Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 5023 ggr
Fejhn
12/29/11, 3:54 PM

Boktips till mig?

Älskar att läsa böcker, och har fått 700kr i presentkort på bokia!

vill då gärna ha tips på böcker, gillar inte att googla för då kan man få veta med om boken än vad man vill. läser inte ens baksidan, utifall att, haha.

just nu läser jag tredje boken i Sagan om is och eld ( game of thrones)

  • sånt jag redan läst:
  • HARRY POTTER!!
  • (har läst twilight också men gillade dom inget vidare)
  • Alla katarina von Bredows böcker,
  • Bartimaeus böckerna:
  • amuletten från samarkand,
  • magikernas port,
  • golems öga.
  • Läst alla samdemo böckerna, eller iaf :
  • Sagan om Isfolket
    Häxmästaren
    Legenden om Ljusets rike
  • Raja - böckerna av Bente Pedersen (typ 40st)
  • Alla Tolkiens böcker (gillade inte, sjukt långtråkiga)
  • Liftarens guide till galaxen
  • Vargbröder
  • Arabath, magiska dagar, gåtfulla nätter av Clive Barker
  • alla John Ajvide böckerna.

osv osv,

okej, ni fattar, har läst sjukt mkt böcker.

tips på böcker som verkar passa mig?

(glömde, läser bara på svenska! känns helt efterblivet att läsa på engelska.. haha:(  )

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Skogselva
12/29/11, 4:31 PM
#1

Kanske "Vindens namn" av Patrick Rothfuss och uppföljaren "En vis mans fruktan"? Den svenska översättningen av böckerna är uppdelade i två, så det är egentligen två böcker, men fyra delar.

Något man inte får glömma är "The Gentleman Bastard's Sequence", jag vet inte vad serien heter på svenska, men böckerna finns på svenska: "Locke Lamoras Lögner" och "Rött hav under röd himmel" Författaren heter Scott Lynch. Det här är min absoluta favoritserie.

Jag vet inte om du skulle tycka om dem, det är svårt för jag har inte läst alla dessa böcker du nämner, kanske är det sån't som påminner om böckerna du inte gillade, kanske inte. För att underlätta kanske du skulle specifiera dig lite vad du är ute efter, vad du brukar tycka om i böcker osv.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MissInAction
12/30/11, 11:01 PM
#2

Först och främst, jag var inne på din sida för att försöka klura ut hur gammal du är - lyckades dock inte Tungan ute men där skriver du att du har problem med iFokus. Om du fortfarande har det så kanske du ska titta in på Support iFokus eller iFokus iFokus. Där borde de kunna hjälpa dig!

Mitt förslag skulle då vara Den mörka materian, av Philip Pullman. Tre böcker som handlar om den unga tjejen Lyra. I hennes värld har alla människor en daimon, som är som deras själ kan man säga, fast i djurskepnad. Det finns människor som har idéer om att bryta bandet mellan barnen och deras daimoner för att använda energin till att resa mellan olika världar. Det är naturligtvis inget vi vill! Lyras största dröm är att få resa till Norden. Väl där får hon se Norrskenet och hon får träffa bepansrade isbjörnar. 

Första boken heter Guldkompassen och den har filmatiserats. Den gick tydligen inget vidare så den har inte fått någon uppföljare. Den följer boken väldigt dåligt, tyvärr. Men som fantasy-film är den ändå underbar, tycker jag.
Andra boken heter Den skarpa eggen.
Tredje boken heter Bärnstenskikaren.

Alla finns som pocket ifall du föredrar det. Det finns också tilläggsböcker till historien, själv har jag nyligen köpt Once upon a time in the North. Jag tror det finns någon mer men är inte säker Glad

Sjukt spännande böcker tycker jag (och jag är 31 år gammal) som har berört mig mycket. Skulle gärna vilja se en filmatisering av bok två och tre.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fejhn
12/31/11, 12:02 AM
#3

#1 tack så mkt, ska kolla upp dom!

ja, tänkte inte på det, ska försöka klura ut vad det är med dom jag gillar!

#2 Haha, inte lätt. jag är 21 iallall ;) ja, har fortfarande problem, har faktiskt varit in dit men ingen verkar ha samma problem som mig och så använder jag en ovanligare webläsare, Opera, så tänkte föröka prova med en annan innan jag "gnällde", men det har helt enkelt inte blivit av.

Åh, hade helt glömt bort dom! ja, har läst dom också! :p filmen tyckte inte jag var nåt vidare, men det blir ju oftast så. trist vilket som, då boken var såpass bra!

ska försöka skriva vad det är jag gillar med böckerna, när jag väl klurat ut det!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

MissInAction
12/31/11, 12:11 AM
#4

#3
Det borde gå att kontakta iFokus-killarna och fråga direkt varför det krånglar, om de kan fixa det eller om det beror på webbläsaren Glad

Jadu, vad ska jag då hitta på? Terry Pratchett har jag själv inte läst men min sambo säger att böckerna är väldigt bra. Ge dem en chans?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Skogselva
12/31/11, 10:30 AM
#5

Jag gillar Terry Pratchett, har Nattvakten på telefonen (inte idealt läsställe, men ändå) och den är jättebra. (Nej jag tar inte böckerna i ordning.)

#3 Ett tips för att specifiera sig kan vara att svara på frågorna: Vad vill du ha i huvudrollen? Man eller Kvinna? Romantik? Inte romantik? Vilka ska vara hjältarna "hjältarna" eller skurkarna?

Det finns en serie som de precis börjat släppa på svenska av Gail Carriger, vet inte vad de valt att kalla första boken, men på engelska heter den Soulless. Den är lite steampunkig, romantisk, deckaraktig och med både vampyrer och varulvar. Hjältinnan är människa, men själslös vilket innebär att magi inte har någon effekt på henne, om jag inte minns helt fel.

Jag vet att du inte tyckte om Twilight, men det betyder ju inte att det kanske inte finns andra vampyrböcker som du skulle tycka om. Personligen tycker jag att Stephannie Meyer har gått lite väl långt med sina vampyrer - de är inte vampyrer längre, de är bara glittrande människor. De är övernaturligt starka, men det är Stålmannen också. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

adirf1
12/31/11, 6:20 PM
#6

Har du läst Temeraire ?
Ganske tung enligt mig men absolut värd att rekomendera om man gillar drakar & inte har något emot att lära sig lite historia på vägen^^

Hungerspelen är enligt mig en bok som hamnar i toppen. Har fått många att läsa den & har bara hört lovord från min lilla jury. Huvudkaraktär är en tuffing till tjej(precis som en huvudroll ska vara enligt mig). Sci-fi av högsta klass.

De utvalda vill jag också rekomendera. Huvudrollen lever i en värld där särlingar är att finna. Dessa är personer med speciella krafter.

Haha, jag vet inte hur mycket jag vågar berätta efter det att du sa att du inte ens läser på bokens baksida xP
Men hoppas att jag varit till hjälp :)

Annons:
[Vytheti]
1/6/12, 12:12 AM
#7

The Fall tycker jag är väldigt bra, vet dock inte vad den heter på svenska, (eller om den ens är översatt på svenska) tyvärr. :(

Sen är Fallen Ängel och Glashuset två böcker jag rekomenderar starkt.

Håller samtidigt med #6 om Hungerspelen och De utvalda.

Har dock läst alla på engelska och kan inte säga huruvida de är på svenska. I vissa böcker blir det ju helt annorlunda. Men hur som helst, hoppas det hjälpte lite!

Geru
1/6/12, 4:16 AM
#8

Säger Temeraire:p Första boken heter Hennes Majestäts drake tror jag(stavningen är nog fel).

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Nennir
1/7/12, 9:17 AM
#9

Spejarens lärling av John Flanagan :)

Louen
1/7/12, 6:50 PM
#10

Sagan om Elenien (tror den stavas så) av David Eddings är ganska bra! :)

AnnaMoonshadow
1/8/12, 10:37 PM
#11

#10 Eddings är kanonbra ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

KastKatt
1/11/12, 2:54 PM
#12

Några böcker jag tycker är fantastiska är "blodsmärkt", det låter kanske inte som en jättebra serie men jag gillar den skarpt.

Lite "Low fantasy", med vaga inslag av Steam.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Fejhn
1/11/12, 9:21 PM
#13

Läst igenom alla tips!

köpte faktiskt tre nya böcker för ett tag sen:

De Utvalda - tankeläsaren - Kristin Cashore (bra!)

Krigarhjärta - Henrik Larsson (läst halva, gillar)

Diamantsvärdet och träsvärdet - NickPerumow (inte läst!)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
chade
1/12/12, 12:08 PM
#14

Säger som #6 & #7 Hungerspelen!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Igelkotte
2/28/12, 10:16 AM
#15

Såg att du läst Vargbröder, då gillar du kanske Syster Varg?

chade
2/28/12, 4:50 PM
#16

Du borde läsa serien Arvtagaren! Fast är väl mer känd som Eragonböckerna :) 4 stycken stocka böker med massor av spänning osv! Bland mina top 3!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Yelly Bean
2/28/12, 5:48 PM
#17

#13 Blodsarvet är bra! (Krigarhjärta är första boken). Sen kommer Isöhäxan som nummer två, och 3an ska komma ut nästa vår. Längtar! Skrattande

chade
2/28/12, 5:50 PM
#18

men vad bra jag stavar ser jag, det ska ju stå tjocka inte stocka haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Thaeri
2/29/12, 9:17 AM
#19

Ska du läsa Eddings rekommenderar jag att du läser serierna i den ordning de är skrivna, han lyckades med konststycket att plagiera sig själv, både vad gäller handling, men speciellt stilen och sättet de bekämpar ondskan på, så de senare blir liksom lite som något mer urvattnade kopior av de första. Därmed inte sagt att man inte kan tycka om dem, men läsupplevelsen blir bättre om man tar dem i rätt ordning så att säga.

De olika serierna och fristående böckerna är:

1) Sagan om Belgarion (The Belgariad) - 5 böcker

2) Sagan om Mallorea (The Malloreon) - 5 böcker

Mallorea är en fortsättning på Belgarion, så det är alltså samma värld och samma huvudpersoner. Även

3) Rivas skrifter (The Rivan Codex)

4) Belgarath Besvärgaren (Belgarath the Sorcerer) - 2 böcker (1 bok)

5) Polgara Besvärjerskan (Polgara the Sorceress) - 2 böcker (1 bok)

har med den världen att göra, Rivas skrifter är bakgrundsmaterial och de andra två berättar historien om två av karaktärerna i de två serierna. Men jag rekommenderar att du håller dig borta från dem, dels är de inte särskilt bra, och dels förstörde de nästan Belgarion och Mallorea för mig.

6) Sagan om Elenien (The Elenium) - 3 böcker

7) Sagan om Tamuli (The Tamuli) - 3 böcker

Utspelar sig i en ny värld med nya huvudpersoner, men stilen är väldigt lika och alla de större dragen i berättelsen käns igen från Belgarion och Mallorea, även om detaljer skiljer. Det är de här jag tänker på när jag pratar om att plagiera sig själv.

8) Tjuven Althalus (The Redemption of Althalus) - 2 böcker (1 bok)

Ny värld, nya huvudpersoner igen, samma stil men handlingen skiljer sig mer den här gången.

9) Drömmarna (The Dreamers) - 4 böcker

Återigen ny värld och nya huvudpersoner, samma stil men annan handling.

Fejhn
8/13/12, 1:25 AM
#20

Åh, hittade min gamla tråd här minsann!

Tack för alla tips! :D

tycker det är jättesvårt med böcker, har liksom ingen koll på vad det är jag gillar.

köpte andra boken i Utvalda förra veckan iallafall. gillade att den inte var så förutsägbart lika den första!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Fejhn
8/13/12, 1:25 AM
#21

#16
Läst Eragon, tyckte inte att dom var särskilt bra, hade potensial i första men sen föll det, tycker han skriver rätt "barnsligt" i brist på bättre ord, och kändes som att han bara hastade igenom på slutet. tyvärr!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

KastKatt
8/17/12, 11:53 AM
#22

Slutet var helt värdelös. Känner mig lurad!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

chade
8/17/12, 11:55 AM
#23

Jag kan hålla med om att slutet var hemskt, men allt där imellan har jag inga problem med :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Yelly Bean
8/17/12, 12:19 PM
#24

#22 Man kände sig lite snuvad på slutet ja! Det hade ju potential att bli så mycket bättre. Obestämd

Caf_Roy
8/22/12, 11:14 PM
#25

"Snuvad på slutet"? Har ni läst Eddings Drömmarna-serie? Där snackar vi att bli snuvad på slutet. Vill inte avslöja något för någon som tänker läsa den, men det var det mest otillfredsställande slut jag någonsin läst.

Jag gillade Eragon-serien. Lite mycket StarWars, men väl värda att läsa.

Tillbaka till ämnet. Allt av Brandon Sandersson är jättebra! Han har "provkspitel" till många av böckerna (vet inte om han har det till alla) här. Något jag tycker att alla borde ha, så man vet om man vill köpa boken eller inte.

Annars, vilken åldersgrupp brukar du vilja att dina böcker är riktad mot?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jinaum
9/4/12, 4:29 PM
#26

Jag tror att Katherine Kerrs böcker skulle passa.

Landet om Deverry serien är den jag läst.  Överförtjust i de böckerna.

MissInAction
9/4/12, 5:43 PM
#27

Åh det finns en trilogi som på engelska heter The Earthsong Trilogi, jag har de böckerna på svenska och de heter:
Året då hästarna kom står att den är slutsåld, men den borde finnas begagnad. Annars finns den på engelska på amazon.
Hästarna vid porten Verkar också vara slutsåld. Men som sagt, testa begagnatmarknaden, eller biblioteken.

Våreldar Slutsåld, ja. Men tycker du att det verkar intressant, så är det väl värt att leta rätt på! Glad

Vi får följa Marrah från då hon går från barn till en ung kvinna, och framåt. Marrah lever bland ett fredligt Gudinnedyrkande folk i yngre stenåldern. Historien utspelar sig i sydöstra europa. Tiderna förändras och våldsamma nomadstammar drar över europa och hotar byn som Marrah vuxit upp i. Hon vill utbilda sig till prästinna.
Böckerna är väldigt rika på detaljer, en historia och karaktärer som utvecklas och man sugs direkt in i det och kan inte sluta läsa! Jag läste böckerna för 12-13 år sedan och de är fortfarande med mig <3


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Varga
9/5/12, 12:34 PM
#28

Åh, folk har ju glömt min absoluta favoritförfattare! Hennes världsbygge är verkligen "spot on", om man läser som jag gör och drar massor med paraleller till vår egen värld. Jag vill mycket hellre bo i Sex Hertigdömen än i vår värld…

Jag talar förstås om Robin Hobb, första boken heter Mördarens lärling. Sedan är man fast - jag är det i alla fall. Läser böckerna för tredje gången (andra gången på engelska) just nu. Hittills finns tre av hennes bokserier om tre böcker utgivna på svenska, sedan har hon skrivit två serier om tre böcker till som ännu bara finns på engelska. Bara under psuedonymen "Robin Hobb". Jag har ännu inte hunnit läsa hennes "Megan Lindholm"-böcker, men hört att de också är bra :)

[Jounapä]
9/15/12, 5:17 PM
#29

Läs Hungerspelen trilogin! Jättebra, det bästa jag har läst efter Harry Potter tror jag Glad Narnia kanske du skulle gilla också? Jag har läst några av dem i alla fall och tycker de är mysiga, men väldigt korta så det går ju fort att läsa.

Vampire Academy kanske du också kan läsa, har inte läst dem själv men har hört att de ska vara bra om du gillar sånt. House of Night är har jag dock läst och tycker att de är ganska bra.

Eragon böckerna har jag också hört ska vara jättebra :3

Yelly Bean
9/15/12, 6:11 PM
#30

Vapire Academy är way mycket bättre än House of Night! Tycker jag i alla fall, :D Båda serierna är väldigt lättlästa, men det är en helt annan klass på VA om man ska jämföra dem. :) Arvtagaren (Eragon) är också awesome. Jag gillar inte slutet så värst mycket, men det är ju individuellt! Grymt läsvärda är de i alla fall.

Tawny
10/17/12, 8:54 AM
#31

håller med #2 ch #19

och sen kastar jag in "Momo eller kampen om tiden" och "den oändliga historien" av michael ende.

det är ingen serie :)

Tawny
10/17/12, 8:55 AM
#32

och sagan om klanen otori (tror jag den heter) av liam hearn.

första boken heter "över äktergalens golv"

Sigrun
10/19/12, 11:24 AM
#33

Kolla upp Terry Pratchets böcker de är sjukt bra! finns på både svenska och engelska, han har skrivit böcker som tex handlar om skivvärlden dem rekomenderas skarpt (finns som film endel av dem), han har även skrivit vi flyr, vi far, vi flyger tror jag det var.

Annars Legenden om Tanarog egentligen inriktas den mot barn men det är en väldigt spännande bokserie.

Sen vill jag nog rekomendera Fushigi Yuugi som är manga en väldigt spännande och romantisk serie dock engelska men inte svårt att förstå.

[Nattkola]
10/20/12, 3:48 PM
#34

Neil Gaiman, alla böcker jag lsät av honom har varit super!

Annons:
Upp till toppen
Annons: