Annons:
Etikett12-varelser
Läst 8100 ggr
fiorano
11/12/07, 6:29 PM

Alver

Vad tycker ni om alver egentligen?

Annons:
EmmaG
11/12/07, 7:34 PM
#1

Jag känner bara till Tolkiens alver i filmerna egentligen… Ja, och dom är ju vackra ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Angelclaw
11/12/07, 9:26 PM
#2

Tolkienfanatiker som jag är Hemlis

Alver är faktiskt mina favoriter i Tolkiens värld, vackra och ståtliga!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Honestyisdead
11/12/07, 10:51 PM
#3

Vackra och mystiska varelser. Favoriter!

leja
11/13/07, 11:09 AM
#4

Alver är dels Tolkiens skapelser, dels andra figurer. Det finns lite olika tolkningar, men jag tror att för mig är det dels Tolkien alver, dels mörkalver(liknar alver men är onda). Men ibland även andra figurer inte fullt lika "ädla" och "nobla" som Tolkiens. Jag vill nog att de ska vara något mänskliga ocksså. Om ni förstår vad jag menar.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

fiorano
11/13/07, 4:17 PM
#5

#2 Håller med dig!

Angelclaw
11/14/07, 12:44 AM
#6

#4 : Mörkeralver finns i Tolkiens värld också, fast de är inte så mycket omnämnda i ringen-triologin.  Glad

För övrigt kan jag rekommendera alla (som inte redan läst den) att läsa Silmarillion, något av en bibel för Tolkientokar Flört

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
leja
11/14/07, 12:07 PM
#7

#6 Sommnade av den, så har bara nästan läst den.

Men det finns andra böcker om alver och andra som ändrat det hela lite. Har tyvärr läst så många böcker och har väldigt svårt att komma ihåg författar namnen. Ska försöka botanisera bland mina böcker en dag, men de ligger lite svåråtkommligt nu. Pga överfyllda hyllor och försök att rensa i flödet.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

fiorano
11/14/07, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild på Legolas

Sehvrin
11/14/07, 9:58 PM
#9

Jag gillar alver, men jag tycker de är mer intressanta när de är i sin verkliga traditionella roll (dvs pre-Tolkien) För då är de verkligen nåt övernaturligt, och även något man bör akta sig för, eftersom de har rätt annorlunda sätt att roa sig på…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Angelclaw
11/15/07, 12:12 AM
#10

#7 Jag sträckläste ;-) Men man kan ju inte gilla allt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Angelclaw
11/15/07, 2:08 AM
#11

#9 -I och för sig, fast då är det ju inte riktigt alver i den bemärkelsen.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

vimes
11/15/07, 2:57 PM
#12

Alver är inget jag är så förtjust i: uppblåsta uttjatade stroppar. Lotr-filmerna bevisar det här i kvadrat. "Uhh, jag är Legolas jag går ovanpå snön", "Uhu jag är en alv som trotsar tyngdlagen och har ihjäl Olifanter", "Uhh, jag säger massa snicksnack som: En röd sol stig, blod har spillts inatt" etc.

 Alver är passé.

Angelclaw
11/15/07, 6:57 PM
#13

#12 Alver väger ju nästan ingenting, så att legolas gick på snön var väl för honom naturligt, tycker inte alls de är uppblåsta uttjatade stroppar. Inte passé heller för den delen, tidlösa i mina ögon!

Men alla kan ju som sagt inte tycka likadant! Glad

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
vimes
11/15/07, 7:38 PM
#14

#13: Väger inte alver något? Beror det på att de är uppblåsta? ;)

Nä, jag är faktiskt uppriktigt ganska less på alver. De är för mäktiga, odödliga, ädla, vackra och perfekta för att vara kul. Älvorna i Pratchetts "herrskap och häxor" är det lite mer drag i. =)

Angelclaw
11/15/07, 7:39 PM
#15

#14 -haha! Ja det kanske är så det är! Man vet ju aldrig ;-)

Ska väl skamset erkänna att jag inte läst Pratchetts böcker så jag har ingen aning om hur älvorna är där :S

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

vimes
11/15/07, 8:01 PM
#16

=)

 De är vackra, underbara, och fruktansvärt, fruktansvärt obehagliga. Mordiska och sadistiska, och faktiskt lite korkade på något vis. Fast människorna är förblinade av deras skönhet, "som om möss skulle säga: Ja, de där katterna är farliga, men vad stilfulla och grasiösa de är!"

Angelclaw
11/15/07, 8:09 PM
#17

aha :) Jag har tänkt börja läsa böckerna flera gånger men aldrig kommit till skott.. får kanske ta tag i det snart!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Sehvrin
11/15/07, 8:57 PM
#18

#16 Det är så de klassiska alverna är *nickar* En bra bok som innehåller sådana alver är Jonathan Strange & Mr Norrell (fast alverna där är iofs rätt uppblåsta också, men på det klassiska sättet)

Det senaste året har jag faktiskt börjat gilla alver mer och mer. Detta beror förmodligen mest på att jag är spelledare för en egen nutidsrollspelskampanj där det finns alver. Jag gillar speciellt grottalverna, för de är galna datornördar Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Angelclaw
11/16/07, 12:20 AM
#19

#18 Grottalver som galna datornördar - det låter farligt och suspekt du ;-) *skrattar*

Gud vad kul med rollspel!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Madde80
11/20/07, 2:46 PM
#20

Jag gillar alver just för att de är vackra - sedan tycker jag inte att deras karaktär är speciellt intressant då de kan gå till överdrift på många områden. Ofelbara karaktärer är tråkiga :).

Men den övernaturliga, andliga varelse som Galadriel är i LoTR-filmerna, det är min sorts alv. Hon känns inte alls lika präktig som Legolas. Men vackra är de allihop ;).

Gillar också Pratchetts alver, samt de som målas upp i War of the Flowers av Tad Williams - lite grymma och okänsliga, makttörstande. Speciella, helt enkelt :).

Annons:
ulliga-flickan
1/14/08, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Alver gillar jag att måla  bara det ;P

Spiriteye
1/15/08, 2:00 AM
#22

Älskar alverna!!

Fått ett medicinnamn en gång i tiden med ett alvnamn i… Mystiska, kraftfulla, underbara varelser….

Stravaganza
3/10/08, 7:37 PM
#23

Har kärat ner mig totalt i alverna! Älskar dem.

Farwuq
3/10/08, 7:46 PM
#24

De förekommer i en modifierad form i en del av mina fantasy-romaner.

Men där har den halvt galne huvudpersonen fått för sig att de ska kallas för älvor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Stravaganza
3/10/08, 8:14 PM
#25

#24 Vad menar du med det? Älvor är alver, fast kvinnor då…

Josefinee
3/10/08, 9:14 PM
#26

älskar alver :)

EmmaG
3/10/08, 9:16 PM
#27

#25 I min värld är inte älvor & alver alls samma sak.. Säkert fler som håller med?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Josefinee
3/10/08, 9:28 PM
#28

#27 Jag har aldrig fattat om det är någon skillnad mellan alver och älvor? Men när jag tänker på Alver så tänker jag på folk som ser ut som de i Sagan om ringen, och när jag tänker på älvor så tänker jag på jättesmå människor med vingar, hehe, typ Peter Pan-aktigt :P

EmmaG
3/10/08, 9:42 PM
#29

#28 Ja så är det ungefär för mig med.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Josefinee
3/10/08, 9:48 PM
#30

#29 okej :)

Stravaganza
3/11/08, 7:12 AM
#31

#27 Inte för mig förut heller, men jag läste för någon dag sedan att alver var det männen kallades för och älvor det kvinnorna kallades för på någon sida som handlade om alver. Annars har jag aldrig riktigt förstått vad älvor är. ;)

Farwuq
3/11/08, 7:50 AM
#32

#25 De "kvinnovarelser" som förekommer i mina romaner liknar ganska mycket de som förekommer i Sagan om ringen, men de är till skillnad från dessa stumma och kommunicerar telepatiskt.

De som felaktigt kallas för "älvor" i romanerna har bekymmer i sitt samhälle för de är på utdöende pga. genetiska defekter. Det är ett hårdhudat matriarkalt samhälle där de fåtaliga manliga individerna hålls i fångenskap och offras vid lägliga tillfällen till "gudinnan".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

svava
3/11/08, 10:19 AM
#33

Jag håller full ut med att Alver och älvor till hör olika raser.
älvor flyger och är små, Alver har andra krafter och är långa grasila varelser.
Därimot är jag ite alls för tolikens Alver, våra egna fornnordiska Alver är underbara.
Tolkien har bara använt sig av redan existerande varelser, så jag försår int hysterin runt hans varelser.

Sedan bara för att lägg börda på tyngden så är enligt nordisk mytologi Gandalf en dvärg mooohhhaaaa..

Hamka
3/11/08, 7:59 PM
#34

Jag älskar alver ! Ialla fall Tolkiens alver.

Annons:
Angelclaw
3/11/08, 8:13 PM
#35

Jag tror att Tolkien i viss mån hade älvorna och andra liknande väsen i åtanke när han skapade Alverna, fast inte är de ju helt identiska.

#32 Tolkiens alver kommunicerar också telepatiskt, kan också göra det över rätt långa sträckor :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Fantastik
4/8/08, 1:47 AM
#36

#33

"Tolkien har bara använt sig av redan existerande varelser, så jag försår int hysterin runt hans varelser."

Helt fel.

Om vi nu håller oss till just alver (och inte bryr oss om resten av de varelser som befolkar Tolkiens legendarium) så är det så att Tolkiens alver är just Tolkiens alver,

De har föga gemensamt med älvor, alfer, faries, feys, pixies, side osv.

Faktum är att Tolkien i ett av sina brev beklagade att han valt namnet "elf" (alv på svenska) för sin skapelse eftersom så många engelsktalande redan hade en  uppfattning om vad en alv "borde" vara.

Men eftersom Tolkien hade för avsikt att skapa en fiktiv engelsk myt tog han ett av de få engelska mytiska väsen som fanns - alver. Möjligen hade han sneglat lite på Shakespears alver, men å andra sidan har de inte mycket att göra med övriga alvväsen. 

Vad gäller övriga varelser i Tolkiens legendarium är i alla fall orcer och hobbitar definitivt Tolkiens egna fullt ut. Även enter, drakar och troll har en tydlig "egen" prägel i hans böcker. Däremot dvärgarna är ripade mer eller mindre rakt av från Eddan.

[magic13m]
6/6/09, 2:36 PM
#37

Älskar alver! Glad De är mina favorit varelser!

Speciellt som de är i Sagan om ringen.

Bloggade om alver en gång:

http://missmagicgirl.blogspot.com/2009/04/alver-vad-ar-de-egentligen-for-nagra.html

Alver känns så visa och vackra. Önskar att de fanns. Då skulle jag vilja vara en alv. Alvöron är coolt.

Halvdansken
6/6/09, 3:14 PM
#38

Tråkiga, tycker jag. De är alldeles för perfekta.

Elrond och Galadriel är ganska ok, gillade faktiskt att de gjort om Elrond i filmerna, till att vara lite mer egoistisk och "mänsklig".

Arwen kräker jag på, typ.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vippelicious
6/6/09, 3:37 PM
#39

Alver ska ju vara perfekta, annars skulle de ju inte vara alver? Jag gillar alverna för det de tillför till berättelserna, en renhet, en fristad osv.

Dock är det absolut inte mina favoritkaraktärer i någon mån, då jag gärna hellre har karaktärer med svagheter som favoriter :) Mer spännande då!

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Angelclaw
6/6/09, 3:49 PM
#40

Elrond är väl halv-alv?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Halvdansken
6/6/09, 3:54 PM
#41

Joooo….visst är han halv, men han har ju valt att leva som alv. Odödlighet osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Angelclaw
6/6/09, 4:36 PM
#42

#41 Jo visst har han ju det! Tänker att han kanske fick lite det bästa av båda världar.

Var så längesen jag läste ringen-triologin! Tänkte köra ett maraton med Silmarillion, Bilbo och triologin i sommar :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Vippelicious
6/6/09, 4:38 PM
#43

You've got the best of both worlds…durndurndurn dumdum! *OT Hannah Montana <3*

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Migoff
6/8/09, 9:37 AM
#44

Jag älskar alver!

Tycker väldigt mycket om dem som de är i Eragorn böckerna :)

Flickan
6/9/09, 12:58 PM
#45

jag tycker också mkt om Paolinis alver annars är mina favoriter helt klart de Elycion Lacar (ursäkta  stavningen) i Katherine Kerrs böcker och Sithierna hos tad williams. det är alver där man ändrat grundkonceptet och gjort de enligt mig mkt intressanta…

Regn
6/10/09, 11:49 PM
#46

Jag tycker att alver är fett coola! Fast det är kanske fel ord. De är vackra, smidiga och ett med naturen, det är iaf min bild av alver.

Förövrigt spelar jag Night elf i WoW ;)

vimes
6/10/09, 11:58 PM
#47

Alver är trista, mjäkiga och jävligt lite rock'n'roll.

Tussebus
6/11/09, 3:36 PM
#48

Jag älskar alver! Är fascinerad av dem och skulle gänra själv vilja vara en ;)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
[magic13m]
6/11/09, 5:23 PM
#49

#48 håller med dig! Skulle också vilja vara en alv. Så coolt!

Försöker i alla fall klä mig som en. ^_^

Med alvärmar och spetsiga huvor.

Angelclaw
6/11/09, 5:29 PM
#50

#47 Moriquendi

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Hyrrokkin
6/13/09, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag är alv! Nu vet jag inte hur vanligt det är med alver som spelar okarina, men ändå ;)

fellfrosch
6/13/09, 10:03 PM
#52

Alver <3

Hyrrokkin
6/13/09, 10:29 PM
#53

Tolkiens alver är inte odödliga, dem åldras bara inte. Dem kan fortfarande dö av våld eller sorg.

annemaria1962
8/21/09, 8:11 PM
#54

tycker mycket om dem! som jag skrev i en annan tråd oxå.

i sagan om ringen-filmerna får amn verkligen njuta av hur dessa skulle kunnat leva! det är så enormt vackert gjort i filmen. har sett filmerna massor med gånger.

Salish
3/11/10, 7:28 PM
#55

Oh, alver är underbara. Men håller med om att de kan vara lite för perfekta ibland. Framför allt älskar jag deras språk <3

Annons:
[magic13m]
3/12/10, 7:38 PM
#56

Älskar alver! De i sagan om ringen och de i mytologi! Alver är bara så… coola!

Skrev värsta fan.blogg inlägget till alver en gång. Här!

De är nog mina favoriter av magiska väsen. De och troll. :)

Eelune90
3/13/10, 1:47 PM
#57

Alver e bäst enligt mig.. Men att spela dem på lajv e skitsvårt -_-

Salish
5/18/10, 12:22 AM
#58

Hm, ni som läst Silmarillion, vad handlar den om? Så vitt jag vet handlar den om alver, och det lär ju passa mig, men vad lixom? xD

Halvdansken
5/18/10, 12:58 AM
#59

#58. Hur Middle Earth "blev till". Det är inte en berättelse på samma sätt som de andra böckerna, det är mer fakta, berättelser om Valar (lite typ gudar) som skapade/styrde över alverna och den tidiga världen. Numenors fall, ondskans utbredning, människans intåg. En miljard namn.

Och så förstås kampen om Silmarillion:arna (eller vad det nu heter i plural) dvs de stora diamanterna som gavs till alverna av Valar.

Puha, fyll på ni som läst den. vad handlar den egentligen om?

Jag har lyckats komma igenom den två gånger, men är ändå aningen "lost" när jag läser den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Frida
5/18/10, 8:30 AM
#60

#58 För att förtydliga #59: Det är inte en berättelse utan flera olika och är skrivet på ett fruktansvärt högtravande sätt (tycker jag).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Yen-Chan
2/14/12, 9:36 PM
#61

Nu kanske det här inlägget kommer lite sent, eftersom det senaste lades in 2010 xD

Men när jag såg eran diskussion om alver, och Tolkiens alver. Kom jag på att jag, bara för nån dag sen börjat lära mig alvskrift. Den skrift som Tolkien hittade på. (Tengwar)

Någon annan som också kan den? Skrattande

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[Thiah]
2/17/12, 3:41 PM
#62

SDpelar ofta alver eller alvliknande varelser i mina spel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: