Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2870 ggr
zeretki
9/30/07, 12:09 AM

*Spoiler* Harry Potter och Fenixorden

OBS! Denna tråd kommer att innehålla fakta om filmen och dess handling sk. SPOILERS! :D Vill du inte veta något om slutet eller så, så läs inte tråden!!

*

Har precis sett filmen. Tyckte den var bra men som vanligt är boken bättre. Känns som det alltid är så. ;)

Men jo, den bästa filmen hittills tyckte jag. Lite mer vuxen och allvarlig än de andra filmerna men jag minns att boken var så också.

Måste läsa om boken igen tror jag…

Någon annan som sett den och vill diskutera? :D

Annons:
EmmaG
9/30/07, 12:11 AM
#1

Tog mig friheten att lägga till en spoilervarning i titeln =)
Det är visserligen inte den senaste HPboken (men väl sensate filmen) men för säkerhets skull =)

Själv tyckte jag att det va den sämsta filmen hittills faktiskt..
Boken va jättebra!!
Men jag gillade inte filmen..inte djupgående, flöt bara ovanpå vattenytan hela tiden..
Klara ljuspunkter va dock Luna Lovegood & Bellatrix Lestrange

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Nemii
9/30/07, 12:20 AM
#2

Läste ut både fenixorden och halvblodsprinsen förra vecka. Nu måste ja bara se senaste filmen också innan jag kan ta mig an sista boken. Väntar otåligt på att den ska komma ut på svenska.. Efter det kanske jag läser den på engelska, vi får se. Jag tycker nog att böckerna och filmerna är lika bra fast på olika sätt. Böckerna för att man kan måla upp sin egen bild av saker och ting och för att jag älskar J.K Rowlings sätt att skriva. Och filmerna för att dom är så magiska och helt underbara ^^

Jag kommer med största sannorlikhet att bryta ihop när det inte finns några fler Harry Potter böcker kvar att läsa! Att börja om från början skulle inte vara samma sak eftersom man vet hur allting kommer sluta och att "den och den" kommer dö nästnästa bok, etc.

Hoppas bara att allt slutar lyckligt..

zeretki
9/30/07, 12:51 AM
#3

Jag var nästan ensam vuxen (utan barn) att se filmen, eftersom jag såg den i en liten by på landet… :D

Som tur är var den inte dubbad, det hade jag inte pallat!

Nemii
9/30/07, 3:53 AM
#4

Nä, fy sjutton för dubbat!

Tiril
9/30/07, 11:06 AM
#5

Jag tycker filmerna förstör bilderna man har byggt upp. Fast jag kan ändå inte låta bli att se dom!

#2 Jag läste den sista boken såfort den kom ut på engelska, och rekomenderar den verkligen!

zeretki
9/30/07, 2:25 PM
#6

#5  Tycker du inte att skådisarna är bra då? *nyfiken*

Annons:
Tiril
9/30/07, 2:51 PM
#7

Jo, visst spelar dom bra. Men ibland blir det lite överdrivet.

Fast det är ju förstås svårt att göra en film som lever upp till böckernas kvalitet.

EmmaG
10/1/07, 4:54 PM
#8

Nån som har koll på när Halvblodsprinsen kommer btw? Har dom dom gått ut med ngn förväntad premiär än?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
10/1/07, 4:56 PM
#9

Nevermind.. Generad
Hittade själv på IMDb, November -08

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Nemii
10/1/07, 9:52 PM
#10

OJ, så länge orkar jag inte vänta! ..jag som är så otålig ^^

zeretki
10/1/07, 10:19 PM
#11

Måste som sagt var läsa boken igen, Fenixorden, men det känns som att dom tagit bort mycket.

Den där lilla hustrollet, var det inte han som var en förrädare? Det var ju inte i filmen…

Sen förstår jag inte riktigt vad som hände med Cho…

TerriZue
10/2/07, 1:24 AM
#12

Jag tyckte verkligen inte om sista fimlen. Jag är verkligen ett HP- fan och kan inte hitta nånting i någon av filmerna som direkt tilltalar mig på bågot positivt sätt… tyvärr.

Nu känner jag mig som en riktig pessimist men jag måste ju vara ärlig. Jag tycker att om man bara ska se HP - filmerna som fristående filmer och inte baserade på HP - böckerna så tycker jag att de kan vara riktigt bra (förutom trean som var det sämsta jag någonsin sett) men lite svåra att hänga med i. Om man ska försöka koppla dem till böckerna så tycker jag bara att det är namnen som stämmer överens i stort sett…

En annan störande sak med filmerna är att omginingen förändras så mycket genom de olika fimlerna, det händer inga sådana förändringar i boken och de är enligt min mening helt och hållet onödiga. Att flytta Hagrids stuga och lägga till en konstig bro på skolan har enbart fösämrat filmerna ännu mer tycker jag.

Usch vad jag känner mig pessimistisk nu! Bäst jag lägger av innan jag blir otrevlig! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Calico
10/2/07, 1:41 AM
#13

Jag älskar böckerna men avskyr filmerna. Har bara sett de fyra första filmerna och har ingen plan på att se femman (men jag tror att jag kommer att bli övertalad till att se den ändå). Fast jag har hört att filmen ska vara bra som film. Men jag håller med TerriZue, man ska se filmerna som fristående filmer och inte baserade på Harry Potter böckerna.

Bara en sådan simpel detalj som att Harrys ärr är på fel sida får mig att genast kasta undan filmerna. Tycker dock att skådespelarna är bra, de passar inte alltid ihop med hur jag hade tänkt mig karaktären men det är för mycket begärt. Hade verkligen väntat mig mycket från filmerna och blev lite besviken.

/Matilda

Annons:
Gerbilflicka
10/2/07, 3:10 AM
#14

Jag tyckte 5:e filmen var ganska bra. De andra är inget att hurra för… Bara så små saker som att Harry faktiskt ska ha GRÖNA ögon men har blå i filmen irriterar mig till max! Hur svårt hade det varit att fixa linser? Suck.

Jonet
10/2/07, 11:32 AM
#15

Jag gillade 5:e boken väldigt mycket men flmen var den sämsta av dom alla enligt mig.

zeretki
10/2/07, 1:23 PM
#16

Umbridge var riktigt läskig tycker jag. Tortera barn på det sättet! Sirius och Lupin är alltid lysande, hade gärna sett mer av dom… Luna Lovegood älskade jag!

Snape blev jag lite…besviken på. Jag älskar Rickman och har alltid tyckt han var lysande men i denna filmen kändes han lite oengagerad.

Harry, Ron och Hermione är duktiga. Jag gillar dom! Hade gärna sett mer av Ginny också…

Tja, jag vet inte. Jag gillar filmen bara för att det är HP men hade gärna sett en längre film och lite mer.

Frida
10/3/07, 2:02 AM
#17

Hade såååå sett fram emot träsket som Fred och George hade kokat ihop men inte fick det vara med i filmen. Bara någon sekund är väl inte för mycket begärt?! Flört

Lite besviken på filmen överlag jag med. Men jag tycker att scenen med Harry kravlandes på golvet i slutet är riktigt bra spelat av Daniel.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Theriss]
10/4/07, 11:34 PM
#18

Tyckte Luna Lovegood var bra, men hon spelade över med rösten ibland (störde mig på det). Umbridge var ju inte i närheten av lika hemsk som i boken (tänkte mig henne som den där receptionisten eller vad hon var i Monsters Inc, hon slemmiga "Halloooo".

Småsaker som färg på ögon och sånt bryr jag mig inte om speciellt, det är ingen stor del tycker jag. Ja, förutom när de flyttat hela skolan och Hagrids stuga till nån helt annan plats i tredje filmen eller vilken det nu var, det märkte till och med jag =P 

Tyckte filmen var ok, det är nog svårt att få ihop en film av en så tjock bok. Men jag tyckte ändå de lyckades bra för jag tycker att femte boken är den tråkigaste av alla böckerna. Det som var nästan exakt som jag föreställt mig var när Sirius ramlade bakom skynket, det var precis lika lamt. Fast ganska snyggt skynke ändå ;)

Dumledaim
12/9/07, 7:45 PM
#19

Det kan inte vara lätt att göra boken till en bra film eftersom det är ganska svår och komplicerad handling och väldigt tjock. Det klart bästa me filmen var Skådisarna. Harry, Ron oc hHermione är ju alltid bra, Luna Lovegood var RIKTIGT bra och Umbridge var äcligt elak :P Precis som i boken. tycker mysterieavdelningen var lite "njaaaa" om ni fattar…

Eilonwy33
12/11/07, 6:25 PM
#20

jag tycker perosnligen att böckerna är de absolut bästa, men jag finenr inga större fel i filmerna! men nu är det så att jag avr rätt liten när den första boken kom ut, så jag brydde mig itne säörksilt mycket om hur mycket som skandes i filmen sen. Visst, det är massor av saker man kan klaga på; all från ögonfärg tilld et att de flyttade hela skolan till en annan plats, men vad ska vi göra åt saken? filemrna är redan gjorda och de är bra som filmer, tycker jag i alla fall..

Varmaste omtanke, <3

Annons:
Abstinens
12/11/07, 11:39 PM
#21

Luna spelar inte över med rösten, sett några klipp bakom scenen med henne och hon pratar så på riktigt..

Tycker voldemort gjordes bra i filmen, annars så tycker jag faktiskt att 5e boken är den sämsta av alla böckerna. Filmerna i övrigt är väl inte speciellt imponerande, men det är väl svårt att göra en film som passar in på allas förväntningar :S

anderssonnatta
12/27/07, 6:21 PM
#22

jag hörde det också att den kommer på bio i November :/ Men jag kommer defintitivt att se fram emot den, för är det inte i den Ginny kysser Harry för första gången? Och Ron är ihop med Lavender x) Är nyfiken på hur Lavender kommer se ut också :p

Ixatrixa
3/3/08, 10:50 AM
#23

Himla trist….inte så att jag kommer se om den lika många ggr som jag sett de andra:)

Frida
3/3/08, 12:21 PM
#24

#22 Helt rätt! Lyssnar just nu på ljudboken och har "wonwon" och Lavender helt färskt i minnet *rysa*

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Psykbollen
3/5/08, 7:25 PM
#25

Åhh, HP-diskussion :'D Skojsigt :)

Någon som läst sjunde boken? Vad tyckte ni om den? :P
Visst bara älskade ni sidan 645? (A)

EmmaG
3/5/08, 8:50 PM
#26

Har inte läst den ännu..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Psykbollen
3/5/08, 9:54 PM
#27

Läs den :D
Och älska sidan 645 ^___^

Annons:
Frida
3/5/08, 10:20 PM
#28

*springer till bokhyllan och bläddrar fram till sidan 645 i ren förvirring*

Ingen som kan skicka en hint till mig via gästboken (så vi inte spoilar för andra som inte läst ännu)? För jag har bara den engelska boken och den har ingen sida 645… (Eller är det sista sidan ni menar? För då förstår jag vad ni är ute efter.)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Psykbollen
3/6/08, 5:33 PM
#29

I den engelska boken har jag ingen aning om vilken sida det är, men i den svenska så är det sidan 645 i alla fall :P

AnnaFreds
3/16/08, 10:34 PM
#30

De tar bort alldeles för mycket från boken i filmen. Man förstår ju på ett sätt varför de inte kan ha med allt men ändå, man blir lite besviken. Ljuspunkt som #1 sa, Bellatrix Lestrange. Helena Bonham Carter spelar henne så otroligt bra. Kul att återse David Thewlis som Lupin också, även om det bara är för en kort stund. Sirius död gjorde de dock alltför snabb och okänslig. Jag blev jätteledsen när det hände i boken men i filmen är det "jaha, där försvann han, nu fortsätter vi". Det är lite synd.

EmmaG
3/17/08, 12:57 PM
#31

#30 Fast när jag läste boken (vilket var länge sen nu så jag minns inte så mkt i detalj) så upplevde jag liksom "Va? Dog han!?" Det tog ett tag innan jag fattade det, det var en så konstig död liksom

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
3/17/08, 2:35 PM
#32

När jag läste boken grät jag i en vecka… (Sirius var min favoritkaraktär…eller han är det fortfarande) men i filmen så ryckte jag bara på axlarna och stördemig mest på att det var fel förbannelse som kastades på honom… desutom så var scenen i Dumbledores kontor efteråt alldeles för kort… den tog upp i stort sett ett helt kapitel i boken men i filmen var det bara "Det var mitt fel att Sirius dog, jag är ledsen" Sen var det över… :/ Fyyy vad arg jag var!!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

AnnaFreds
3/17/08, 8:05 PM
#33

#31 Håller med om att det var en konstig död, både i filmen och i boken.

loreena
3/29/08, 12:11 AM
#34

#33# TYcker också att hans död kom så plötsligt på. Plötsligt var han bara borta. Tycker att han förtjänat ett lite bättre adjö.. Skulle velat se lite mer reaktioner på hans död och just hur Harry tog det senare..

Tyckte inte heller att 5- am var lika bra som de andra. Jag har inte läst någon av böckerna ännu och jag antar att det finns massor som lämnas bort. Tycker 5-an gick för fort. Just som nån sa, svepte lite över ytan. Julen och vintern bara for förbi. Jag var lite nyfiken på Ron och Herom..äsch vet inte ens hur man stavar det.. Hade velat se nåt mer växa fram mellan dem två.

Och Narglarna? Vad var det för nåt? Jag trodde man skulle få se nåt sånt till sist i slutet.

#11# Ja, vad hände med Cho?

Annons:
anderssonnatta
6/28/08, 7:59 PM
#35

#34, det stavas Hermione (;

men gud, jag kommer troligen att dö på biopremiären för Halvblodsprinsen, jag kommer helt säkert bli besviken. Det är därför jag har hållit mig till filmerna till en början, men som det stora HP-fanet jag är så var jag ju tvungen att köpa Halvblodsprinsen på engelska när jag väl såg den där inne i bokhandeln

 och ang. Narglarna, är inte det bara någonting som Luna och hennes pappa tror existerar? Eller har jag fel?

moondancer
6/30/08, 10:57 PM
#36

Narglarna är väl en mytisk varelse i HP-världen som väldigt få tror på, två som tror på dom är Luna och hennes far

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

anderssonnatta
7/2/08, 3:59 PM
#37

Jo, precis

Alltså  jag kan inte vänta till 21 November för att se Halvblodsprinen O_o hjälp mig.. Jag knarkar femman just nu, eller, ja, jag sitter och lyssnar medans jag gör annat xD

[MandaR]
7/8/08, 6:50 PM
#38

… har ni sett de nya promotion pics? :D

gå in på Mugglenet, där finns dem. ^^

Maliis
7/26/08, 9:26 PM
#39

Boken var ju den tjockaste , men filmen var väldigt tråkig. Det kändes liksom som om filmen var den som .. Jag vet inte .. Har man inte läst boken är den liksom.. Torr. Den ger inte så mkt spänning som t ex Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. När man läser är den spänninde men som sagt är filmen inte spännande.

Maliis
7/26/08, 9:30 PM
#40

DEn ända som jag kan tycka är väldigt lik beskrivningen är Severus Snape.

Peppe
7/26/08, 10:49 PM
#41

Ärligt talat förstår jag inte varför dom klipper bort så mycket. Sagan om ringen-filmerna är 3 timmar /film och böckerna är tunnare än HP. VARFÖR kan inte HP-filmerna också vara 3 timmar?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Maliis
7/26/08, 10:58 PM
#42

#41 Indeed, jamenar hallå!! Det spelar ingen roll för mig om dom skulle vara en dag lång, skulle glo på dom ändå.

TerriZue
7/27/08, 9:05 PM
#43

#41 jag håller med! Jag blir alltid lika besviken när jag ser en Harry Potter film! Visst är de bra som filmer men om man ska tänka på att de är baserade på böckerna om Harry Potter blir jag bara ledsen!

Harry Potter och fången från Azkaban var det sämsta jag någonsin hade sett och den boken är ändå min favorit!

Jag tycker nästan att det har gått så långt att det enda som överenstämmer med böckerna är namn på platser och personer. :(

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: