Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1203 ggr
Sehvrin
11/17/07, 9:47 PM

Var är min syster?

Igår när vi tog en paus i pluggandet plockade min kompis, som vi var hemma hos, fram ett av hennes nyaste inköp: Boken "Var är min syster?" av Sven Nordqvist. Om man ser det hela ur studiesynpunkt så var det ett mycket dumt drag, för det tog säkerligen över en timme för oss att komma igenom den 32 sidor långa boken.

Och varför, kan man undra. Det var inte för det komplicerade språket, kan jag avslöja, det hände till och med att man hoppade över textrutorna. Det som tog tid var att titta på bilderna. Alla som har läst Petterson & Findus nån gång har säkerligen lagt märke till de detaljrika bilderna: Bilderna i "Var är min syster?" är många gånger om mer detaljrika, och vi upptäckte säkerligen inte allt som de mystiska och något surrealistiska landskapen dolde.

Vad fanns det att se i boken då? Och varför tycker jag att tråden passar här på fantasy.ifokus? Jo, det man får se är ett landskap av fantasi, fyllt med fantastiska saker och saker som i andra sammanhang kanske inte alls skulle vara så fantastiska. Man möter en ko-drake, en indianstam som rider på en snok, en gumma som spelar pingis med en gjutjärnsstekpanna och så väldigt mycket mer.

Detta är en bok som jag tycker bör stå i varje persons bokhylla, för trots att den är en barnbok så kan alla ha glädje av den. Behöver jag säga att den står högst upp på min önskelista? ;)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
EmmaG
11/17/07, 9:57 PM
#1

Hehe, den låter ju lite småkul sådär =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

moondancer
11/19/07, 11:22 PM
#2

lite småkul? Neeej, den är helt enkelt underbar!!! Helt klart en av dom bästa man har "läst" på länge. Måste erkänna att trots att det tog en timma att ta sig genom den boken så läste jag inte mer än kanske två, tre ord där. Bilderna fångade mitt intresse helt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
12/6/07, 12:29 AM
#3

Boken har tydligen fått Augustpriset i barnboksklassen i år, en värdig vinnare =)

Jag hoppas verkligen att jag får den i julklapp *håller tummarna*

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
1/3/08, 9:40 PM
#4

#3: lyckades du få den i julklapp?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
1/4/08, 7:43 PM
#5

#4 Jepp, jag fick den i julklapp och ett av mina kusinbarn fick den också, har tyvärr inte hunnit sätta mig med den ordentligt ännu.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
1/4/08, 7:56 PM
#6

oh, vad trevligt. Ingen lyckades orka fixa den åt mig, så jag får se till att köpa den själv, när jag får reda på vilken bok jag behöver i nästa kurs

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: