Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2620 ggr
Technique
2012-06-08 12:15

Boktips?

Jag är helt gaalen i böcker och brukar läsa minst en bok i veckan, i princip alltid fantasy. Men nu har jag läst alla böcker i bokhyllan minst två gånger och jag har väldigt svårt för att hitta nya… Om det är böcker i en serie eller fristående böcker spelar ingen roll. Har dock en viss förkärlek för drakar och vampyrer, så har ni en bok med någondera så uppskattas det. ^^ Även böcker om forntida gudar, skandinaviska såväl som romerska/grekiska uppskattas. Läser helst på Svenska, men är det en lättbegriplig handling och inte allt för komplicerat språk kan jag tänka mig att läsa på Engelska.

Tacksam för svar!

Annons:
Sehvrin
2012-06-08 19:04
#1

Allt som Neil Gaiman har skrivit är värt att läsa. (Särskilt hans "Amerikanska gudar" om man gillar gudasagor)

Gull Åkerbloms tetralogi Sagan om gudagåvorna har en del nordiska gudar och väsen (om jag inte minns helt galet)

Tad Williams Minne, Sorg och Törne samt hans Blommornas krig har en och annan drake i sig.

Bram Stokers Dracula är ju ett måste att läsa om man gillar vampyrer.

How to train your dragon skulle jag nog rekommendera att läsa på engelska, även om det finns en översättning. Väldigt roliga böcker om drakar och vikingar som inte alls är som filmen (även om båda har sin charm)

Det är nog de böcker jag har att tipsa om i detta läge. Givetvis har jag fler jag skulle kunna tipsa om, men jag vill inte rabbla upp hela min bokhylla Flört Dessutom passar inte alla in på kriterierna och ganska många är på engelska.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cochon
2012-06-08 21:20
#2

Eragon serien är skit bra! =D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Technique
2012-06-08 22:08
#3

#1

Åh, tack så mycket. :DD Ska genast kolla upp böckerna. ^^

Måste även tillägga att jag föll platt för filmen "How to train your dragon", och ska man kolla på alla filmer baserade på böcker är böckerna (nästan) alltid bäst. Så den ska läsas. C:

#2 Hela serien står så fina och glänsande i bokhyllan. ^^ Blivit lästa ett antal gånger, och det var även här min kärlek för drakar började. c:

Thaeri
2012-06-10 19:13
#4

Ska du läsa How to Train Your Dragon på engelska så skulle jag tipsa om att lyssna på ljudboken samtidigt, den är inläst på ett helt underbart sätt där uppläsaren verkligen har försökt göra boken levande. Det är nästan lite som att lyssna på en radioteater, bara att det är en person som gör alla rollerna.

Technique
2012-06-11 11:43
#5

Det ska jag kolla upp. :D Har annars väldigt svårt för ljudböcker då jag oftast tycker uppläsaren gör det dåligt med för lite inlevelse och usch usch. :C

Thaeri
2012-06-11 16:11
#6

#5, jag brukar ha precis samma problem, men blev tipsad om dem av en kompis och blev väldigt positivt överraskad Glad

Jag ska kanske "varna" för att uppläsaren är skotsk, och han använder lite olika skotska accenter för olika personer, plus att han även springer iväg till Wales ett tag för några karaktärer, så om du inte är jättebra på engelska är det nästan ett måste att läsa samtidigt som du lyssnar. Men det är väldigt bra träning för att lära sig förstå annat än de brittiska och amerikanska standarduttalen.

För att inte tala om hur mysiga de accenterna är <3. Och har man boken framför sig är det inte svårt alls att höra vad det är han säger.

Själva språket som används är inte komplicerat, och alla ord och all grammatik är standard, så det bör vara på en perfekt nivå om du inte är van att läsa på engelska.

Jag vet inte om det finns mer än en inläsare i och för sig, det kan ju hända ibland, den versionen jag pratar om är den med David Tennant. Tror han har läst in upp till bok 8 i serien än så länge.

Annons:
Technique
2012-06-11 16:32
#7

Åhh, skotska. *-* *drool* Jag.Älskar.Skotska. Över huvud taget olika accenter i Storbritannien. Just nu har jag en önskan om att få åka till UK och resa runt lite, kanske plocka upp ett ord eller två… Tih. c:

Är det en serie? :o

Thaeri
2012-06-11 19:17
#8

#7, japp. 10 böcker i huvudserien än så länge Glad

Sen gör uppläsaren som sagt inte alla med skotsk accent, Camicazi låter betydligt mer walesisk till exempel, men ingen av rollfigurerna pratar den där vanliga tråkiga RP-engelskan.

Technique
2012-06-12 16:26
#9

Åh, vad underbar. *-* Jag tycker om serier, då tar det inte slut så fort. c:

Det låter bra i mina öron med olika accenter. C: Bra träning. (;

Åh, vad underbaart. Jag ska köpa böcker ikväll på nätet wuiie. c:::: Jag får någon form av bokabstinens om det går för långt mellan köpen, desvärre. '-'

Sehvrin
2012-06-12 20:44
#10

Jag kan bara hålla med om att uppläsaren till How to train your dragon är fantastisk. Att han råkar vara en av mina favoritskådespelare är ju ett plus i kanten Oskyldig (och en av anledningarna till att jag lyssnade på böckerna, för jag har faktiskt inte läst dem).

En serie av serier som jag kan rekommendera är Robin Hobbs som börjar med Berättelssen om fjärrskådarna (fyra böcker på svenska) och fortsätter med Handelsmännen och de magiska skeppen (tre böcker). Efter det kommer Den gyllene mannen (tre böcker), men den har jag inte läst så den kan jag inte säga om jag rekommenderar eller ej. Vad jag dock rekommenderar är att läsa serierna i ordning, även om de är mer eller mindre fristående. Jag önskar att jag hade gjort det, för då hade jag kanske fått ut lte mer av Handelsmännen och de magiska skeppen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Technique
2012-06-13 00:27
#11

Kan tillägga nu att jag sitter och lyssnar på How to train your dragon", och som ni säger har han en otrolig röst. *-* Har ingen bok att läsa, men än så länge förstår jag allting bortsett från något ord som sagts med väldigt mycket accent. Har bara lyssnat i nio och en halv minut, men måste säga att storyn skiljer sig otroligt mycket från filmen. :o På ett bra sätt. ^^

10# Ska kolla upp serien. c:

Mantissa
2012-06-27 19:39
#12

#2 Är Eragon serien färdig? Har för mig att han som skrev fick typ skrivkramp.

Geru
2012-06-29 21:14
#13

#12 Den är färdig.

Temeraire är ju väldigt bra om du inte läst den serien.

Jag själv håller just nu på att läsa "Sagan om kungadräparen".

Guldkompassen är annars en bra bokserie:p

Finns ju "Den sista önskningen" också, mycket bra bok.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Äpplet
2012-07-05 15:59
#14

hej! Jag tycker att du ska läsa en serie som heter drakviskaren eller så tycker jag att du kan läsa sagan om ringen:)

Solum_Luna
2012-07-06 13:10
#15

Jag skulle vilja tipsa om en serie med fristående böcker som heter "Goddess summoning" av PC Cast. Väldigt mycket romersk/grekisk mytologi, blandat med både humor, spänning, romantik och lite annat smått och gott. Även Partholon-serien av samma författare är väldigt bra. :) (De heter Divine by mistake, Divine by choice, Divine by blood).

Yelly Bean
2012-07-09 09:27
#16

Det finns en serie som heter skämmerskeserien, eller nåt sånt. Första boken heter i alla fall skämmerskans dotter. Efter den är det tre böcker till. De är lättlästa men väldigt spännande, vad jag kommer ihåg. (Det var ett tag sen jag läste dem..) Oskyldig Det handlar om en tjej som heter Dina, som har "ärvt" en gåva av sin mor. Det är att hon kan se vad varje person som ser henne i ögonen skäms över. Miket miket spännande! :)

Äpplet
2012-07-09 11:06
#17

#16 den är jätte bra ju :)

Technique
2012-07-11 08:53
#18

Tack alla döör jättebra tips. ^^ ska kolla upp böckerna på biblooteket när jag kommer hem. C: #16 läst ett antal gånger. ^^ även hennes andra böcker. c:

Yelly Bean
2012-07-11 11:26
#19

#18 Najs! Några du kan rekommendera av dem? :)

Upp till toppen
Annons: