Annons:
Etikett12-varelser
Läst 3851 ggr
Sehvrin
10/18/07, 4:05 PM

Nordiska skogsvarelser?

Hej

Jag håller på att skriva en saga som ska utspela sig i de nordiska gammelskogarna, men jag har inte så jättebra koll på vad det finns för magiska varelser. Men det känns ju som om man inte kan dra in en enhörning, för det skulle vara opassande.

Så jag skulle behöva hjälp med vilka magiska varelser som "finns" i våra gammelskogar och gärna lite info om dem.

(Sagan handlar om en sjösnyffel (nej, han finns inte i svensk folklore, jag vet ^^') och här är en bit av inledningen på sagan, om ni är nyfikna:

"Långt inne i den mörkaste urskog låg en tjärn. Denna tjärn låg alltid spegelblank och varken löv eller barr skämde dess yta. På natten spelade himlens stjärnor i vattnet, men solens strålar nådde aldrig tjärnen, ty gammelgranarna stod tätt intill den. I tjärnen bodde en sjösnyffel, en väldigt skygg varelse som bara de stora klippblocken som vakade över tjärnen, gammelgranarna och kanske den lilla kungsfågeln som i sin ständiga jakt på föda hoppade runt i gammelgranarnas yttersta grenverk hade sett.

För er som inte sett honom kan jag berätta att han är väldigt stor, i alla fall om man jämför honom med skogens möss. Skulle man däremot jämföra honom med Skogens Konung så skulle han te sig som en liten varelse.")

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Vassna
10/18/07, 4:31 PM
#1

Det låter spännande och början av sagan låter lovande.

Här är en sida om En sida om älvor och andra naturväsen i svenska folksägner. 

Här är en länksida från Google med flera sidor från internet som handlar om nordiska skogsväsen.

KarolinaNowak
10/18/07, 6:10 PM
#2

Håller med ovanstående. Berätta gärna om hur det går med skrivandet titt som tätt. Spännande :)

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

leja
10/25/07, 11:42 PM
#3

Skogsrået skulle väl vara naturligt i den miljön, med rävsvans och ihålig rygg. Vackra så att de kan förvrida huvudet på jägarna, eller andra som färdas i skogen.

Näcken som även kan vara bäckahästen(lura folk att drunkna i form av en häst). Men de vill ha närhet till människor.

Troll bor gärna i skogen, eller under stora stenar. Vättar som är små och annars ungefär som vi. Ofta bönder med djur och sädesfält i miniatyr. Om man korsar deras vägar får man se upp för då kan man bli sjuk.

Tomten som ofta bor på människors gårdar, där de helt gråklädda tar om hand djuren(röd luva kom med jultomten runt sekelskiftet 1900).

Ofta kan deras karaktärsdrag och hur viktiga de är variera var i sverige man är. Men jag tror du kan skriva ganska fritt, det finns väldigt få fakta uppgifter om dessa varelser.

 Cool

ps ser fram emot att läsa mer.

Vad ska man ha som signatur tro?

knutteknop
11/14/07, 11:11 PM
#4

drakar!


Myrtorpets Möss och Kaniner

Upp till toppen
Annons: