Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2115 ggr
KarolinaNowak
10/11/07, 10:38 AM

Skriver du?

Är det någon härinne som själv skriver fantasy noveller och -berättelse eller liknande? Berätta gärna lite hur du kom i gång med ditt skrivande. Tycker du det är/var svårt? Vad inspirerade dig? Vad handlar den senaste novellen/berättelsen om?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
EmmaG
10/15/07, 3:55 PM
#1

Jag har en bok jag påbörjat, men har världens längsta skrivkramp Generad Men jag hoppas en dag att kunna avsluta den… Om inte annat så för min egen skull.
Och mer än så vill jag inte berätta =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Honestyisdead
10/15/07, 5:33 PM
#2

EmmaJ; vad spännande :) Om du blir klar vill jag ha en av de första böckerna ;)

KarolinaNowak
10/15/07, 11:36 PM
#3

Åh, spännande. Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Sehvrin
10/18/07, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gillar att skriva, men brukar fastna i mina berättelser och hoppa över och skriva nåt annat. Varför jag skriver är för att jag har berättelser som jag vill veta hur de slutar, och skriver inte jag dem så kommer jag aldrig få veta det… Dessutom älskar jag känslan när berättelsen tar över en själv och det enda man behöver göra är att skriva ner det som den vill.

Jag har eg ingen aning om vad som inspirerade mig till att skriva berättelser, men enda sens jag lärde mig skriva har jag skrivit saker. 

Mitt senaste projekt började jag sätta i skrift igår och den är inspirerad av John Bauer och en animerad kortfilm som heter Grumle & Mossmurkel och det är en saga som kommer handla om en sjösnyffel. (bifogar den första bilden jag ritade på sjösnyffeln (för ca en vecka sen) skissad i föreläsningsblock, såklart Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
11/10/07, 11:23 PM
#5

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

loreena
11/11/07, 1:56 AM
#6

Min presentation av min nyutkomna fantasybok finns på en tråd här på forumetGlad

Annons:
Isagella
11/26/07, 1:19 PM
#7

Jag skriver super mycket fantasy.

Jag vet inte riktigt hur jag kom i gång med det men jag har i alla fall (så länge jag kan minnas) gillat fantasy.

Det är inte specielt svårt när man väl har kommit igång med något.Det kan vara allt möjligt som inspererar mig t.e.x vädret ute,en film jag sett,mina djur m.m.Den beretelse jag håller på med just nu heter Wendelins vampyr värld men den bästa jag tycker att jag har skrivit heter Teddybjörnens hemlighet.

Rita-S
11/26/07, 1:28 PM
#8

Jag skriver själv på en berättelse om en ung flicka vid navn Nona, som är magiker och helbredare.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

virre_erriv
12/3/07, 4:49 PM
#9

ja…

 det här är väll en av de längre saker jag har färdigställt:

 http://poeter.se/viewText.php?textId=396228

jag har många världar och berätelser i mig, men få ur sig allt…

EmmaG
12/28/07, 7:21 PM
#10

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

loreena
12/28/07, 9:57 PM
#11

Jag har alltid tyckt om att skriva. När jag inte kunde skriva och läsa ännu ritade jag bilderböcker och dikterade åt mamma som skrev texten. Tidigt började jag intresera mig för romaner som utspelade sig i medeltiden eller Fantasyberättelser. Sagan om Isfolket, Narnia.. osv. Jag tycker att det är mycket lättare när man får skriva fritt och inte behöva hålla sig inom ramarna för hur man klädde sig eller t. ex bodde på en viss tidsålder. Och så är det ju så roligt att skapa egna människor och namn! Och så är det ingen som tar åt sig om man använder sig av vanliga namn som finns i ens bekantskapskrets..Skrattande dessutom tycker jag att det är tråkigt att skriva om nutiden och alla moderna bekvämligheter och det rätt så trista liv som en huvudperson skulle uppleva om hon/han levde nu..(klart att det finns spännande saker att skriva om då också, men inte sånt som jag tycker är kul och inspirerande..)

EmmaG
12/28/07, 10:06 PM
#12

#11 skrev;
När jag inte kunde skriva och läsa ännu ritade jag bilderböcker och dikterade åt mamma som skrev texten.

Nämen jösses!! Haha, va roligt ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Eleri
12/29/07, 8:49 PM
#13

Jag skriver non stop, lite småberättelser finns i min dagbok:-) välkommen in och dröm dig bort=)

Annons:
[tiiia]
12/29/07, 8:55 PM
#14

Jag skriver lite då och då.

Farwuq
1/1/08, 5:39 PM
#15

Jag skriver romaner och har sex stycken redan på lager och arbetar på den sjunde, alla i samma serie, de brukar hålla sig på ca 280-330 A5 sidor.

Det är väldig svårt att sammanfatta så här på några få rader, men i princip kan man säga att det handlar om en figurs liv och äventyr. Han beblandar sig med allt, allt ifrån levande till döda, från andar till rymdvarelser; hans liv är en enda röra och han önskar sig ofta tillbaka till den dag då allt började, då var han en enkel blandmissbrukare som satt i sin stuga och slappade.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ButterflyEffect
1/2/08, 1:01 AM
#16

Jag skriver mycket, allt ifrån korta dikter till romaner, allt inom temat fantasy naturligtvis. Det "stora" verket har jag jobbat med i över 6 år, men det verkar aldrig bli klart.

Min inspiration att skriva just fantasy väcktes av detaljrikedomen inom WoT. Jag ville verkligen skriva efter att jag läst de böckerna.

Hallonsaft
1/3/08, 3:35 AM
#17

Jag skrev mer noveller och sådant förut. Nu så spelar jag istället mycket på en chattbaserat rollspelssida vid namn "Langtrue" (www.Langtrue.se). Där blir det ett spel, samtidigt som man skriver otroligt mycket. Blir väldigt kul, och de noveller jag således numera skriver, handlar mycket om de karaktärer jag spelar på Langtrue.

achintya
1/5/08, 7:13 PM
#18

jag har en roman i princip färdig,Nyckelfåglarna  som jag jobbat på i sju år. när jag började var inspirationen en ganska speciell människa som gick på mitt gymnasie som har namngett en av huvudkaraktärerna. Det var först senare som historien verkligen tog form och utvecklades. Det härliga med fantasy är ju verkligen att man själv avgör historiens begränsningar,

Synd bara att det nästan är omöjligt att bli publicerad i sverige eftersom de stora förlagen inte tar in svensk fantasy och de små riktade förlagen inte har råd att ge ut så många författare.

funderar på att prova Vulkan

LinneaChristina
1/7/08, 2:23 PM
#19

Jag har skrivit ett par kapitel på något jag hoppas kan bli en hel roman. Vad den ska handla om har vuxit fram successivt. Det började med att jag satt och ritade och plötsligt hade jag ritat en person som jag blev inspirerad av och kände att jag ville berätta om.

 Om ni skrivit något som ni vill ge ut, men som inget förlag förstår sig på, kan ni kolla in http://www.vulkan.se!

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

lothus1
1/7/08, 2:50 PM
#20

Jag skriver på en övernaturlig skräckroman som heter "Dark Hills". Det är mycket "gore" och slakt i boken. Tänkte få det till ca 300-400sidor. Dryga 100 är klart =o)

Annons:
anderssonnatta
1/8/08, 3:50 PM
#21

jag har svårt att komma på eget , men ja, jag skriver.. jag skriver mest sånt som kan tänkas hända efter sista Harry Potter boken, alla karaktärers barn och så. Det är ganska roligt om ni gillar HP att gå in på stallet.se och "rolla". Man spelar rollspel och är en person, säg Harry Potter, och de andra är de andra karaktärerna. Så man skriver säg, minst 250 symboler / inlägg och de andra svarar, så det blir som en ny historia. Det är riktigt roligt när de andra inte är offline såklart. Ni borde checka det ;)

Ahnna
1/8/08, 8:34 PM
#22

Jag har skrivit fantasy sedan jag var 12. Och, tro det eller ej, jag har ALDRIG läst igenom serierna om Ringen, Belgarion, Bilbo, eller whatever. Efter att jag hade sett första och andra LOTR-filmerna, så läste jag första boken och en tredjedel av den andra och sen gav jag upp. De "klickade" inte med mig, jag gillar inte hur Tolkien skriver. (Jag läste på engelska för att verkligen komma in i Tolkien's eget skrivsätt, men det funkade inte ändå. Nu sitter böckerna i bokhyllan och samlar damm.)

Jag tror stenhårt på originalitet i skrivandet. Det skulle ALDRIG falla mig in att skriva om alver, dvärgar, orcher och andra påhittade väsen som redan finns omnämnda i miljoner copycat-böcker världen över. I mitt skrivande hittar jag på helt egna väsen och egna språk, "alviska" och "svartiska" m.m. klarar jag mig utan. Cool (Inte min mening att låta cynisk, men jag gillar verkligen inte att så många författare kopierar vad andra författare redan har skrivit. Tolkien och Eddings är inte fantasyns skapare, man måste inte härma dem…)

Jag tror inte att mitt skrivande skulle fungera så bra med barn, utan det jag skriver är troligen ämnat en mer mogen publik. Jag vill gärna ha en "vuxen" känsla med sensualitet och djupa känslor, vilket inte är så förenligt med barn. (Däremot tycker jag inte att sex har i fantasy att göra, men en erotisk underton behöver inte dra ner historien om den är skapad på rätt sätt.)

En del av det jag har skrivit har funnits (och finns till viss del fortfarande) att läsa online, men fantasyn har jag sparat på. Jag vill få det HELT rätt innan jag publicerar någonting, för det finns alldeles för många misslyckade fantasyböcker därute som inte borde ha fått se dagens ljus… Oskyldig I vissa historier (t.ex. böckerna om Narnia, Den Oändliga Historien mfl.) så behöver inte allt vara logiskt för helheten blir bra ändå. Men jag har svårt för att skriva saker som inte får någon direkt förklaring, så det händer att jag spånar på samma dialog i flera veckor innan jag är helt nöjd. (Ta som exempel Den Oändliga Historien där vi får veta att Atreyu ska rädda Fantasien. Men VARFÖR just han ska rädda landet är det ingen som förklarar, det bara ÄR SÅ. Det är inte alla författare som kommer undan med så knapphändig information.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: