Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1287 ggr
Calico
2008-01-08 13:49

Pseudonym?

Jag har funderat en hel del på pseudonymer på sistone och har kommit fram till att om jag skulle ge ut en bok så skulle jag nog skriva under en pseudonym. Och det skulle vara lite intressant att veta vad ni här på fantasy iFokus skulle välja. Så om ni skulle ge ut en bok skulle ni då ge ut den under erat riktiga namn eller under en pseudonym?

Förklara gärna varför också, kan vara roligt att veta. Och om ni till och med har en pseudonym i tanken skulle det vara roligt om ni ville skriva ner namnet och berätta hur ni kom fram till just det. Glad

/Matilda

Annons:
Madde80
2008-01-08 14:07
#1

Jag har inget alternativt namn än, men jag skulle troligen ge ut under pseudonym. Dock så är jag redan ett rätt så "känt" namn (känt i det att jag målar och har gallerier, men bara inom en liten krets). Jag undrar om jag skulle tjäna på att ge ut under mitt riktiga namn, så att de som letar efter det ena även hittar det andra. Är faktiskt väldigt kluven, nu när jag tänker efter… Skulle nog ha tagit det sista alternativet där uppe.

leja
2008-01-08 15:06
#2

Har inte bestämt mig(å andra sidan har jag ingen bok att ge ut, än). Men tror det beror en del på vilket ämne jag skriver i. Om jag vill att folk ska känna igen mig, eller om jag vill att boken ska sälja. Vissa böcker säljer bättre med en pseudonym andra kanske bättre under eget namn(memoarer tex.:)). Om jag skulle skriva en berättelse om sverige idag, så skulle nog mitt eget namn vara bäst. Men om jag skriver en fantasy/sf så kan jag nog vinna på en
pseudonym.

Eller vad säger ni?

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
2008-01-08 15:35
#3

Som jag skrev i tråden "Hur viktigt är en pseudonym", om det kommer en dag då jag blir publicerad så blir det under en pseudonym. Jag är ensam med mitt efternamn (förutom typ 7st till i släkten) så jag är superlätt att hitta via tex eniro.se. Det känns inte riktigt bra.
Sen så är ju en pseudonym oftast mer tilltalande..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

loreena
2008-01-08 22:59
#4

Se tråden "Hur viktigt är en pseudonym"

Calico
2008-01-09 00:19
#5

Som jag redan skrivit så skulle jag själv välja att ge ut en bok under pseudonym eftersom mitt namn inte är så där jätte vanligt vad jag vet. Och nu för tiden är det så lätt att leta reda på människor och hitta adress och allt vilket gör att jag tycker det känns säkrare med en pseudonym. Då kan man dessutom välja ett spännande och intressant namn. Men jag har inte lyckats hitta något bra än. Fundersam Det där med namn är knepigt.

/Matilda

TerriZue
2008-01-09 23:17
#6

Jag skulle defenitivt ge ut boken under pseudonym. Det finns så mycket galna människor nu för tiden och jag vill inte att mitt riktiga namn ska synas för offentligt eftersom det är så lätt att ta reda på ALLT om en människa med hjälp av internet. Det är skrämmande tycker jag.

Jag startade en tråd för länge sen på litteratur.ifokus där jag bad om förslag på olika namn eftersom jag inte har en aning om vad jag skulle vilja ha för namn… Det är ju hur svårt som helst att komma på ett som man blir riktigt nöjd med…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Ahnna
2008-01-10 21:25
#7

Mitt namn är så "svenskt" och svårt för utlänningar att uttala och stava, (och jag skriver nästan uteslutande på engelska och har inte för avsikt att publicera nåt här i Sverige) så jag skulle eventuellt välja en pseudonym, men samtidigt vet jag inte riktigt. Jag skriver ju inte bara fantasy, och om jag ger ut EN bok under ett visst namn så vill jag nog ha samma namn på alla andra böcker jag ger ut också. (Vad kul det är att spekulera kring nåt som inte ens har hänt, eller som nödvändigtvis ens kommer att hända!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Madde80
2008-01-14 14:41
#8

Har återigen gått omkring i tankarna efter en eventuell framtida pseudonym, och kommit fram till att jag i viss mån vill behålla essensen av mitt eget namn, så att det inte blir någonting helt främmande. Så, då har jag ett antal alternativ. Jag kan ta en del av mitt förnamn och efternamn: Eleine och Dal.

Men Eleine Dal är lite intetsägande. Lite för kvinnligt och mesigt, på något sätt.

Jag kan även ta initialer och lägga till något fräckt efteråt, och eftersom jag är förtjust i namnet Lotus vore det något:
M.G.Lotus

Men det låter som en bil ;).

Eller så kan jag slå ihop de tu:
Eleine Lotus.

Som är det jag tycker bäst om hittills. Fungerar på engelska också… Får se om det någonsin blir av… :)

Calico
2008-01-15 10:06
#9

#8 Det var en smart idé att använda sig av sina namn för att skapa ett nytt. Funderar på om jag ska göra något liknande. För om jag ska använda mig av en pseudonym vill jag ha ett namn som har lite av "mig" i sig. :D

Jag tyckte att Eleine Lotus var fint. Det är ett intressant namn. Älskar namnet Lotus, så min första kanin fick heta det. :)

/Matilda

leja
2008-01-15 12:13
#10

Har även jag funderat på att använda initialer, L-M, är svårt att avgöra om det är bra eller dåligt. Men även en förkortning av mitt efternamn, men det är ett så vanligt namn att det vore kanske bättre med ett alias, pseudonym istället.

Sen är frågan vilken typ av bok och vilken marknad man tänkt sig. Men en lättare förvanskning så att man blir svår att hitta på nätet, om man inte vill bli kändis förståss.

Vad ska man ha som signatur tro?

Madde80
2008-01-15 12:42
#11

#9 Hmmm, men nu när jag läser det igen, så hackar det lite. Frågan är om det blir Lotus… (Synd då jag också älskar namnet. Katten i min Avatar heter (eller hette) det. Hon var stödhemskatt hos mig och har nog flyttat vidare, med nytt namn till följd.)

Sedan kan man göra massor med sitt namn, och roligt att se vad som händer om man plockar bort en stavelse eller en bokstav :). Madeleine = Adeleine, Deleine, Eleine, Adele, Lein, ja jösses :). Just Eleine tog jag för att jag ibland har kallat mig Mad Eleine och tyckt att det varit väldigt fyndigt (hoho). Men kanske något annat passar bättre… Får tänka lite till.

Eleine Lore? Flyter rätt bra… men väldigt engelskt… och finns säkert tusen författare som kallar sig Lore.

Sedan kan man börja kolla upp betydelser för sitt namn. Mitt efternamn är uppbyggt av två stavelser där första, enligt min pappa, är ett annat ord för spöke. Tydligen har min släkt från början bott vid en dal där det skulle ha spökat (min pappa är dock väldigt bra på att berätta historier och förvränga sanningar lite, så jag litar väl inte helt på det). Och Spökdal låter väl sisådär ;). Andedal kanske? Eleine Andedal?

loreena
2008-01-15 18:03
#12

hm.. Tänkvärt. Jag gav ut under eget namn.. Ann-Britt Kvist.. Inte speciellt fantasifullt eller sagolikt..Skrattande När jag kom ut med min Fantasybok kändes det viktigt att bli igenkänd för att jag överhuvudtaget skulle ha en möjlighet att göra reklam för min bok och hävda mig bland de stora förlagen.. genom att ge ut med mitt eget namn och hamna på lokala tidningar i intervjuer kanske jag lyckades få några kända och bekanta att köpa den åtminstone.. Åtminstone i såna här små byhålor köper folk böcker för att en från orten har kommit ut med en bok snarare än att den låter intressant..Skrattande

Upp till toppen
Annons: