Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 1162 ggr
Ahnna
2008-01-08 20:44

Besviken på Eragon-filmen

Måste få klaga av mig! Efter mycket om och men fick jag tag på Eragon på DVD och satte mig ner med fika och chokladkaka och skulle njuta av högklassig fantasyfilm - trodde jag… Shit, vad besviken jag blev! Jag har förvisso inte läst boken - jag läser sällan - men jag tyckte verkligen att filmen var extremt tunn och slapphänt.

Flera av karaktärerna rycktes med i historien och verkade acceptera allt som hände helt utan frågor. (Och regel ett för alla som funderat på hur man skriver en pjäs, bok eller film är att man måste ha minst en huvudkonflikt, annars har man ingen historia. Om alla säger "Ja, vi gör såhär!" hela tiden så finns ingen handling.)

Det förgrymmade mig litegrann att man valt att lägga ner så mycket pengar och tid på en film som inte levererar. Den kändes som typisk Hollywood-action, och skulle troligen kunna ha handlat om PRECIS vad som helst och ändå förmedlat precis samma känslor. Jag personligen upplevde aldrig den där fantasy-känslan, där man träder in i en annan värld och upplever helt nya saker.

Usch, så trist det blev, jag hade verkligen hoppats på den här rullen! Ledsen Vad tycker ni andra om den, är den bra, bara att jag inte ser det eller?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Sehvrin
2008-01-08 20:57
#1

Jag tycker filmen är ok, men väldigt klichéig och förutsägbar och, som du säger, tunn. När jag såg den kändes det som en historia bland tusen andra. Den är underhållande på samma sätt som Independence Day är underhållande: Den duger för stunden.

Den är som sagt inte dålig, men jag har sett sämre filmer som varit mer medryckande (t ex Ladyhawke, som av någon anledning finns som dubbel-dvd tillsammans med Eragon, fråga mig inte varför ^^') 

Jag har för övrigt inte heller läst boken (men jag har en kompis som kommer tvinga mig att göra det så snart jag får tid….)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2008-01-08 22:42
#2

När man har läst boken så kan man inte se filmen utan att klaga. Det är inte mycket i filmen som stämmer med boken, och dessutom är stora delar som är bra i boken helt strukna i filmen, vilket gör den smått ologisk

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

loreena
2008-01-08 22:47
#3

Jag började se den för några veckor sedan, men måste hålla med lite.. Jag somnade efter kanske tio minuter.. Jag var knakse lite extra trött och gav den aldrig någon riktigt chans och den blir säkert bättre när man kommer in i den, men jag blev också lite besviken. Skall nog fortsätta se den nån kväll när ingen annan har lagt beslag på tv..Skrattande

EmmaG
2008-01-09 12:11
#4

Jag har inte läst boken & det va väldigt länge sen jag såg filmen. Men jag har hört samma saker sägas som #2. Och det känns ju totalt kass! Visst för att man kanske måste ändra lite filmen för att det ska funka i de mediet…men! *suck*
Den dög för stunden tyckte jag, men den va ju inte speciellt bra & klassas som en film jag nog aldrog kommer önska att få se igen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2008-01-10 21:18
#5

Vilken tur att jag inte är den enda som blev besviken! Generad Det finns som sagt sämre filmer som ändå är mer intressanta att se, och just Independence Day är ju världshistoriens 3:e mest förutsägbara film! (1:a Armageddon, 2:a Pearl Harbor.) Men Eragon hamnar nog på 4:e plats, tror jag… Och fantasy ska inte vara förutsägbar!!! Man ska bli överraskad, förundrad, betagen och förälskad när man ser fantasy!

Suck… Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ulliga-flickan
2008-01-14 19:01
#6

Jag håller helt med!!

Sedan jag läste boken har det alltid varit min favvobok.När jag såg filmen var det så mycket spännande som hade tagits bort och filmen blev genast mycket tråkigare.Dom kunde faktiskt ha gjort den lite bättre …. Fundersam

Annons:
TerriZue
2008-01-15 08:48
#7

Håller med! Boken är fantastisk…båda böckerna är fantastiska och jag ser verkligen fram emot den tredje! (Någon som vet när den kommer förresten?)

Men filmen var urusel, de har tagit bort så mycket ur boken, strukit över bra saker och lagt till saker som egentligen inte ens har med historien att göra.. :/ Inga av karaktärerna ser ut som de beskrivs i boken (Brom ska till exempel ha vitt skägg och hår, en sak som jag tycker borde vara relativt enkel att ordna med dagens utrustning och smink.) Och många saker som de hoppar över i första boken förstör totalt för kommande filmer, de är misslyckade innan de ens har börjat spelas in. De har även lagt till vissa saker i första filmen som inte är med förrns i andra boken. 

Det enda jag tycker att de hade lyckats med var Saphira och Durza. Dessutom tycker jag att det märks alltför tydligt att pengarna tog slut under inspelningen så de avslutade filmen. Slutet kom alldeles för plötsligt och striden var över innan man ens hann förstå att den hade börjat…

Jag hade höga förväntningar på den här filmen men när jag väl hade läst boken blev jag MYCKET besviken.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: