Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2330 ggr
Frida
2007-10-04 21:00

Favoritförfattare

Nu har vi trådar om favoritspel, -film/tvserie, -varelse och -bok. Dags att kicka igång en om författare.

Vem/vilka har du som favoritförfattare? Vad är det som är så bra med honom/henne/dem?
Är det någon särskilld bok av den författaren som du gillar eller alla?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
zeretki
2007-10-04 22:52
#1

Diana Wynne Jones, Neil Gaiman och Tolkien. Det är min topplista. :)

Varför? För att dom har en otrolig förmåga att vara oförutsägbara. Dom överaskar mig alltid med händelser och slut. DW Jones och Gaiman är bra på att blanda sorg, allvar och komedi på ett varmt och berörande sätt.

Dessa tre har också ett fantastiskt språk med nyanser OCH ett djup i sina böcker som inte alla andra författare har. :)

Solveig
2007-10-05 00:07
#2

#1  samma, fast Pratchett istället för Tolkien. Tolkien spelar i en egen division och går inte att jämföra:)

zeretki
2007-10-05 00:55
#3

#2  Jag måste läsa mer Pratchett. Jag vet att jag kommer att gillar honom, det har bra inte blivit av…

EmmaG
2007-10-05 12:38
#4

Min favvis är Robin Hobb.
Varför? Det bara är så :-P ^^
*känner mig lagom djupsinnig idag*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2007-10-05 21:53
#5

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Doehn
2007-10-05 22:02
#6

Robin Hobb var för tung för mig :-/ Robert Jordan (RIP) och Tad Williams. George RR Martin verkar lovande också.

Annons:
KarolinaNowak
2007-10-05 23:48
#7

Robin Hobb är min favoritförfattare just nu, har inte läst så många böcker av andra än.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

EmmaG
2007-10-05 23:52
#8

Jag har syndat.. Jag har inte läst hela hennes första serie än Generad (Hobbs alltså)
Läste Mördarens lärling för jättelänge sen, superbra! Sen blev det 1/4 av Vargbroder & sen tog de stopp. Men sambon hade visst tankat hem alla ljudböcker & jag kan ju inte sova på kvällarna. Så jag ska be han lägga in Vargbroder sen så har jag nåt att göra ikväll!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2007-10-05 23:55
#9

För mig kommer det alltid vara Eddings. Första jag läste och många bra minnen pga just hans böcker. Annars tycker jag om Tad Williams bara för att han har skrivit Minne, Sorg och Törne. Gillar serien och borde egentligen läsa om den rätt snart. Även förtjust i Pratchetts Disc world, inte alla böcker men många av dem.

Är det någon författare jag har svårt för så är det Terry Brooks. Förstår fortfarande inte hur jag har kunnat läsa så många böcker om Shannara.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2007-11-10 23:07
#10

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sehvrin
2007-11-11 11:50
#11

Neil Gaiman är min absoluta favorit, jag vet inte riktigt varför, men jag tror det har att göra med språket och att han kan få de mest fantastiska saker att verka som om det vore helt troligt att de skulle kunna hända. Han är den författaren som har gjort så att nutidsfantasy är en av mina favoritgenrer.

Annars är ju Terry Pratchett väldigt bra också, han har sån underbar humor och får även in en del kopplingar och pikar till vår egen värld i sina Discworld-böcker. Tyvärr är han en författare som man kan få för mycket av, så jag har för vana att inte läsa mer än två böcker i rad.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hallonsaft
2007-11-11 12:35
#12

Det här är ju jättesvårt. Det finns massor av bra författare, varav många redan är nämnda här. Jag älskar Tolkien och Hobb. Förut älskade jag även Eddings, men tyvärr är hans böcker lite väl förutsägbara, och är inte riktigt lika bra längre. Pratchett är en klass för sig även han, med tanke på att han i Discworldböckerna driver med hela fantasygenren. Om man inte kan något om fantasy, så är det således inte lika kul.

Någon som dock även borde nämnas som intressanta författare är Jennifer Roberson. Gillade sättet hon skrev i "Profetian om cheysoli". Dock var det ett tag sedan jag läste det, så kanske har jag ändrat mig.

Det finns även en dansk författare vid namn Lene Kaberbøl som är ganska intressant (Skämmarböckerna). För yngre kan även Gull Åkerbloms böcker vara söta (Johannesnatten och drakens ö).

En serie böcker som också är jättebra, och som är jättesynd att de knappt går att få tag i är böckerna om Tjuvstaden. Tror att det ska finnas över tjugo egentligen, varav tre är översatta till svenska. Har ännu inte fått tag på fler än de tre heller. :( Men sökning pågår. Konceptet är att massa olika fantasyförfattare, mer och mindre kända, skriver noveller om staden Asyl. De har egna karakärer de skriver om, men får även dra in andras om de vill. Robert Asprin är redaktör. Har man tur kan man ibland hitta de tre som finns på svenska på tradera. Annars är de nästan omöjliga att få tag i. De gavs ut i början av 90-talet.

En författare jag dock aldrig kunnat med är Steven Donaldson. Jag avskyr hans karaktärer. Man vill bara att de ska dö.

vimes
2007-11-12 09:37
#13

I ordning:

Pratchett - smartast, roligast, finurligast.

Lovecraft - är väl iofs inte en renodlad fantasyförfattare, men ändock: hans fantasyberättelser är ju fantastiska (Dream Quest, bl.a). Dessutom: vad är den egentliga skillnaden mellan fanatsy/sci fi/skräck? Vad gäller innehåll alltså? (Annars är väl fantasy det med svärd och drakar på framsidan av boken? =))

LeGuin - Övärlden är nog den bästa "klassiska" fantasyserien. Hon är inte så fasligt Tolikenbelastad heller, som andra brukar lida av =)

Bubblare: Stephen Donaldson, Niel Gaiman (har läst för lite för att kunna uttala mig ordentligt), Stephen King (Dark Tower är ju hur ballt som helst).

Annons:
Rita-S
2007-11-12 18:01
#14

Oi, jag har så många! Storfavoriten lär ju va Tolkien själv, men han är inte GUD i mina ögon. Bara nästan ;)

Sen har man Margaret Weis, Dan Hörning exempelvis :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fiorano
2007-11-12 18:27
#15

J.R.R Tolkien gillar jag

Achatina
2007-11-14 00:30
#16

Philip Pullman

Stormhatt
2007-11-14 20:47
#17

Terry Pratchett, utan tvekan. Mormor Vädervax och Nanna Ogg är mina stora favoriter, och DÖDEN givetvis och så många andra i hans böcker. Det finns inget som gör mig på så bra humör. =)

knutteknop
2007-11-14 23:09
#18

jag gillar roald dahl som skrivit häxorna jag läst den älskar jag! sen gillar jag måd mangold med alla 5 böckerna i serien landet  innanför mm


Myrtorpets Möss och Kaniner

Frida
2008-01-22 23:15
#19

Puttar upp

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

anderssonnatta
2008-01-23 15:10
#20

J.K Rowling :p

Annons:
Madde80
2008-01-24 13:45
#21

Robin Hobb är överst, följd av Robert Jordan, Eddings (tidiga böcker) och Stephen Donaldson. Tycker Pratchett är väldigt trivsam att läsa när man inte har något annat för sig. Sedan läste jag en gång The Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold, och den boken har följt mig i tankarna sedan dess, och skall bli omläst, så då får jag nämna henne också :).

Vanya
2008-01-28 20:44
#22

Tolkien först och främst, han är ju svårslagen. Har läst LOTR flera gånger, de är underbara.

Annars är det nog Robin Hobb. Ska sanningen fram har jag inte läst så många egentligen, åtminstone inte serier. För tillfället läser jag Vargbroder.

EmmaG
2008-01-28 21:34
#23

#22 Men hobb skriver ju bara serier…?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Vanya
2008-01-29 22:18
#24

#23 Jag menar att jag inte har läst så många författare som skriver serier ^^ Den mesta fantasyn jag läst har varit enstaka böcker tror jag ;)

Twister
2008-01-29 22:45
#25

Tolkien kommer nog på första plats. Hans värld är underbar!

Men några som kommer tätt efter är Astrid Lindgren och J.K. Rowling. =) Riktigt bra författare!

Josefinee
2008-02-07 22:54
#26

Jag har inte läst så mycket fantasy förutom Harry Potter och kanske någon okänd bok, så mitt svar får bli J.K. Rowling då, för att jag älskar Harry Potter :)

[MandaR]
2008-03-08 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

**J.K.Rowling!!!
**Jag kan bara inte motstå hennes sätt att skriva,
hon suger liksom in läsaren i boken.

Bäst på orginalspråket såklart, så nu läser jag bara engelska!

HARRY POTTER <33

Annons:
Ixatrixa
2008-03-08 16:52
#28

C.S Lewis för hans vackra språk och meningar. Han låter också läsaren fantisera själv…och har inte lika tunga miljöbeskrivningar som tex Tolkien som jag hellre ser på film*skratt*

Eddings är helt ok med:)

EmmaG
2008-03-09 18:28
#29

#28 Gillar oxå Lewis, men när jag tänker på det så kan jag kanske tycka att det skulle inte skada om han hade lite mer miljöbeskriving ändå..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fantastik
2008-04-07 18:21
#30

Bra författare:

Elisabeth Moon
Neil Gaiman
William Morris
Ursula K LeGuin
Astrid Lindgren

Bra berättare (INTE samma sak!!!)

JRR Tolkien
Robert E Howard
Fritz Lieber
Stephen Donaldsson

Riktigt usla "författare" och "berättare"

David Eddings
Terry Brooks
Dray Prescot (aka Alan Burt Akers)
Gary Gygax

alda
2008-04-09 00:47
#31

Inte min favoritförfattare men en nyupptäckt (för mig iaf);

Philip Reeve som skrivit "De vandrande städerna" och "Förrädarens guld"

Ijin
2008-04-10 02:59
#32

Margaret Weis är ju en stor en… sen har vi Naomi Novik…

EmmaG
2008-04-14 13:59
#33

Jag har börjat gilla Pratchett lite igen.. Hans dråpliga humör är riktigt underbar ibland *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

denstore
2008-05-03 13:37
#34

Brukade tycka att Raymond Feist var riktigt bra. Dock så har hans sista böcker blivit lite sämre, om ändå bra. Verkar som om han har personliga problem, som går ut över böckerna.

Min nuvarande fantasy och sf-favorit är nog L.E. Modesitt. Vansinnigt bra, och ganska annorlunda från mycket annan fantasy. Egentligen en mix av sf och fantasy, men absolut inte så att det stör fantasy-fansen. Att han sedan har producerat i mängder är inte sämre. Finns månader att läsa för den som vill ge sig hän. En sak som är intressant är att han i varje fantasy-serie har en ny typ av magi. I Recluce-serien är det helt annan magi än i Corean-serien. Sångmagin som finns i Spellsinger-serien är rolig och annorlunda. Inte bara att det är sång, utan hur man bäst utnyttjar den. Något som är en extra krydda, kanske framförallt i Recluce-serien är att man får se saker från olika sidor lite då och då. Det onda mot det goda är inte lika självklart när man har tuggat sig igenom serien. En annan kul sak är att böckerna inte är skrivna i kronologisk ordning, så första gången man drar igenom dem, får man aha-upplevelser hela tiden, och andra gången får man en ganska skild bild av hela historien.

 En annan av mina favoriter är George RR Martins "Song of Ice and Fire". De är ganska brutala, cyniska och hyffsat deprimerande i mellanåt, men man kastas fram och tillbaka på ett kul sätt. Surt är bara att Martin verkar mer intresserad av att se hur det går i football-serien hemma i USA än vad han är intresserad av att skriva färdigt sin egen serie…. ;)

 Genomgående för alla dessa är att de är bättre på originalspråket än på svenska. Tragiskt att fantasy i allmänhet översätts så miserabelt. :(

Annons:
Effie
2008-05-04 19:20
#35

Jag gillar många av de författare som ni nämnt. Men jag har också en viss böjelse för Sheri Tepper. Jag gillar det udda och varierade i världarna, hur jag nu ska förklara det - t.ex. i böckerna om Marianne, där Marianne hamnar i en stad som ändras totalt varje natt, och det gäller att hinna köpa en karta för i morgon…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Duiker
2008-05-05 14:48
#36

Tja, favoritförfattare har jag en del av. Men den jag tycker sticker ut mest är George R.R. Martin, och hans serie "A song of ice and fire". David Eddings är inte helt fel heller. Två andra favoriter är Melanie Rawn(väntar spännt på fortsättning av "Exiles" serien) Steven Erikson är helt klart en annan favorit Skrattande

Pisan
2008-05-05 18:26
#37

Marion Zimmer Bradley, speciellt Avalon-böckerna men även Facklan är skitbra. Diana Gabaldons böcker om Jamie och Claire, första boken - Främlingen - är bäst.

Hamka
2008-06-08 19:23
#38

JRR Tolkien och Marion Zimmer Bradley..

Sagakeramik
2008-08-27 22:08
#39

har ni testat den här sidan?

http://literature-map.com/

Kurina
2008-08-28 11:54
#40

Just nu läser jag Robert Jordans Knife of Dreams. Jag kan säga att han är min favorit fantasy författare men så har jag inte läst många andra heller förutom Steven Donaldson som jag inte skulle rekommendera. Jordan har dock en tendens att dryga ut innehållet med en massa detaljbeskrivningar av klädsel m m. Det kan kännas lite segt ibland.

Upp till toppen
Annons: