Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 950 ggr
EmmaG
2007-11-06 21:48

Artikel i Aftonbladet

En artikel i aftonbladet om fantasy..
Den är ganska lång & kanske lite svårläst.. Eller så är jag bara dum huvudet som inte riktigt fattar vad människan vill??

http://www.aftonbladet.se/kultur/article1158853.ab

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Sehvrin
2007-11-06 23:36
#1

Nej, du är inte dum i huvudet, det var en väldigt förvirrad artikel. Det känns som om hon inte bestämt sig för vad hon egentligen tycker, men uttrycker det på ett klumpigt sätt.

Måste säga att artikeln var väldigt roande, men jag håller inte riktigt med i vad som står.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
2007-11-07 11:27
#2

Håller med. Intressant men förvirrande. Vet inte riktigt vad hon vill Tror hon inte vet det själv. Lite för många trådar utan att få till det på slutet. Men intressant.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

zeretki
2007-11-07 13:22
#3

Intressant ämne men jag tycker hon skriver dåligt och förvirrande. Inte så att hon inte har poänger i det hon skriver, i vissa fall, men hennes språk är dåligt. Hade det varit en uppsats så hade hon inte fått högsta betyg…

EmmaG
2007-11-07 13:54
#4

Så bra det känns att jag inte va ensam med att bli förvirrad & att inte förstå =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hallonsaft
2007-11-07 20:33
#5

Det är inte konstigt att många tycker att det här är en svårläst text. Jag kollade LIX på några olika stycken i texten och fick då ett värde som pendlade mellan 42-63. Lix över 40 räknas som medelsvår, över 50 som svår, och över 60 som mycket svår.

Jag måste dock säga mot folk en aning i det här. Nog var texten kanske inte den lättaste och nej, hon anger inte vad hon själv tycker, förutom att hon tycker om fantasy. Texten som jag ser det är snarare tänkt som olika infallsvinklar man kan ha när man läser fantasy, och därmed även ser hur samhället kring författaren kan synas i texten, även om man inte själv ser det. Hon anger inte vad hon själv tycker om detta, helt enkelt för att tolkningen är upp till läsaren.

zeretki
2007-11-08 11:29
#6

#5  Den var dåligt strukturerad och oklar i sitt syfte. Svårläst text och LIX har mer med svåra ord att göra, inte själva grammatiken eller uppbyggnad av en text.

Jag har bl.a. läst och analyserat litteratur på universitetet så jag tycker mig veta lite om hur man ska skriva. Och rent journalistiskt så ska ens text ha en bra kvalitet. Men å andra sidan är det ju Aftonbladet…

Annons:
Hallonsaft
2007-11-08 16:58
#7

#6 Att den är dåligt strukturerad kan jag hålla med om, och syftet framgår inte. Men säg då istället hur många tidningsartiklar som det framgår av? Det är ytterst få. Det finns många brister i den där texten, men den är knappast så dålig som flera andra sagt.

För övrigt har jag också läst och annalyserat litteratur och olika texter på Lunds Universitet, så det är du inte ensam om. Således borde du även vara medveten om att texter ser olika ut beroende på målgrupp och medie.

zeretki
2007-11-08 17:25
#8

#7  Jag menar att den är dålig oavsett om hundratals andra artiklar i Aftonbladet är dåliga.

Och jag tror knappast jag är ensam om att ha analyserat litteratur i världen eller i Sverige. Flört Eftersom du har gjort det OCH också tycker att artikeln är dåligt strukturerad så förstår jag inte riktigt vad du argumenterar emot?

Vi har ju samma åsikt? Men du tycker ändå att folk i tråden är onödigt kritiska?

Eller har jag missuppfattat dig?

Hallonsaft
2007-11-11 12:42
#9

#8 Jag menar snarare att det här är en tidningsartikel och inte en avhandling. De är således inte heller uppbyggda på samma sätt och därför spelar det inte någon roll om de inte följer alla regler som de ska behöva följa. Den hade kunnat vara betydligt bättre, och om hon strukturerat den tydligare så hade också resultatet blivit läsvänligare och mer intressant. Men som sagt. Det här är en mer avslappnad text i en mer flytande genre, istället för en text för fackfolk. Dock så använder hon en högre stilnivå på språket än vad hon hade behövt i en vanlig artikel. Jag tror att det är därför man tydligare känner att det är dåligt strukturerat.

Upp till toppen
Annons: