Annons:
Etikett09-musik
Läst 7196 ggr
Sol-
2007-10-10 23:41

Vad är fantasymusik?

Finns det nån särskild musik eller artist som är fantasy, vad tycker ni?

 Kom att tänka på detta idag när jag lyssnade på Falconer, de  tycker jag är lite fantasy, vet egentligen inte varför..

Sen har vi ju Enya, Era, Dead can dance, Sagan om ringen musiken, Nightwish, Apocalyptica ja allt som är lite mystiskt helt enkelt.

Berätta vad ni tycker, det är intressant, alla tycker säkert olika.


Annons:
KickanW
2007-10-10 23:49
#1

Powermetal och folkmetal tycker jag är fantasy-musik… Men det beror antagligen mycket på att det är vad jag lyssnat på när jag läst fantasy :)

Och ja, ERA o. dyl. är också fantasy!

Honestyisdead
2007-10-11 00:41
#2

Tycker nog att all musik jag hör i fantasy filmer blir fantasy musik :) Det finns väl ingen riktig musikstil som heter fantasy?

Sol-
2007-10-11 10:15
#3

#1 Vi verkar ju ha samma "fantasymusik"uppfattning..

#2 Ja det har du rätt i, jag gillar verkligen musiken i Avalons dimmor oxå, den är  fantasy…

Nej, det finns ingen musik som heter fantasy vad jag vet, tycker bara att det är kul att läsa om vad andra tycker är "fantasy musik"


EmmaG
2007-10-11 12:06
#4

Men däremot finns det musik som hämtat delar ifrån fantasyn..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tiril
2007-10-11 16:35
#5

Jag älskar musiken ur Sagan om ringen! "Gollums song", musiken i början (i fylke) och när Pippin sjunger för den dumma kungen är jättebra!

typ-t
2007-10-11 18:45
#6

jag älskar Beyond good & evil musiken!!!

Annons:
Hedan
2007-10-11 19:09
#7

Beyond Good & Evil!!Glad

Nidnal
2007-10-11 19:29
#8

Jag tycker musik som har fantasyinspirerad text är fantasymusik. Och så såklart soundtracken till fantasyfilmer, där har själva känslan i fantasy fångats på något sätt.

Jag är så ledsen att jag missade Flame of Kalessin på Arvikafestivalen, enligt infon om dem hämtar de inspiration från Ursula K LeGuins böcker…

Honestyisdead
2007-10-11 20:07
#9

Ingen som kan länka till något som ni ser som fantasy musik? Så jag förstår vad ni menar :)

KickanW
2007-10-11 20:56
#10

Väljer ut lite slumpade låtar jag hittar på youtube:

ERA, Within Temptation, Blind Guardian, Avantasia

Honestyisdead
2007-10-11 23:04
#11

Era och within temptations vet jag vilka det är, men vad med låtarna är fantasy?

KickanW
2007-10-11 23:07
#12

Alltså, du har inte missförstått tråden va?

Vad är fantasy för er?

Man får tolka det som man vill. Den musik jag nämner tycker antagligen jag är fantasy för att det är sån musik jag brukar lyssna på när jag läser fantasy… Jag tycker det passar in!

EmmaG
2007-10-12 00:04
#13

Ja, vill man kan man väl tycka att rapparen 50cent är fantasy, för att man kopplar en sån låt till nåt fantasy.. ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Honestyisdead
2007-10-12 00:06
#14

Jo, men min fråga är just varför ni tycker som ni tycker.
Nu vet jag varför du tycker som du gör.

Själv lyssnar jag aldrig på musik då jag läser en bok.

Nidnal
2007-10-12 22:02
#15

#8 Menade såklart Keep of Kalessin :P Bra med minne ibland…

KickanW
2007-10-13 01:54
#16

#14: Jo, sen är ju den musiken lite mystisk… Och Blind Guardian spelar lite "gammeldags" musik. Den fantasy jag läser har miljöer som skulle kunna vara t.ex. medeltiden.

loreena
2007-10-19 01:39
#17

Enya, Loreena Mc Kennitt. Enya har gjort filmmusiken till sagan om ringen (någon av dem) Eller gjort och gjort, hon sjöng i alla fall..Glad 

Om ni inte lyssnat på Loreena Mc Kennitt så rekomenderar jag det varmt! Hennes musik är trollsk och vacker. Speciellt albumen The mask and the Mirror och The book of secrets

Håller med att Era passar in som Fantasymusik

loreena
2007-10-19 01:42
#18

måste lyssna på Blind Guardian. låter som nåt jag skulle gilla. tack för tipset!Glad

EmmaG
2007-10-19 14:11
#19

En del tracks på Tori Amos skiva >The Beekeeper är lite trollsk oxå =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
2007-10-19 17:02
#20

Det finns så mycket musik som jag kopplar ihop med fantasy! Älskar musik och älskar fantasy. Lyssnar alltid på musik när jag läser och när jag skriver.

Det är helt omöjligt för mig att skriva om jag inte lyssnar på musik. När jag skriver i min fantasy-bok så brukar jag oftast lyssna på Era, Enya och Nightwish. Rapsody har väldigt mycket bra fantasymusik som ger bra inspiration också. Ska man skriva stridsscener så brukar jag lyssna på Hammerfall eller The Mass med Era, det brukar bli riktigt bra då.

Enya - Adiemus     http://www.youtube.com/watch?v=Xa9fnDKMK_I&mode=related&search=

Era - The Mass      http://www.youtube.com/watch?v=t-WnjVUBDbs

Nightwish - Amaranth        http://www.youtube.com/watch?v=GdZn7k5rZLQ

Rijtigt bra låtar att skriva till… :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
loreena
2007-10-19 17:19
#21

#20# samma här! Jag brukar oftast lyssna på Loreena Mc Kennitt när jag skriver. Det låter som medeltida musik och så där lite trollskt och magiskt. Får man vara nyfiken och fråga vad du skriver?

EmmaG
2007-10-21 16:02
#22

#20 Jag kollade in Loreena MC Kennitt igår på youtube. Me like! Ska be gubben min tanka hem lite sen =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
2007-10-21 18:38
#23

#21 Klart att du får vara nyfiken! :D

Jag håller på och skriver en fantasy-bok som jag hoppas att det kan bli något av.. :)

Än så länge går det riktigt bra men jag har en förmåga att göra mina kapitel alldeles för långa så att jag måste dela upp dem! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

loreena
2007-10-24 12:13
#24

#22 jo, visst är hon inte bra!

#23 Hoppas att din bok dyker upp på bokhandeln en vacker dag!Glad 

Jo, jag vet, jag har samma problem. Dessutom har jag svårt att komma till ett avslut på boken, man drar ut och drar ut på det. (man kanske inte vill skiljas från sina rollkaraktärer?)

TerriZue
2007-10-24 14:45
#25

#24 Det kanske du har rätt i. :) Har inte tänkt på det tidigare..

Förresten.. vad är det du skriver? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

loreena
2007-10-25 00:22
#26

#25Glad. har just gett ut en fantasy roman

Kom annars på lite mer fantasymusik. eller som jag tycker är Fantasy i alla fall.. Clannad, Blackmores night, eller hur man nu stavar det.. Har några Celtiska blandade skivor som jag också tycker passar in. Vad anser ni om till exempel Nordman och Sarek?

TerriZue
2007-10-25 11:02
#27

#26 Spännande! :) Vad heter den?

Hmm… aah Nordman funkar men vet inte riktigt med Sarek.. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
loreena
2007-10-25 14:20
#28

#27. Kan nog hända att sarek inte riktigt funkar. Jag har lagt in en tråd här på sajten angående min bok. Glad

Doehn
2007-10-26 16:22
#29

För mig - utan tvekan Nightwish, Manowar, Hammerfall och liknande.

KickanW
2007-10-29 22:47
#31

#29: Powermetal ja, som jag skrev :)

virre_erriv
2007-12-02 03:08
#32

jag tror att all musik som uttrycker någon form av fantastik till lyssnaren kan räknas som fantasymusik

 själv tycker jag folkmusik fungerar som det, och att Bo Hanssons Lord of the Rings musik från 60/70 talet någongång fungerar välidgt bra i genren.

Nutiz
2007-12-04 20:34
Annons:
KickanW
2007-12-05 21:12
#35

#32: Ja, Bo Hansson glömde jag… Det är väldigt bra fantasy-musik!

CaithSith
2007-12-07 00:18
EmmaG
2007-12-07 12:18
#37

#36 Finntroll Looove

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sehvrin
2007-12-07 12:28
#38

Själv tycker jag inte att hårdmusik (har ingen koll på alla genrer, och många skulle säkert skrika högt om jag kalladde något vid fel namn ^^') är fantasy-musik… finns väl kanske en del undantag, kom precis på att jag tycker Krypteria gör rätt fantasy-aktig musik, speciellt Victoriam Speramus.

Men vanligtvis är det instrumental musik som jag kopplar till fantasy, gärna med symfoniorkester =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
2007-12-07 14:13
#39

#38 Till viss del håller jag med dig.. Skulle några trubadurer plötsligt spela metal i en film/bok…nej, helt enkelt! Det finns ju inte ens!
Men jag får ändå lite "fantasy vibbar" av tex just Finntroll…Och det finns ju en hel genre som heter Vikinga metal som sjunger mkt "medeltidsfantasy"

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

SmoothRye
2008-07-15 01:08
#40

Arghhh!!! Vilken underbar tråd!

Era, Enya, Within Temptation, Hans Zimmer, Enigma, Dead can Dance, Nightwish, Emelie Autumn, Lisa Gerrard och Nine Inch Nails.

Det jag kommer på just nu ^^

[MandaR]
2008-07-17 15:45
#41

Wizard Rock borde klassas som fantasymusik. xD

Harry and the Potters, the Remus Lupins, the Moaning Myrtles, the Owl Posts, the Butterbeer Experience, och en massor av andra. 

… rekomenderas inte om man inte gillar Harry Potter. :p

Annons:
denstore
2008-07-17 17:02
#42

Instämmer med inlägg #38. Hårdrock och liknande känns helt fel för fantasy. Inte p.g.a. hårdheten eller hastigheten, utan p.g.a. att stor andel av fantasylitteraturen utspelas i världar med ganska låg teknologi. Inte all, men många.

Yuki
2008-07-18 11:53
#43

#9 Jillian - Within temptation.

Det är en låt som syftar på Katherine Kerrs böcker om landet Deverry. Låten gjordes bara därför. Om man har läst böckerna förstår man låttexten än bättre, tycker jag.

Katteristan
2008-07-18 12:08
#44

bra med lite musiktips

Hamka
2008-07-19 14:05
#45

Det finns ju Fairyland också .. http://www.youtube.com/watch?v=hLY5jzmE2BU

Isis
2008-07-21 17:28
#46

Final Fantazy-spelens musik är underbar!! Fantazy for moi!

Isis
2008-07-21 17:32
#47

oh, juste Finntroll!!! brorsan har typ alla deras låtar!! ^^

Evanescence med låten Anywhere (När jag läste mörkrets tjänare lyssnade jag på Lies)

vitvargen
2008-07-22 10:44
#48

Fantasy musik… hmm ja.. för min del så är Luca Turilli eller Rhapsody in fire ganska så länkat till fantasy och både text- och musikmässigt så stämmer det överens med vad som jag skulle vilja deffiniera som ovan.

Annons:
Hamka
2008-07-24 10:34
#49

Rhapsody of fire* ja :D fasst de kallar sin musik "filmscore metal"..

[MollBarn]
2009-03-11 22:55
#50

Bo hansson placerar jag nog in där, men det beror nog på att jag lyssnar på hans musiktolkningar av lotr när jag läser fantasy. men han gör/gjorde ett grymt bra arbete:)

CaithSith
2009-03-12 00:37
#51

Hm, den här tråden hade jag glömt bort. Men jag måste säga att jag tycker Finntroll i allra högsta grad gör fantasymusik.. Troll är ju fantasy-varelser och om de skulle göra musik skulle den nog inte vara lugn, eller vacker. Deras låtar ger mig starka vibbar av hur en typ trollfest skulle se ut, speciellt om man lyssnar på texterna - blodig och brutal, med mungigor och trollsånger :)

EmmaG
2009-03-12 08:17
#52

#51 Du har givetvis så rätt så! (i mitt tycke)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[MollBarn]
2009-03-12 21:31
#53

#51 finntroll ja, de har man inte lyssnat på… ja en väldigt lång tid

loreena
2009-09-15 15:13
#54

Den här tråden måste jag holla på nytt. Kanske det finns ännu mera tips? Håller på och skriver nu och musiken är rätt viktig för att komma i rätt stämning. Har på Youtube samtidigt som jag sitter vid datorn och skriver. Men igår märkte jag att det inte alls funkade med någon låt alls av Loreena Mc Kennitt. Det blev bara ett störningsmoment istället. Det enda som funkade var Enyas Amarantine http://www.youtube.com/watch?v=f7UVoUW-xw8

loreena
2009-09-15 15:20
#55

#45

Lyssnade Angelzoom av fairyland. Lite läskig video tyckte jag.. Lite trolsk musik

Annons:
[Rindel]
2009-09-16 20:59
#56

Sonata Arctica, Enya, Nightwish, finns så mycket :P

Azmaria
2009-09-19 01:18
#57

Adiemus känns väldigt fantasy för mig,  tycker oxå att den är väldigt fin på sitt sett.  :)

Make Pasta not War, Vee~

Skogselva
2009-09-19 18:17
#58

Gary Stadler & Stephannie är väldigt fantasyinspirerat - ofta handlar sångerna om älvor, den irländska typen. De är väldigt lugna och hypnotiserande, annars tycker jag Loreena McKennitt är en jättebra stämningsfixare, lyssnar jättemycket på henne när jag skriver… smaken som baken, eller hur?

Inkubus Sukkubus är ju lite fantasyinspirerade om du vill ha lite mer rock.

Annars tycker jag att Mercedes Lackey, Heather Dale, Heather Alexander, Blackmore's Night är ganska fantasy.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[magic13m]
2009-09-23 03:15
#59

Hmm, musik jag tycker känns fantasyaktig är: Blackmores Night och Celtic woman. Glad

loreena
2009-10-02 15:15
#60

#58 Loreena brukar vara min favorit också. har lyssnat jättemycke på henne då jag skrivit. Men den där dagen funkade det inte alls..

loreena
2009-10-03 18:24
#61

#40

Lisa Gerrard verkar ju lite intressant. Har kollat på de flesta tipsen men henne fastnade jag för. måste kolla mer. har bara lyssnat en låt på youtube ännu. In exile

loreena
2009-10-03 18:52
#62

http://www.youtube.com/watch?v=IrRWH-p9WHw

Corvus corax med Mille Anne Passe Sunt

Den får i alla fall jag härliga rysningar av!

Annons:
Eelune90
2009-10-06 00:23
#63

Bandet "FEjd" är bra tycker jag… vet inte om det är fantasy direkt, mer åt fornnordiska hållet med seder och sånt..

[Rindel]
2009-10-06 01:02
#64

#26 ja det är redig fantasy feeling i den musik ;)

loreena
2009-10-06 19:56
#65

Idag lyssnar jag på det här, på repeat. hittade det bara av en slump på youtube.

Vet inte vem som sjunger

http://www.youtube.com/watch?v=fylkjwVFXKA

Skogselva
2009-10-06 20:47
#66

#65 Det är en fin sång, tycker det låter som Eivor* Pálsdóttir (*kan inte få till danska bokstäver).

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

TerriZue
2009-10-11 14:02
#67

#65 Ooh! Den gillade jag! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

loreena
2009-10-16 00:02
#68

#66

tack för informationen. Måste se om jag hittar nåt mer av henneGlad

[magic13m]
2009-10-16 01:02
#69

Jo, Within Temptation tycker jag också känns som fantasymusik. I alla fall för mig. Theatre of Tragedy brukar jag lyssna på när jag skriver fantasy så dem skulle jag också rekommendera. Oh, även Eternal Tears of Sorrow brukar jag lyssna på när jag skriver. De är inspirerande. Sen tycker jag att Evanescence har rätt känsla också. Glad

Annons:
Skogselva
2009-10-16 20:24
#70

#68 Trollabundin är min favorit.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

smurfevaq
2009-10-30 15:12
#71

En av mina favoriter är Poeta magica De är inte så mycket att lyssna på i hemmets lungna vrå men i en kyrkoruin och du kan dröma dig bort till glömda världar.

Salish
2010-03-09 15:14
#72

Nightwish och Within Temptation… Och filmmusik. Älskar In Dreams från Sagan om ringen, kan den på tvärflöjt. Jättefin låt!

ugrash
2010-04-28 00:32
#73

Fantasymusik för mig är främst musik som man skulle kunna tänka sig att höra i en fantasymiljö spelad av musiker i den världen. Alltså aukustiska instrument såsom lutor, harpor, flöjter, säckpipor, vevliror mm. Exempel på sån musik är väl Patrask, Krless, Wolgemut, Poeta Magica, Falska Gäss mfl. Men även våra ballader från medeltiden och alla Cantigas från Spanien. Även traditionell musik från balkan, arabvärlden, indien eller t.o.m anderna kan oxå passa in som exotisk fantasymusik.

All Power-Metal och hårdrock hur vacker den än är kan vara inspirerad av fantasy och fantasymusik men de kan inte vara fantasymusik själva. Eftersom man inte ser några alver, dvärgar, troll eller riddare som spelar elgitarrer, synthar eller trumset.

Skogselva
2010-04-28 13:32
#74

"Trobar de Morte" och "Ordo Funebris"

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Teddy1997
2010-05-11 19:19
#75

Några av Enyas låtar och de flesta av Lisa Gerrard tycker jag är fantasylåtar. Och låtar med lite drömmiga melodier eller som låter medeltida. :)

freddiie
2010-06-02 16:24
#76

Jag tycker att soundtracket till filmen Lady In the Water är helt underbart, och tänker fantasy när jag lyssnar på den musiken :)

Annons:
Azmaria
2010-07-24 15:48
#77

Hittade ett fantasy band just, eller rättare sagt en musikal grupp. Sound Horizon.

Enligt wikipedia kallar de sig själva fantasy band , så då producerar de sådan musik. Och de tycker jag själv att de gör eftersom låtarna har sina egna "historier" och i deras musikvideon kan de dyka upp trollkarlar och annat fantasy inriktade saker.

De är ju från japan, så de sjunger förstås på japanska, men vad gör det. Sångerna är ändå mäktiga för det, och om man vill veta vad de sjunger kan man leta upp översättningen på internet ^^

postar min favorit låt av dem Hiiro no Fusha(Scarlet Windmill). Med engelsk text till. :)

här är dessutom Live versionen: http://www.youtube.com/watch?v=ySvQ24PrvB0

Make Pasta not War, Vee~

[CinderRainfall]
2011-01-16 00:16
#78

Emilie autumn, är inte det lite fantasy? iallafall vissa låtar tycket jag.

Skogselva
2011-03-19 21:17
#79

Nox Arcana, egentligen lite mer "skräck" men de har gjort många låtar som känns fantasy. Kan dock inte hitta annat än deras skräckisar just nu… så gott som all deras musik är instrumental.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

TerriZue
2011-03-21 19:02
#80

#79 Det där gillade jag verkligen! :) Riktigt bra!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Farwuq
2011-03-21 19:12
#81

#79

Tack för tipset

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skogselva
2011-03-21 21:16
#82

#80 Glad

#81 Varsågod Cool

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2011-03-21 21:27
#83

Jag upptäckte "Lyriel" när jag kollade igenom tipsen här i tråden, och jag kan inte se att Lyriel står med, så det är bäst jag rekommenderar dem. Jag tycker de känns så där härligt mystiska som "fantasymusik" kan göra. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ribessa
2012-09-01 00:19
#84

Ultimata Fantasy-låten för mig är Feint - Past Futures. Älskar den, och jag älskar sån musik. (jag är ju lite av en trance, dubstep, drumstep osv osv.-nörd så) Men den är underbar. ;)

Paimon
2012-09-02 23:45
#85

Varje gång jag lyssnar på Tristania så får jag flashbacks till Heroes of Might And Magic för kompisen och jag drog ihop en spellista med Tristania och de första Nightwishskivorna och sen satt vi o spelade med Elvenpath och liknande i bakgrunden ^^

http://www.youtube.com/watch?v=GOvh7k6jeSc

http://www.youtube.com/watch?v=_xTfLzAiA-U&feature=relmfu

The Sins Of Thy Beloved

http://www.youtube.com/watch?v=xwacWdooBsI

Eluveitie (om man gillar Finntroll kanske man gillar det ocks)

http://www.youtube.com/watch?v=iijKLHCQw5o

Blackmores Night

http://www.youtube.com/watch?v=0pSYRLZj8xs

Eivor har vi redan nämt.

Celtiv Women

http://www.youtube.com/watch?v=nX2anEXG0eE

Loke

http://www.youtube.com/watch?v=Ee4HF_py-XQ

Avantasia

http://www.youtube.com/watch?v=L-PkfKZAT6E

Varga
2012-09-05 12:18
#86

Hm, orkar inte kika hela tråden nu men tänkte lämna ett litet avtryck. Om det inte redan sagts så är Koenix väldigt magiska för mig, säkert mycket för att de spelar på medeltidsveckan som ju är en magisk vecka ;)

Eluveitie har ju redan sagts, likaså Enya och filmmusik. Själv ett stort fan av musiken i Game of Thrones-serien :)

[OrvarsKorvar]
2012-09-07 08:09
#87

Jag tycker att bandet Mew gör fantsypop.

http://www.youtube.com/watch?v=um3aQ8UB9HM

Men sen finns det en låt av Marillion som jag tycker är oerhört fantasy i soundet.

http://www.youtube.com/watch?v=dphpDdfZUGw

För att inte nämna Bosse Hansson gamla grejer men det är ju en uttalad tolkning av Sagan om ringen

http://www.youtube.com/watch?v=zsnC-15WrMc

Har mång år funderat på hur mn kan göra sagomusik, skulle vara något i bo hansson stuket.

[Zorita]
2012-09-20 21:34
#88

Nu har jag inte läst hela tråden, men ES Postumus är det första namnet som poppade upp i huvudet.

[RC1393]
2012-09-26 13:10
#89

En del Brand x music låtar är ganska mycket fantasy tycker jag, tex hand of time :)

Upp till toppen
Annons: