Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 3845 ggr
Sehvrin
7/12/11, 12:10 PM

Kartor

Ok, först lite teori för att ni ska förstå min frågeställning:

Om man tar en normal världskarta av vår värld så blir ju allt större ju längre ifrån ekvatorn man kommer: Det blir en avvikelse eftersom man inte kan platta ut ett klot (Testa med ett apelsinskal, du kan inte göra det platt utan att få sprickor i det). En karta kan dessutom inte visa rätt vinklar och rätt area samtidigt. Mer om kartprojektioner finnas att läsa här

Nu till min fundering:

Kartor finns i väldigt många fantasyböcker. Om vi antar att de flesta fantasyvärldar (där man inte specificerat nåt annat) är runda, vilken typ av avvikelse borde man räkna med? Tror ni att det är någon kartritare som funderat på dessa saker?

(Det är såndana här funderingar som dyker upp när man tycker att delen om kartprojektioner i kursen man läser är jättetrist Tungan ute)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Frida
7/13/11, 10:09 AM
#1

Rent spontant skulle jag vilja säga att ingen har tänkt på det, eller kanske tänkt på det men inte orkat bry sig. Men optimisten i mig vill ändå hoppas att någon författare är såpass grundlig att hen har tagit hänsyn till det hela. Samtidigt kommer pessimisten fram och säger "ja men då borde hen förmodligen har skrivit det någonstans så att läsaren får reda på jobbet författaren har lagt ner".

Men det första antagandet är kanske rätt, att ingen tänkt på det. För kartor som finns i fantasyböcker brukar vara tråkigt enkla. Rynkar på näsan

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Endroppeihavet
7/14/11, 7:01 PM
#2

Det kräver nog att en författare också ska ha haft lite geologikurser bakom sig. Kanske är det inte en jättevanlig kombination?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Skogselva
7/18/11, 11:43 PM
#3

Jag vet inte, det måste ju vara väldigt svårt att ta hänsyn till med tanke på att det oftast är helt påhittade länder det rör sig om i Fantasy. För att kunna ta hänsyn måste man ju veta var någonstans på klotet som landet ligger. Jag vet i alla fall inte var mina länder ligger när jag skriver på mina böcker, och när jag ritar kartor är det för att jag ska slippa hålla allt i huvudet och råka blanda ihop allting och inte för att hjälpa läsaren med orienteringen, egentligen.

Sedan känns det väl kanske inte så jätterelevant att det ska vara så korrekt tillplattat, eftersom kartan är till för en överblick, inte för att man ska kunna använda den som turistkarta. Flört

I de böcker jag har läst med kartor, så har det varit kartor över just det landet… eller städerna… jag har läst otroligt få böcker med kartor inser jag nu, men vad mer än Locke Lamora behöver man, allvarligt talat? OskyldigDet har i alla fall varit karta över en väldigt begränsad del av en fantasivärld som jag inte tror har en egentlig placering på jordklotet, så att säga, så det spelar ingen roll.

Kanske att kartritaren var extremt road av den sortens matematik att h*n tagit hänsyn till tillplattningen, men det är ingen som märker någon skillnad eller kan kontrollera att det stämmer, eftersom landet i alla fall bara existerar i boken.

Så tänker jag i alla fall, nu när du fått mig att också börja fundera över saken. Jag var så lyckligt otänkandes på det, för så'na här småsaker kan jag verkligen haka upp mig på och börja fundera sönder. Tungan ute Kommer kanske tillbaka när jag funderat mer på saken.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Endroppeihavet
7/19/11, 10:51 AM
#4

Det roligaste är ju givetvis i Terry Pratchetts böcker. En av dem (kommer inte ihåg vilken) börja ju "Det finns ingen karta.. Men du får gärna rita en egen" ^^

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Sehvrin
7/19/11, 11:01 AM
#5

#3 Om man bara har över ett land eller en stad behöver det inte bli så stora avvikelser oavsett var på klotet man befinner sig (man anpassar projektionen efter den landyta man vill avteckna och alltså använder man inte alltid en projektion som nuddar klotet vid ekvatorn). Däremot är det ganska vanligt att man avbildar större landmassor i fantasyböcker, allt efter Tolkiens modell.

Tyvärr håller jag nog med er i att det är nog inte så många som skapar kartorna som tänker på det där med avvikelserna, fast det hade varit roligt om de gjorde det.

#4 Fast i hans böcker gäller inte detta eftersom världen är platt Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
7/19/11, 9:28 PM
#6

#4 Haha Skrattande Terry Pratchett verkar så rolig, måste ha missat något när jag inte läst dennes böcker (vet inte ens om det är en han eller hon).

#5 Hehe, jag förstod inte så mycket av det där med projektioner.Skäms Men som jag sade, har inte läst så många böcker med kartor. De jag har läst har bara haft kartor över städer.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
[Zorita]
7/21/11, 7:00 PM
#7

Vilken kul grej att lägga till!

Jag har ritat en karta till min fantasybok som jag förhoppningsvis kommer lyckas utge, och då vore det ju kul om man kunde få till den aspekten.

Men om de flesta författare tänker som jag tror jag inte det finns med på så många. Det är redan mycket att tänka på som skalor, tektoniska plattrörelser (skrivs det så på svenska?) som ger bergskedjor, regnskog, öken osv och hur handeln fungerar. Jag stör mig lätt på att sådant inte passar på kartan.

Fast nu med tekniken borde det inte vara så svårt att fixa till i efterhand. Min karta är helt gjord i photoshop och där kan man säkert leka runt med sådana detaljer. Får se om jag kan hitta någon som kan mer om det ;)

Sehvrin
7/21/11, 9:15 PM
#8

#7 Lättast för att omvandla är nog att göra i ett GIS-program, men tror inte att det finns så många sådana gratis. Det funkar nog i photoshop också Glad

Jättekul att du ska försöka lägga till det Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: