Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2069 ggr
Belial
9/28/07, 3:32 PM

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Release i USA: Den 16 Maj 2008

Vad har ni för förväntningar?
Vad tyckte ni om 1:an?
Har ni läst boken?

Annons:
EmmaG
9/28/07, 4:42 PM
#1

Dom enda böckerna jag inte läst är Min morbror Trollkarlen, Silvertronen (tror jag, osäker) och Den sista striden..

Nu var det jättelängesen jag såg Narnia så jag kommer inte ihåg så mkt, men jag vill minnas att den va bra..?
Är jättespänd på Prina Caspian iaf!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Nidnal
9/28/07, 10:12 PM
#2

Jag läste alla böckerna när jag var 12 år eller nåt, ska läsa om dem någon gång…

Jag tyckte första filmen var helt ok, inte alldeles superbra men ändå klart värd att se. Det ska bli spännande att se Prince Caspian, är särskilt nyfiken på hur Ripipip ser ut :)

Gerbilflicka
9/28/07, 10:38 PM
#3

Jag har läst alla böckerna både som barn och nyligen. Prince Caspian och The Horse and His Boy är min favoriter. Har höga förväntningar på särskilt de filmerna! Fast med tanke på att jag älskar de gamla (väldigt dåliga) Narnia-filmerna så har jag inte satt ribban jättehögt kanske, haha.

Häxan och Lejonet känns faktiskt minst intressant som bok tillsammans med Min Morbror Trollkarlen, men den första filmen överträffade mina förväntningar och jag längtar efter resten av filmerna!

zeretki
9/29/07, 4:00 PM
#4

Min morbror trollkarlen och Hästen och hans pojke är mina favoriter.

Silvertronen är ju också rysligt bra…

Gerbilflicka
9/29/07, 9:48 PM
#5

Alla Narnia-böckerna är ju fantastiska! Gillar särskilt att man kan dra paraleller till Bibeln hela tiden, allt som skrivs finns det en tanke bakom liksom. :)

EmmaG
9/29/07, 9:58 PM
#6

#5 Kul att ngn gillar de kristna paralellerna, då Lewis oftast blivit kritiserad för detta då dom är så övertydliga!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
zeretki
9/29/07, 11:23 PM
#7

#6  Ja, jag är nog en av dom som inte gillar de kristna parallellerna… ;)

Solveig
9/29/07, 11:39 PM
#8

Fast de är intressanta när man är medveten om dem.

Gerbilflicka
9/29/07, 11:43 PM
#9

#6 Allt är verkligen inte övertydligt! Det övertydliga är det som "vem som helst" förstår, för att verkligen förstå allt som skrivs i Narnia måste man vara väl insatt i kristendomen. Jag förbluffades över alla små detaljer som gav mig tankeställare och vände på saker. Så jag tror att man som kristen kanske uppskattar Narnia lite extra. :)

Sen finns det några saker jag inte tycker om, som att "de onda" i t.ex. Den Sista Striden är mörka män. Å andra sidan var ju Tolkien likadan.

EmmaG
9/29/07, 11:46 PM
#10

Ja du har ju rätt i att det finns en hel del detaljer som det krävs att va kunnig i kristendommen för att kunna känna igen =)
Men han har oxå blivit kritiserad för att använda paralleller med religionen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tiril
9/30/07, 11:25 AM
#11

Böckerna är ju alltid en klass för sig! Om den blir som den först blir jag i alla fall nöjd, det är svårt att göra en bra film på en bra bok!

Hästen och hans pojke är min favorit också!

Gerbilflicka
9/30/07, 2:28 PM
#12

#10 Jo, det vet jag. Förstår själv inte problemet, varför folk har något emot det.

Belial
9/30/07, 2:37 PM
#13

#12 Olika personer blir ju obekväma runt olika frågor.. lite särskilt när det kommer till religioner. Tror det är därför. 

Vissa kanske tror sej köpa en enkel barn/fantasybok och plötsligt slår det dom i ansiktet att dom, ur sin egen vinkel, istället i princip råkat köpa sej en liten Bibel, istället. Och därigenom känner att dom blir påprackade ett ämne som dom kanske har valt att ha liten eller ingen relation alls till. Fast jag vet såklart inte.. =/

Annons:
zeretki
9/30/07, 6:24 PM
#14

#12  Jag vill inte starta någon religionsdiskussion men kan berätta hur jag såg det som barn. Jag läste böckerna, visste inget om kristendom förräns jag kom till Kung Caspian och Skeppet Gryningen - där det sägs rent ut att Aslan är Jesus, som jag såg det som barn iallafall.

Jag är inte kristen och kände starkt att jag ogillade jämförelsen med Aslan och Jesus. Varför vet jag inte exakt men så tänkt jag som barn iallafall.

Jag föredrar Fantasy utan att relatera till den värld vi lever i. :)

Gerbilflicka
9/30/07, 10:23 PM
#15

Man kan ju välja vilka böcker man vill läsa och inte läsa? Hittar man en liknelse som man inte gillar, ja men sluta läsa då? Jag förstår era argument men jag tycker det är ganska löjligt att klaga på böcker så som folk ofta gör med Narnia. Det är ju bara att välja att inte läsa eller sluta läsa när det känns fel, nema problema. En författares egenheter är ju det som får dem att stå ut, det funkar inte att vara helt neutral som författare.

Vill också säga att jag inte var kristen när jag läste Narnia, men jag älskade böckerna ändå så jag brydde mig inte om att de var baserade på kristendomen.

EmmaG
9/30/07, 10:28 PM
#16

Så bra sagt Emma!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Calico
10/2/07, 1:32 AM
#17

Jag älskar Narnia böckerna och tyckte att den första filmen var väldigt bra. Så jag längtar till den här kommer ut och har stora förväntningar på den. :)

Själv bryr jag mig inte alls om att det kanske finns lite religion med i dem. Böckerna är bra skrivna och jag gillar att läsa dem. Jag tror inte på kristendomen eller någon religion alls och faktum är att religion finns med i väldigt många böcker, även i fantasy böckerna. Jag har valt att strunta i sådant och bara njuta av en bra bok. :)

/Matilda

Gerbilflicka
10/2/07, 2:45 AM
#18

Jag älskar böckerna Freja/Idun/Saga av Johanne Hildebrant och den inspirationen kommer ju ifrån asatron, en religion jag varken tror på eller skulle vilja följa, men böcker är ju böcker. Nu när det är sagt ska jag släppa religions-diskussionen. :)

Tintaglia
10/4/07, 11:49 PM
#19

# 14 - jag håller helt med dig. Jag läste också Narnia i 10 -12 årsåldern, riktigt frossade i dem och läste dem gång på gång - jag tyckte de var såå bra. Så var det någon som kommenterade likheterna med Bibeln - och jag blev så himla besviken… Jag läser dem mer än gärna, men kan inte riktigt förlika mig med Häxan och Lejonet. Jag får samma känsla som de få gånger jag går i kyrkan - jag tycker att jag sitter och hycklar…

[Theriss]
10/5/07, 12:00 AM
#20

Har bara svaga minnesbilder av en serie som gick för hundra år sen om Narnia. Har inte läst böckerna eller sett några filmer mer än Häxan och lejonet. Den filmen tycker jag inte var mycket att hurra för.

Annons:
Honestyisdead
10/6/07, 1:53 AM
#21

Längtar till den nya kommer ut :)

leja
10/18/07, 11:45 PM
#22

Älskade böckerna som bar. Det tog många år innan jag begrep att de hade ett kristet tema. Men tycker fortfarande att böckerna är bra. Bäst är Hästen och hans pojke. Gillar iden som Lewis hade att titta på hur Jesus hade varit om han inte varit Jesus. Så det är en spekulation man kan ha själv, hur hade Jesus varit om han inte varit Jesus?

Fundersam

Vad ska man ha som signatur tro?

TerriZue
10/19/07, 5:09 PM
#23

Ser verkligen fram emot att se filmen.

Jag har läst alla böckerna och jag var som förtrollad. Kunde inte slita mig från dem, jag tycker att de är helt otroliga.

Första filmen hade jag verkligen sett fram emot och jag blev faktiskt positivt överaskad när jag såg den. Jag tycker inte de hade gjort några drastiska förändringar i handlingen även om en del detaljer inte stämmde men det var inte så mycket att jag störde mig på det. Så enligt mig hade de lyckats mycket bra med filmen. Jag älskar tystnaden innan de drabbar samman på slagfältet, så himla effektfullt.

Jag hoppas verkligen att nästa film blir lika bra!

En sak stör jag mig dock på… jag ty cker att det är lite synd att de hoppar över en del böcker, Min morbror trollkarlen berättar ju hur allting startade. Den borde de göra en film av och även Hästen och hans pojke. Vill att de ska göra filmer av alla böckerna så att man kan samla på sig hela serien. :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

loreena
10/21/07, 12:15 AM
#24

en kul nyhet! Jag och mina barn gillade också första filmen. Skall bli spännande. Har också läst alla böcker men minns tyvärr ingenting ur dem längre. Borde kankse friska upp minnet?

RubHel
10/21/07, 1:25 AM
#25

Oooh, längtar! Har läst alla böckerna. Dom är svinbra! :) Har även sett första filmen och den tyckte jag om.

knutteknop
11/14/07, 11:24 PM
#26

har läst alla narnia böcker och älskar dom


Myrtorpets Möss och Kaniner

Upp till toppen
Annons: