Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 2379 ggr
Frida
2012-04-24 09:05

Stereotyp och sexistisk fantasy

Igår publicerade DN en kort artikel om stereotyp fantasy med betoning på Game of Thrones. Direkt när jag läste rubriken och ingressen på DNs förstasida så trodde jag att jag skulle få läsa en harang av smutskastning av serien och genren i sig. Men jag blev glatt överaskad när fler röster hade fått uttala positiva saker i ämnet.

Vi har ju haft en och annan tråd här på forumet om stereotyp fantasy men det kanske är dags att lufta ämnet igen. Vad tycker ni? Är genren så insnöad på stereotypa karaktärer? Vilka författare/böcker finns det som väger upp detta? Är det kanske till och med någon här som känner till var vi kan läsa mer ingående rapporter/avhandlingar om vår älskade genre med avseende på stereotyper och sexism?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
denstore
2012-04-24 09:32
#1

Hade man dessutom skalat bort allt extratillagt sex, så hade serien varit mindre en nagel i ögat.

Som sagt, den här diskussionen brukar bubbla upp ibland. Jag tror att folk kanske behöver komma ifrån verkligheten ibland, och då fungerar fantasy mycket bra. Jag är definitivt inte rädd att den här sortens litteratur skulle ha en negativ påverkan på samhället. Vid närmare eftertanke tror jag sällan jag har träffat folk med så lite inslag av ojämlikhetstänkande som bland mina fantasy, rollspels och modellbygges-kompisar (vilka väldigt ofta är kombinerade…). Jämför man med snittmannen i Sverige, med stort intresse för sport på TV, så vinner fantasy-fansen med hästlängder…

Thaeri
2012-04-24 14:22
#2

Det blir ganska konstigt när böckerna får skit för vad serien håller på med, serien tycker jag kan kännas ganska sexisitisk ibland, inte om man tittar på hur de kvinnliga huvudkaraktärerna betér sig, men när man betänker hur många avklädda kvinnor vi får se jämfört med män, och alla de där sexscenerna på Littlefingers bordell.

Tycker även kameran fokuserar väldigt mycket på kvinnan i sexcener mellan personer av olika kön, och har man sett en man ensam helnaken i bild har scenen inte varit sexuellt laddad överhuvudtaget.

Shanea
2012-04-24 22:13
#3

Intressant diskussion. När jag tänker på fantasy i allmänhet så tänker jag direkt att det är väldigt stereotypiskt, och ganska sexistisk. Men å andra sidan tänker jag mig att man även i vissa böcker, då det ofta finna någon form av magi närvarande, jämställer kvinna och man eftersom man betonar att det fysiska är oviktigt. Det mest stereotypiska och sexistiska finnar man nog även i lite äldre serier, som utspelar sig på medeltiden eller liknande tidsålder, och då är det väl inte helt onaturligt att männen ofta har en starkare maktposition? I nyare böcker känns det mer vanligt med starka kvinnliga karaktärer.

Just game of thrones… Ja, vet inte riktigt vad jag ska ha för åsikt där, så svårt att kritisera en serie man älskar, men klart, det är mycket sex, och när man tänker på hur sexscenerna oftast ser ut… känns det som om det oftast handlar om en man som utnyttjar en kvinna, prostituerad eller lite dum. Korrekt är det väl inte, men bidrar till seriens råhet på något sätt, men kan kanske göras på ett annat sätt.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


[Thiah]
2012-04-26 18:22
#4

Många böcker jag läser i olika genren är sexistiska och väldigt stereotypiska så det gäller inte bara fantasy. Men fantasy har ju även den fördelen att magi och mystik inte är vikt åt endera könet.

Upp till toppen
Annons: