Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 4473 ggr
Loria
2013-04-06 08:34

Steampunkare

Hej hej

Är det någon här inne som gillar steampunk? Jag är helt fast och vill gärna hitta andra som gillar stilen som man kan prata idéer med. Det roligaste hade ju varit om man hittat någon annan som också bor i Skellefteå/Västerbotten/Norrland

Annons:
Zolah
2013-04-10 20:07
nox_umbra
2013-04-10 21:46
#2

jag är också ganska såld på steampunk :)

Loria
2013-04-11 09:39
#3

Zolah, steampunkvärlden är visst lika liten som IRLvärlden :) Fast steampunkvärlden visar sig all mer vara lite större än vad jag trodde endå ;)

Shamandaliex
2013-04-13 16:48
#4

Jag hade gärna läst nån steampunk men det är ju inte det lättaste att få tag på. Har ni någon bra bok man kan börja med som ingångsport?

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Frida
2013-04-13 23:36
#5

Trillade in på steampunk för ett tag sedan men har inte riktigt kommit till skott att läsa några romaner ännu. Mest fastnat i genren som livsstil och läser en och en annan web comic som passar in.

Ni vet kanske att Sveriges första steampunk-konvent ska hållas i Alingsås (utanför Göteborg) i oktober i år? Jag har sett fram emot det sedan nästan ett år tillbaka men så gick de och flyttade eventet från augusti till oktober. Så med lite otur (?) så blir det inget konvent för mig då min sambo och jag väntar vårt första barn som är beräknat till exakt samma helg som konventet är.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Loria
2013-04-15 09:40
#6

Alingsås är inbokat och jag kommer absolut att vara där och delta!

Jag har inga tips på steampunkböcker. Jag tittade lite när jag var på SF-bokhandeln i GBG senast och det såg inte ut att finnas allt för mycket, och det som fanns var så klart på engelska. Jag är inte så van att läsa på engelska och har fått för mig att jag skulle ha svårt för fantacy på engelska. Men just nu håller jag på att läsa igenom 50 nyanser av grått på engelska, o det har gått hyfsat, så jag kanske vågar mig på någon steampunkbok som nästa =)

Men eftersom steampunk är så vackert estetiskt känner jag att jag gärna vill se serier, filmer eller böcker med bilder =)

Annons:
Loria
2013-04-15 09:44
#7

#5 Du köper väl denna bok till den nyanländande steampunkaren i din familj http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1937359409

Frida
2013-04-15 10:02
#8

#7 Åhå, en sån måste vi ju självklart ha! Vi har redan en "läskig" alfabetsbok men det här måste ju vara snäppet bättre, tack!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Shamandaliex
2013-04-15 15:19
#9

Har hört att Gail Carriger ska vara bra steampunk och de finns på svenska. Har dem på mitt lokala bibliotek ^^ så de böckerna kanske man kan ta sig an? Någon som har läst?

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Lily
2013-04-15 20:04
#10

#9 Gail Carriger är mycket bra, rekommenderas till alla som gillar steampunk och till andra också… Har bara läst böckerna på engelska, men den första boken bör heta Själllös på svenska.

Shamandaliex
2013-04-15 23:25
#11

Nice, får prova dem då!

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Paltn
2013-04-20 00:15
#12

Intressant, gillar steampunken för det artistiska i det men att det fanns romaner inom "stilen" visste jag då inte :p
Är det nått åt postapokalypisk fantasy/sci-fi det då eller?
Typ "nya mutant" i världsbild? (för dem som spelar/spelat svenska rollspel…annars kommer nog inte jämnförelsen så långt)

Isf hade jag själv en steampunkroman på G utan att ens veta om vad jag skrev för genre tydligen :P

// Paltfan

Frida
2013-04-20 10:19
#13

Steampunk utspelar sig vanligen (men inte nödvändigtvis) i en viktoriansk miljö där allt drivs av ångmotorer, folk åker zeppelinare och tåg osv. Det är lite som att den andra industriella revolutionen inte riktigt hände men att utvecklingen ändå går framåt så som folk på 1800-talet trodde att saker skulle vara på 1900-talet.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Sehvrin
2013-04-20 10:22
#14

#12 Steampunk-historier är sci-fi så som den var på 1800-talet (typ Jules Verne), ofta med inslag av mystik. Den är oftast inte postapokalyptisk, det är ju en egen genre 🙂 

Steampunk-genren är dock lite svår att definera och det finns ett ganska brett spann mellan hur mycket teknik (sci-fi) och hur mycket fantasy det är. Till exempel skulle jag räkna Guldkompassen till steampunk, och där är ju fantasy inslaget övervägande.

Jag gillar steampunk, men har hittills inte lyckats hitta nån riktigt bra bok, utöver Guldkompassen då, men det beror nog mest på att jag inte läst särskilt mycket ur genren. Den tilltalar dock även mig artistiskt. Och vill man man ha en bra historia blandat med det visuella kan jag rekommendera webserien Girl Genius 😉

Är det någon som ska på Lincon (spelkonvent i Linköping) i år? Årets tema är steampunk 😃

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

denstore
2013-04-20 11:09
#15

L.E. Modesitts Imager-serie kan nog klassas som Steampunk. Några ur hans Recluse-serie också, vilket lite är en av anledningarna att jag gillar Modesitt så mycket.

Shamandaliex
2013-04-20 18:12
#16

Hah! Hade aldrig dragit parallellen Guldkompassen=steampunk men nu när jag tänker på det stämmer det ju ändå litegrann! Så då har man ju läst en steampunk-roman ändå, skämt åsido ;)

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

starhawk
2013-04-23 08:32
#17

Har inte läst några steampunk böcker däremot uppskattar jag ett data spel som helt klart är steampunk fast i en fantasyvärld (dvärgar, orcher och alver och sånt) det heter Arcanum

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Paltn
2013-04-23 16:49
#18

finns arcanum aktiv kvar fortfarande? Det var väl ett mmo?

// Paltfan

starhawk
2013-04-24 08:02
#19

#18: Nix inte ett mmo utan ett gammalt hederligt RPG, körde den lite igår för nostalgivärdet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Paltn
2013-04-24 19:55
#20

tänker på något annat då, ska finnas ett sci-fi/fantasy-mmo som kom tidigt 2000tal har jag för mig.

// Paltfan

Annons:
starhawk
2013-04-25 07:58
#21

#20: Så särskilt Sci-fi är ju inte Arcanum, mest avancerade sakerna är ångmaskiner och vad vapen beträffar så springer man mest omkring och viftar med svärd även om det finns eldhandvapen, dock inte särskilt sofistikerade dyliga.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Varga
2013-04-28 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag håller ju på att skriva en steampunk-roman på svenska nu som förhoppningsvis kommer att vara klar att skickas till förlag efter sommaren… ;) Men annars läser jag själv mest på originalspråket vilket brukar sluta med engelska… :p

Annars både modellar jag steampunk, ska börja uppträda med steampunktema på magdansshower i sommar och pysslar lite egna smycket och sånt när tiden tillåter.

Har även några få artiklar om steampunk och liknande på min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess och jag tror att det kommer bli mer i framtiden (har någon tips om vad ni vill läsa om så är det välkommet! ;) ). Arrangerade även ett steampunklajv förra hösten och ska förhoppningsvis arrangera uppföljaren i höst, om jag lyckas hitta någon mer driven arrangör. Detta blir ju dock i Stockholms-området… :/

Bjuder på en bild av mig och min sambo från en steampunkinspirerad fotografering förra hösten ;3

Biadora
2013-04-30 18:20
#23

Instämmer helt i att Gail Carriger är mycket trevliga steampunkböcker. Tycker personligen att det börjar komma en hel del serier i den stilen, men då läser jag mycket på engelska och kan se att det är segare om man vill ha böckerna på svenska. (Sitter o väntar på resten av The Parasol Protectorate då jag bestämt mig att köpa mangaversionen av serien).

Jag varken spelar eller gör något eget, sitter mest o dreglar över alla snygga steampunkbilder man kan hitta på nätet. Och drömmer…
Men bor i norrland. ;)

Driva
2013-04-30 21:44
#24

Jag vill gärna bli mer insatt i steampunk för jag tycker det är så coolt, men har inte haft riktigt tiden och orken, men i framtiden kanske :D

Själv diggar jag Steam powered giraffe

Besök min blogg: http://bumpi.se

Wolfheart
2013-05-01 14:50
#25

Jaa! Steampunk <3

Loria
2013-05-02 14:23
#26

Jag gillar Abney Park, deras musik ger bra inspiration när man sitter och pysslar. Är det någon av er som kommer att besöka steampunkeventet i Alingsås i höst?

Driva
2013-05-02 16:46
#27

#26 jag blev jättesugen att gå, men som sagt jag är inte superinsatt i steampunk och känner inte direkt någon annan som tycker om det. Så vet inte om jag "vågar" gå… är ju liksom "noob" på genren

Besök min blogg: http://bumpi.se

Annons:
Wolfheart
2013-05-02 21:32
#28

Steampunkevent i alingsås?! Ja just ja, men det skulle väl ordnas ett i  göteborg också? eller har det flyttat? Låter jättekul i varje fall :D

Frida
2013-05-02 22:24
#29

#28 Det blev flyttat till Alingsås, men det är ju inte särskilt långt från Göteborg.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Shamandaliex
2013-05-03 13:22
#30

Woho, har lånat hem Gail Carrigers två första böcker nu som jag ska sätta tänderna i så snart jag hinner. Ska bli intressant att bilda sig en uppfattning om dem!

Steampunk-konvent låter ju riktigt roligt men varför måste allting ske i mitten av Sverige??

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Frida
2013-05-04 10:33
#31

På tal om steampunklitteratur: Andra Världar söker noveller till en steampunkantologi. De som gillar att skriva har till den siste november på sig att författa en steampunknovell om max 30 000 tecken.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
2013-05-06 13:42
#32

Hittade Steampunkfestival.se nyss (deras hemsida behöver lite kärlek verkar det som). Enligt info så ska denna festival hållas i Gävle 27-29 juni 2014. De har även en egen sida på Facebook.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Shamandaliex
2013-05-06 14:46
#33

Låter ju jätteroligt med en sådan festival i kontrast till alla musikfestivaler! Hoppas de genomför det, då kanske man kan ta sig dit en runda ^^

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Varga
2013-05-06 23:07
#34

Jag kan skvallra om att det diskuteras för fullt i arrangörsgruppen inför festivalen i Gävle! ;) Jag får alla deras (jättejättemånga) mejl eftersom jag är med på ett litet hörn och ordnar med modevisningen där.

För övrigt så kan jag nämna att om man är sugen på att gå och visa upp sina kreationer på den modevisningen så är man varmt välkommen att kontakta mig, tanken är att det ska vara en visning för alla möjliga kreationer och inte enbart ett specifikt märke eller liknande, för att alla kreativa människor ska få chans att visa upp vad de kan göra! :)

Annons:
Frida
2013-05-09 22:20
#35

#34 Ni får väldigt gärna skapa en ny tråd angående eventet och hålla det uppdaterat med vad som händer i planeringen om ni vill.

Och dagens yay: LEGO + steampunk = sant! (typ). Bifogad PDF-fil (officiellt dokument från LEGO själva) är en förhandsvisning av ett nytt set från LEGO som kommer i juli.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sehvrin
2013-05-14 19:52
#36

Träffade ett par av arrangörerna för Alingsås steampunk-konvent under LinCon. De råkade tydligen bo i samma lilla stad som jag😃 Hängde ganska mycket i deras stora tält (steampunk-häng for the win!) och nu är det ganska sannolikt att jag kommer åka på konventet. Lyckades också komma fram till vad jag ska satsa på för koncept till min steampunk-utstyrsel: Steampunk-samuraj (Det var någon som föreslog det och min hjärna råkade ta det som en utmaning, så nu kan jag inte släppa det…)

Här får ni en liten rolig låt mo steampunk också 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Loria
2013-05-16 14:05
#37

#36 Då kommer vi kanske att synas i Alingsås =) Jag hängde med arrangörerna på GothCon och är sjutk laddad!

jag har tänkt försöka sy mig en sån här tills dess http://www.simplicity.com/p-6060-misses-steampunk-costume.aspx

Biadora
2013-06-20 15:03
#38

http://www.youtube.com/watch?v=37Ln9uqZywY

-så sugen jag blev att få uppleva något som det där. x)
Tycker också att det verkar vara en bra länk att visa om man vill försöka förklara för någon (förälder, vän) vad Steampunk är/kan vara.

Upp till toppen
Annons: