Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3846 ggr
Rachix
2012-03-24 09:30

Tips på "kvalitativ" fantasy?

Letar nya böcker och nya författare, och undrar om någon har några bra tips härinne.

Böckerna ska vara för vuxna, svenska eller engelska spelar ingen roll. De ska vara välskrivna, gärna annorlunda fantasy som inte följer mallen av "bredaxlad man i höftskynke och med stort svärd dödar allt och alla innan han landar på ett värdshus i armarna på en kvinna". Jag är annars allätare.

Jag har läst fantasy i ca 30 år, så det har blivit några böcker. Några som fastnat (förutom gamla favoriter som Tolkien och LeGuin) är t.ex.

Tad Williams Otherworld

Sergei Lukyanenko Nightwatch

Neil GaimanSandman m.m.

GRR Martin Ice & Fire

Lian Herne Över näktergalens golv

Jonathan Stroud The Bartimaeus trilogy

Det behöver inte vara serier, går bra med enstaka böcker. en av mina absoluta favoriter är Gustav Sandgrens Skymningssagor. Läser även Sci-Fi och kan rekommendera t.ex. Metro 2033 av Gluchovskij.

Tack på förhand! :)

Annons:
denstore
2012-03-24 11:25
#1

L.E. Modesitt Jr.

Recluse-serien är mycket bra, och innehåller inte särskilt mycket svärdviftande.

Visst finns det, men på en ganska begränsad nivå. Överhuvudtaget är det ganska lite action, så är det fart och fläkt man söker, så är de kanske inte rätt.

Thaeri
2012-03-24 15:41
#2

Robin Hobbs två första serier The Farseer Trilogy och The Liveship Traders Trilogy (finns i översättning)

The Nightrunner Series av Lynn Flewelling

Det mesta av Terry Pratchett (väldigt mycket finns översatt)

The Malazan Book of the Fallen av Stephen Erikson

Det mesta av Patricia A. McKillip (vissa titlar översatta)

Amber-serien av Roger Zelazny (finns i översättning)

Svart Eld av christina Brönnestam

Serier som många tycker om och som du förmodligen kommer få tips om här men som jag inte skulle säga håller någon extremt hög kvalité är Sword of Truth (Sanningens Svärd), Wheel of Time (Sagan om Drakens återkomst), allt av Eddings och allt av Raymond E. Feist.

Rachix
2012-03-24 16:46
#3

Tack, där var några författare som jag inte läst. Recluse-serien har jag funderat på men inte kommit mig för att beställa. Likaså Stephen Erikson, som jag hört mycket gott om. Då är det kanske dags att göra slag i saken. Skrattande

Det är inte svärdsviftande i sig som jag har problem med, snarare mängden och attributen som ibland följer med…

denstore
2012-03-24 16:49
#4

Jag skulle vilja säga att allt av Feist, t.o.m. de sista fem sex böckerna håller bra jämfört med Hobbs saker. Jag kan verkligen inte förstå hur hennes böcker blivit så pass populära.

Rachix
2012-03-24 16:52
#5

Är inte heller så imponerad av Hobbs. Har i och för sig inte läst allt, men det jag läst har inte gjort att jag fått mersmak.

denstore
2012-03-24 17:06
#6

Jag har läst några av Ericssons böcker. Tyckte de första jag läste var ganska OK, men har tyvärr en känsla av att jag inte kommer att läsa vidare. För mig är det som att de inte kommer någonstans. Feists största problem är att han har malt på för länge nu, och inte förnyat sig. Men de första två sviterna är riktigt bra, och även samarbetet med Janny Wursts är läsvärt. Modesitt har också sina Spellsong och Corean Chronicles-serier som är väldigt bra. Dock så önskar jag ungefär som med Feist att han skulle lämnat serierna när de var som bäst. Det gäller nästan Recluse-serien också. Dock ska man väl säga att om man är så produktiv som Modesitt, så vore det ju märkligt om inte vissa av böckerna skulle vara sämre än de övriga. Men ge gärna Recluse-serien ett försök. De första fem sex böckerna kan kännas lite jaha, men sen börjar det bli så pass intressant att jag fick hålla mig för att inte läsa om hela sviten i en annan ordning. De kommer nämligen inte kronologiskt.

Annons:
Rachix
2012-03-24 17:08
#7

Det är väl lite det som avhållit mig från Recluse - antalet böcker. Känns lite överdrivet att bara fortsätta i alla evighet, men å andra sidan är de bra så vill man ju inte att de ska ta slut.

denstore
2012-03-24 17:13
#8

Jag redigerade lite där uppe, men… …Ungefär så ja. Jag tror jag läst de flesta i Recluse-sviten två tre gånger, och jag har fortfarande inte fått ihop alla pusselbitarna.

Thaeri
2012-03-24 21:37
#9

Hobb kan kännas lite långsam jämfört med andra författare, men jag tycker ändå att hennes två första serier är bra, och framförallt har man inte läst om exakt samma sak flera gånger förut. Efter det börjar det tyvärr gå utför Rynkar på näsan

Feist… Hans första sviter är inte direkt dåliga, men samtidigt är de väldigt mycket standardfantasy.

En riktigt undehållande serie så här långt är annars The Gentleman Bastard Sequence av Scott Lynch, man kan verkligen ta på vilka platser städerna i den den världen ska representera i vår, men samtidigt får allt sin egen lilla twist, och det blir riktigt spännande att följa hvudpersonerna. Ett plus för att det hela - åtminstone än så länge - bara rör dem och inte hela världen.

Rachix
2012-03-24 22:56
#10

Scott Lynchs böcker har jag läst och gillade dem verkligen. Annorlunda och underhållande. Hade glömt honom. :)

rudyC
2012-03-28 20:01
#11

men folket vad säjer ni ?? hobb inte bra? älskar hennes böcker särskilt den om mördarens lärling (4böcker ) och dom om narren (3 böcker) brukar läsa dom med gämna mellanrum

[Alenzi]
2012-03-28 21:00
#12

Susanna Clarke's "Jonathan Strange & Mr. Norrell" är väldigt trevlig läsning, dock faller den klart utanför den stereotypa fantasyromanen - men det tycker jag bara är uppfriskande.

Rachix
2012-03-31 17:20
#13

Har läst Jonathan Strange & Mr Norell - tyckte mycket om den, så den står här hemma i bokhyllan. :) Håller med om att den var uppfriskande - annorlunda och ändå fantasy. Kul läsning.

Annons:
Skogselva
2012-05-27 18:22
#14

#10 Om du gillar Scott Lynch så skulle du kanske gilla Douglas Hulick och hans bok Among Thieves, personligen så anser jag att det inte finns några bättre böcker än serien om Locke Lamora, men Among Thieves är en värdig tvåa. Hulicks andra bok i serien, Sworn in Steel, beräknas utkomma nu i juni.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Aily
2012-05-27 18:37
#15

Jag föll för Sword of Truth av Terry Goodkind, även om den är väldigt "amerikansk".

 

Thaeri
2012-05-27 20:14
#16

Problemet med Sword of Truth är att en hel del av grejerna i den har man hört om förut, utan att det kommer i en tappning som ändå känns någorlunda fräsch, och jag var inte särskilt förtjust när den ibland övergick i mer eller mindre våldsporr.

Kommer jag inte ihåg fel blev den ganska upprepande efter ett tag också, att saker som hade hänt i böckerna innan gicks igenom, men jag kan ha blandat ihop den med en annan serie.

Gronstedt
2012-05-29 06:40
#17

Sheri Tepper! Genomtänkta, komplexa berättelser där det ofta finns ett grundläggande antagande som gör hela världssystemet annorlunda och som ofta utmanar förutfattade meningar och maskulint och feminint, makt och underkastelse, djur och människa, teknik och biologi.

Caf_Roy
2012-07-16 09:33
#18

Är lite förvånad att ingen rekommenderat Brandon Sandersson än, där talar vi nyskapande fantasy. När man börjar tycka att alla magisystem ser likadana ut är det dit man ska vända sig, han har ett sprillans nytt för varje värld. Många av hans böcker är fristående och alla är jättebra, läs dom. Han är min absoluta favoritförfattare.

När du läst Mistborn-trilogin måste du läsa Alloy of Law. Samma värld och magin är kvar, men de har genomgått industriella revolutionen.

Brent Weeks Nightangel-trilogi tillhör också favoriterna, även den utanför normen. Huvudpersonen går från gatubarn till lönnmördarlärling under en lönnmördare med helskön attityd och ingen som helst respekt för kungligheter eller deras arméer. Och så finns det en gudinna med planer på världsherravälde.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rachix
2012-07-16 15:51
#19

Bra tips. Har varken läst Sandersson eller Weeks. Ska kolla om jag kan hitta dom. Man hoppas ju alltid på bibblan, men där är utbudet inte alltid så stort. Det blir dyrt att köpa böcker i längden. Allt finns ju inte i pocket heller.

Har passat på att läsa lite "ungdomsböcker". Hade inte läst Hungerspelen tidigare - och blev förvånad över att jag tyckte om den, även Cirkeln var bra. Lättlästa böcker på stranden (om man nu skulle vilja ligga där i regnväder).

Läste även andra delen av Tad Williams Blommornas krig - en söt historia, som också var underhållande.

Caf_Roy
2012-07-16 16:50
#20

Bor du i Stockholm ska både Sandersson och Weeks finnas på biblan, Medborgarplatsen tror jag har flest. Och dom är helt klart bäst på engelska, osäker på om ens alla är översatta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Frida
2012-07-16 18:37
#21

Weeks är i alla fall inte översatt. Och jag rekommenderar Nightangel triologin med, riktigt bra böcker!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Paimon
2012-07-17 13:54
#22

Rachel Aaron - Eli Moonpress gillar jag.

Om du inte har något emot Urband Fantasy så kan jag rekomendera

Kelley Armstrongs Women of The Otherworld serie.

Jim Butcher - Harry Dresden Files

Och är väl han inte fantasy direkt utan mer absurdic fiction men nån som är väldigt bra är Christopher Moore.

Paimon
2012-07-17 13:56
#23

Kom också på Nick Perumov, har första boken i Diamantsvärdet och Träsvärdet serien, har inte hunnit börja på den än men den verkar lovande.

Gronstedt
2012-07-17 13:58
#24

Sarah Zettel är inte dum heller, om det är OK att det drar mot SF.

Rachix
2012-07-17 19:30
#25

Bor inte i Sthlm, utan i mindre stad där det endast finns akademibikhandeln och Bokia - men det verkar som jag får ta en tur till en större bokhandel vad det lider. Här kom ju massor av tips på författare jag inte läst. Kul! Tack så mycket. Skrattande

Thaeri
2012-07-17 19:49
#26

#25, då har du det bättre än mig, för här finns bara Bokia och Åhléns.

Som tur är ligger Göteborg bara 1,5 timme och 163 kr enkel resa bort med tåget, så när jag har råd kan jag shoppa loss på SF-bokhandeln Glad

Rachix
2012-07-17 19:57
#27

Nu känner jag att jag började dregla lite i stil med Homer Simpson… aaah SF-bokhandel… Var ligger den i Gbg? Har ju inte heller så långt till Gbg, ca 1.5-2 timmar och åker dit några gånger per år, men har missat denna begivenhet. Shoppar i.o.f.s. sällan i Gbg.

Annons:
Thaeri
2012-07-17 20:14
#28

Rachix, bor du i närheten av mig? Jag har 1,5 timme dit med tåg, 2 med bil, bor i Lidköping.

SF-bokhandeln ligger här i Göteborg: http://goo.gl/maps/rptJ. Kort sagt, ta dig till Kungsportsplatsen, följ den österut tills den blir en gata, och där är den. Bortanför Gamle Port.

Caf_Roy
2012-07-17 20:29
#29

SF-bokhandeln har även en webbutik, de har portofritt om man köper för 600 kr eller mer. Själv har jag farligt nog cykelavstånd till Stockholmsbutiken.

Deras hemsida hittar du här.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rachix
2012-07-17 20:59
#30

Tack för länkarna. Den på nätet har jag ofta varit inne på. Visste inte att det var densamma.

Thaeri, nej jag bor i Jönköping, men avståndet är ju ungefär detsamma. Lite kortare tror jag från Jönköping.

Caf_Roy
2012-07-17 21:02
#31

jag skulle nästan rekommendera att köpa på nätet, eller i alla fall bara ta med sig så mycket pengar man hade tänkt att handla för, så att man har råd med pettitesser såsom mat resten av månaden. Jag talar av erfarenhet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Paimon
2012-07-18 13:06
#32

Sen finns nog många av böckerna att beställa ifrån t ex Adlibris och kanske är lite billigare.

Caf_Roy
2012-07-18 22:36
#33

#32 Sant. När man ändå ska handla på nätet är det alltid en bra idé att jämföra priser.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rachix
2012-07-19 20:10
#34

Fast, inget slår ju att tillbringa ett par timmar i en riktig bokhandel. Läsa på baksidor, bläddra, lukta, titta på omslag… aaah :)

Annons:
Thaeri
2012-07-19 21:03
#35

För att inte tala om att man kan få hjälp att hitta författare, böcker och serier man inte visste om existerade, och på SF-bokhandeln har de dels väldigt bra koll på det mesta i genren och dels är de betydligt bättre på att para ihop de här författarna, böckerna och serierna med ens egna preferenser än vad de flesta på ett forum är, no offence.

Caf_Roy
2012-07-20 01:19
#36

#35 Precis, därav mitt råd att antingen handla på nätet eller lämna kontokortet hemma. Om man vill ha råd med mat resten av månaden, vill säga. Det är farligt att gå in i en riktigt bra bokhandel.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2012-07-20 09:19
#37

Mycket av det man hittar på SF-bokhandeln finns till bättre pris på till exempel Bokia och Bokus. Att gå in i en fysisk bokhandel är läckert men livsfarligt.

Thaeri
2012-07-20 11:36
#38

#37, även de engelska titlarna? Jag läser nämligen väldigt lite i översättning från det språket nuförtiden, utan det blir mest om jag lånar på biblioteket, speciellt om det handlar om serier som inte är färdiga så jag slipper stå där med halva på svenska och halva på engelska. Plus alla som inte är översatta överhuvudtaget.

Gronstedt
2012-07-20 11:45
#39

#38: Japp, många av dem i alla fall - någorlunda nyutkomna titlar brukar finnas. Tepper, Zettel, G R R Martin, Jacques, Pratchett, Modesitt, Moon, Yolen är bara några exempel på sådant jag köpt på Bokia/Bokus/Adlibris.  Av dem har jag aldrig sett Tepper, Zettel, Yolen eller Modesitt på svenska. Men jag har ju inte tittat så noga, förstås Glad.

Frida
2012-07-20 11:55
#40

Adlibris brukar vara rätt bra på fantasyförfattare. Om inget mirakel har skett med Bokia de senaste åren så har de ändå väldigt lite av de mer "ovanliga" författarna.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Gronstedt
2012-07-20 12:05
#41

#40: En snabbtitt på Bokia.se visar att de har en hel del Yolen, Tepper och Zettel. Om nu de räknas som ovanliga, då. Jag skulle tro att samtliga svenska nätbokhandlar har avtal med stora amerikanska, tyska och spanska leverantörer och enkelt kan ta hem titlar från dem.

Men försök få tag i en bok på danskt eller norskt originalspråk … Svenska bokhandlar har dem inte och man kan inte använda vanliga kort i danska/norska näthandlar.

Annons:
kissidor
2012-07-28 23:20
#42

Angående detta med att köpa sin engelskspråkiga fantasy till bra priser - jag handlar ofta på amazon.co.uk. Kolla gärna själva och jämför priser, handlar man för mer än 25 pund varor som säljs av amazon själva så är det fraktfritt :-). Om man missat en populär serie kan man ofta köpa en specialutgåva av hela serien för en spottstyver :-), något jag dragit mycket nytta av nu när jag börjat läsa igen efter en flerårig svacka som tog sin början när min dotter föddes, men nu är hon stor nog att låta mig läsa ifred :-D

Värd på Mobiltelefoner och Android

Perscitia
2012-08-09 19:58
#43

Läs Temeraire-serien av Naomi Novik! Extremt välskriven serie som även har en bra svensk översättning. Fullkomligt unik blandning av fantasy och historia. Första boken heter His Majesty's Dragon på engelska eller Hans Majestäts Drake på svenska.

Upp till toppen
Annons: