Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 4585 ggr
[luneri]
10/19/12, 11:08 AM

Skriva berättelser-Tips?

Någon som skriver böcker/berättelser här?

Om ni har bra tips att dela med er angående skrivandet är jag gladGlad Alla tips från start till slut och vad man ska tänka på är bra.

Jag har återupptagit en av mina gamla ideer som jag började skriva på, men jag är ingen naturtalang när det gäller skrivande, men allt går om man bara försöker, så tips på skrivande tas tacksamt emot!

Det är såklart fantasyinriktat dåGlad Jag har bara skrivit ner ideer, huvudkaraktärerna, bakgrund och storyn. Så själva skrivandet har jag inte kommit igång med än.

Annons:
Sigrun
10/19/12, 11:19 AM
#1

Nu skriver inte jag själv men mitt tips är ju gör karaktärerna så levande som möjligt och att även göra så att man kan känna igen sig själv i dem, tänk på att de ska ju utvecklas och växa med i historiens gång, och att vara konsekvent när det gäller vissa personlighetsdrag, om du förstår vad jag menar. (jag förklarar lite luddigt vet)

Skriv ner och anteckna vad de olika områdena i världen heter vad finns det för olika väder?, hur varmt/kallt, kläder, vad för sorts mat, musikinstrument, vapen/speciella kända vapen som har ett namn som tex sting, osv. fast det har du nog troligtvis gjort, sen blir det ju lättare att skriva historien när man har allt klart.

Lycka till!

:)

Yelly Bean
10/19/12, 11:28 AM
#2

Gör så att karaktärerna har olika personligheter, alltså så att det märks. Annars är det lätt att de blir lite "platta". Ett tips är att ta en egenskap från dig själv och ge karaktärerna, så blir det lättare och naturligare. :)

Sigrun
10/19/12, 11:38 AM
#3

Och skaffa en utomstående som korrläser!

Man blir blind för sina egna stavfel.

[luneri]
10/19/12, 3:15 PM
#4

Vilka bra tips, tack! Glad

Nu fick jag även ännu mer inspiration.

Det är svårt att skapa olika personligheter, men jag försöka få dem att stå ut. Än sålänge är det bara två karaktärer jag börjat utveckla, men jag har fler som jag inte har lagt ner fokus på ännu.

Shanea
10/22/12, 10:49 PM
#5

#2: Tyckte om ditt sista tips där, att ta ett eget drag och ge karaktären, och blev sugen på att ta det ett steg längre, ta ett drag från min egen personlighet och överdriva det, och sen göra samma sak med ett annat drag och en annan karaktär, skapa mina egna små schizofrena personlighetsklyvningar… ;-)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Yelly Bean
10/23/12, 6:39 AM
#6

#5 Haha, ja det kan bli intressant! Man kanske får veta saker om sig själv som man inte vill veta? FörvånadOskyldig

Annons:
[luneri]
11/4/12, 12:49 PM
#7

Jag har inte kommit särskilt långt i skrivandet ännu, men än sålänge har jag planerat storyn, de två huvudkaraktärerna i större drag.

Den ena karaktären har jag börjat skriva om, och hans bakgrund, och ju mer jag skriver desto mer går jag in på detaljer, jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det blir ändå alltid så när jag skriver!

Han kommer förövrigt vara medlem i ett gatugäng i berättelsen. Eftersom det är fantasy är det påhittad miljö. Jag brukar alltid vilja ha med skillnad mellan misär och rikedom i mina berättelser… Men jag antar att man skriver om det man är mest intresserad av:P

Sigrun
11/7/12, 11:59 PM
#8

Det låter bra, ju mer detaljer desto mer levande berättelse, (känns som att man åker in i den så att säga).

Shanea
11/18/12, 11:28 PM
#9

Tror det blir betydligt enklare att skriva utifrån karaktärens synpunkt också när man skrivit detaljerad bakgrund och liknande :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


[Zorita]
11/23/12, 9:32 AM
#10

Mitt tips är att utveckla karaktärerna först, få en känsla för hur de beter sig osv. och tänk igenom hur historien utmanar dem. Tipset är ofta att tänka på det värsta som kan hända dina karaktärer… och sen utsätta dem för det. Trenden inom fantasy går mot karaktärsdrivna historier, där karaktärerna får stor plats och utvecklas tillsammans med historien.

Gå sen in på att fundera igenom historien. Tänk igenom början, mitten och slut. Sen kan du välja om du vill skriva en detaljerad "outline" eller köra med att "se vad som händer". Olika författare använder olika metoder. Jag började med att inte skriva någon outline själv, men upptäckte att historien flöt på och jag glömde färre detaljer när jag jobbade med en beskrivning av historien som jag skrivit i förhand.

Själva språket kan man egentligen inte lära sig. Det viktigaste är att hitta sin egen röst, och det gör man egentligen bara efter man har skrivit mycket.

Läs även så mycket tips online som möjligt. Och läs mycket fantasy ;)

[Anamalar]
8/21/13, 10:23 AM
#11

Jag skriver själv på en historia som förhoppningsvis slutar som en bok. Jag hade länge tänkt på mina karaktärer och handlingar men jag har inte skrivit ner tankar så för mig flödar historien bara på och blir som den blir :)

Dealath
8/21/13, 11:07 PM
#12

Ett tips är att alltid tänka ut historien innan du börjar skriva allt för långt. Tänk på att allt som händer, alla konversationer, måste ha en mening. Annars blir det lätt tråkigt när meningslösa händelser och liknande kommer in.

Ikajo
8/31/13, 10:02 PM
#13

Först och främst tycker jag att du ska försöka skriva på det sätt du själv är bekväm med, alla fungerar inte på samma sätt. Man måste inte ha planerat allting när börjar skriva, det räcker ofta med att ha ett koncept och en någorlunda god idé om vart historien är på väg. Det är också bra att våga ge berättelsen lite fria tyglar, särskilt om du skriver fantasy. Jag ser heller inget hinder med att låta karaktärerna utvecklas efter hand som du skriver eftersom det är först när du skriver som karaktärerna får liv. Jag har skrivit på min nuvarande roman i snart fyra år (den faktiska skrivtiden är runt ett halvår men men) och när jag började hade jag bara en vag idé om vart det hela var på väg och vilka mina karaktärer var för ena. Nu när jag kommit halvvägs har jag en tydligare uppfattning om mina karaktärer men jag låter dem fortfarande överraska mig. Jag vet vart historien ska men jag har inte planerat varje steg hela vägen, det kommer jag på efter hand. Sen beror det helt på vad man skriver och hur och hur man fungerar som människa. Men lås dig inte vid att du måste ha stenkoll på berättelsen. Sikta istället på att gå in i det som kallas "Flow". Det är när historien börjar berätta sig själv och du är mest ett utlopp för den. En jättehärlig känsla! Du blir din egen läsare.

Om du vill testa att läsa något av det jag skrivit kan du klicka här den är inte lika gammal som min roman men jag har jobbat på ungefär samma vis. Och den här närmar sig slutet, till skillnad från romanen.

(Jag läser just nu Programmet för professionellt skrivande i Gävle, så jag har mycket lärande att se fram emot 😃)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Upp till toppen
Annons: