Läst 2733 ggr
denstore
2011-07-02 13:54

Mini-recension: D&D: Daggerdale

Köpte för ett par dagar sedan det senaste D&D-baserade datorrollspelet, D&D: Daggerdale, och tänkte här förmedla lite av mina tankar och funderingar kring det.

Spelet går idag att köpa billigt, ca 150kr via Steam. Det tog någon halvtimme att ladda ner, och installerades utan problem. Överhuvudtaget är Steam ett trevligt och bra sätt att köpa spel.

Direkt när man börjar spelet känner jag en rätt stark skepsis. Känns inte det här som ett steg tillbaka? Och i fel riktning? Inledningssekvensen känns billig och med dålig känsla. Det är inte att det är fult, utan snarare oinspirerat. Lite som något hemmagjort, taffligt, men ambitöst för en privatperson. Nu är ju inte detta fallet, då Bedlam lär ha haft en utvecklingsgrupp på runt 60 personer. Jaha. tänker man, och hoppas på att de lagt krutet på viktigare saker.

Karaktären byggs upp i klassiskt modernt (4th edition) D&D-maner. Lite tråkigt för en gammal rollspelsnörd som mig, som egentligen vill kunna bygga och anpassa karaktären precis som jag vill. Men visst, det är meningen att spelet ska vara hack n' slash, så det går väl för sig.

När man kommer in i själva spelet känns gränssnittet ganska segt och okänsligt. Jag har inte världens nyaste dator, men troligtvis snabbare än mångas. Långt över de ställda systemkraven. Ändå känns det som att det är dåligt flyt. Och inte ens särskilt snyggt. Överhuvudtaget känns spelupplevelsen som tagen rakt ifrån konsollspel. Lite att göra mer än att hacka på, och dålig översikt över miljön runt en. Men ibland kan sånt här kompenseras av annat.

Annat? Spelet känns oerhört krystat och utan intressant plot. Ska man spela rollspel så handlar det väl om att utvecklas som karaktär, och under tiden äventyra och lösa problem? Jag har spelat rollspel både på på penna och papper och på datorer i runt 30 år, och som nybörjare kunde jag skriva roligare och mer inspirerande äventyr än det här. Allvarligt talat så känner man ingen som helst motivation att spela vidare. Jag lade ett par timmar igår, och ett par idag, och funderar redan på att avinstallera. Attans vad tråkigt det är.

De timmarna jag lade idag var för att kolla hur spelet skulle funka på min laptop. Jag har märkt att ibland är den här sortens spel mer lämpade som tillfällig distraktion när man har någon timme över, och då kan det vara OK att ha på lappisen. Då kommer överaskningen. När jag kollar systemkraven, så inser jag att min laptop inte uppfyller dem, och att det nog kan bli problem att köra spelet. Installerar i alla fall, och konstaterar att det inte är någon större skillnad. Har man överdrivit kraven medvetet, för att folk skall tro att det är någon fantastisk grafik, eller? Självklart kan det vara så att man vill undvika att folk ska få en dålig upplevelse om de har för långsam dator, men då hade det nog funnits bättre lösningar.

Kan jag rekommendera spelet? Tja, det är svårt att hitta något egentligt positivt med det. Det finns helt enkelt ingenting som man inte får bättre i andra äldre spel. Möjligtvis att spelet passar om man är inbiten konsollspelare, men då spelar man det nog hellre på konsoll. Det pratas om kommande expansioner till högre levels, men jag är tveksam att jag ens orkar spela igenom de 10 som finns här. VIll man ha rollspel i fantasymiljö så är Dragon Age eller Neverwinter Nights II betydligt bättre spel. Är det rollspelskänsla och skojig story man vill ha, så köp något av de nya Fallout-spelen istället. Vill man ha något till laptopen finns alltid gamla Neverwinter Nights eller varför inte den absoluta måttstocken för D&D-spel, Baldurs Gate!