir spårar ut, som det kan bli ibland med långa serier.

denstore
2013-05-19 21:28
#18

Problemet är nog att Martin inte hinner skriva lika fort som serierna görs. Han skriver väl just nu på Winds of Winter, sedan två år. Tittar man bakåt, så har han skrivit sina romaner på mellan 3 och 6 år. TV-serien är nog snart ikapp, och då blir det skumt att vänta ut nästa säsong med kanske 4-5 år….

Yelly Bean
2013-05-22 08:08
#19

De får dela upp alla säsonger i två delar då, så blir det inte såna vänteperioder på flera år! Vet inte alla hur de gör sen, men tredje säsongen delar de ju upp.

Shamandaliex
2013-05-23 13:15
#20

Men man undrar ju hur de ska göra när de har gjort hela a storm of swords eftersom i de två nästkommande böckerna är ju karaktärerna uppdelade efter geografi… Det hade ju känts väldigt konstigt om man helt plötsligt inte skulle få följa Jon Snow i två säsonger. Det lär ju bli en del upprörda känslor! Så de kan ju inte direkt dela resten bara rakt av ändå. Sedan känns det ju ändå som om de kommer att komma ifatt om man tänker på hur långsamt det går för Martin att skriva. Han är ju inte direkt nära att skriva klart Winds of winter!

Mindre spoiler för er som inte läst tredje boken:

Undrar om de kommer att ta med the red wedding i säsong 3? Vad tror ni? Hinner de med det? Det känns som att det leder upp till det nu i slutet! Spännande!

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Annons:
[Zorita]
2013-05-23 18:06
#21

#20 Jag hoppas det, så det händer nåt! Just nu tycker jag det går bra långsamt, och då är ändå den här boken den det händer mest i. Jag undrar hur de ska göra med de två efterföljarna där det knappt händer nånting!

Thaeri
2013-05-27 20:15
#22

#20, jag tror att de inte kör efter bok då utan mer efter tidspunkt plus vad som passar rent dramaturgiskt. Så långt in har de ju tillgång till hela källmaterialet, och Martin själv är väldigt involverad och har ju dessutom skrivit mycket för TV så han är fullt medveten om skillnaderna mellan det mediet och roman.

Shamandaliex
2013-06-05 21:50
#23

Det blev the red wedding! Vad tyckte alla? ^^

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-06-06 11:00
#24

Jag såg avsnittet igår…. Det blev inte alls som jag förväntade mig i handlingen. Robb borde ju egentligen ha varit lite på sin vakt iome att det var han som bad om förlåtelse.

Jag trodde verkligen på Robb Stark, men nu är det ju verkligen kört för stark-familjen. Om det inte händer något oväntat igen dvs.

Shamandaliex
2013-06-08 16:50
#25

Kört för Stark? Det är ju fortfarande majoriteten av familjen som lever ;) och om jag ska vara ärlig så är det den intressanta delen som är kvar haha! Folk har uppenbarligen tyckt mycket bättre om Robb än vad jag gjort och vad jag trodde :O

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Shamandaliex
2013-06-08 16:53
#26

Jag råffar åt mig ett citat som jag har kört med från början: "Put the bastard on the throne!"

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Yelly Bean
2013-06-08 17:33
#27

#25 Jag tror mer det är att folk blev så chockade för att han, med sin så pass viktiga roll som the king in the north, kunde bli dödad så tidigt i serien. ^^ 

Jag tycker också de är de mest intressanta som är kvar. 🙂 Arya och Jon har varit två av mina favoriter från början. Och Sansa är intressant/spännande att följa, mitt från lejonens kula (so to speak 😉).

Annons:
[luneri]
2013-06-08 22:48
#28

Arya och hennes bröder är såpass unga att jag tror det kan dröja bra länge innan de kan prägla handlingens riktning, men vi får se hur allt blir :) Sen har vi ju Jon också. 

Tycker det blir intressant att se hur det går för Sansa i fortsättningen av serien.

Upp till toppen
Annons: