Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 3128 ggr
EmmaG
2/14/08, 8:01 PM

Myter, sägner & legender

Vilka myter,sägner & legender känner ni till?
Någon speciell favorit?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Ahnna
2/14/08, 8:16 PM
#1

Myter finns det ju en miljon av, men alla är ju såklart inte förknippade med just fantasy. Ska fundera lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/14/08, 8:24 PM
#2

Den om Näcken är förstås alltid lika kuslig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/14/08, 8:26 PM
#3

Och sägnen om Hårgadansen är läskig, finns att läsa på Wikipedia om jag inte missminner mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/14/08, 8:38 PM
#4

Annars är myter och legender som jag gillar bland annat alla om Robin Hood, Loch Ness-odjuret, Storsjöodjuret, barnet från Nürnberg (Kaspar Hauser, den möjlige prinsen av Baden) mfl.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/14/08, 8:40 PM
#5

Saxat från Wikipedia:

Bäckahästen var i nordisk mytologi och skånsk folktro bäckens ande eller Näcken i hästskepnad.

Man sa att bäckahästen var ett lömskt rovdjur som lurade barnen att rida på dess rygg för att sedan dra ned dem i vattnet. Barnen tycker att hästen är så fin att de vill rida på den. Det spelade ingen roll hur många barn det fanns, hästens rygg blev bara längre ju fler barn som satte sig på den. Om man vill hindra en bäckahäst att dränka barnen skall man kasta en bit stål mellan hästen och vattnet. Då kan hästen inte gå den vägen, och dess makt är bruten.

Bäckahästen har direkta motsvarigheter i bland annat irländsk folktro (kelpie), där flera sorters vita hästar kan erbjuda fantastiska tjänster för den som kan behärska dem men som ofelbart drar ner olyckliga ryttare i drunkningsdöden.

Bäckhästen levde i bäckar och åar. Den vilseledde hästar och deras ryttare ner i bäckerna där den dränkte dem. Bäckhästen beskrivs som en stor och vacker häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2/18/08, 1:58 PM
#6

Guldstaden..

Annons:
Madde80
2/18/08, 5:00 PM
#7

Atlantis!

Ijin
2/18/08, 5:12 PM
#8

Big foot..

Ahnna
2/18/08, 8:49 PM
#9

Läste precis om Atlantis i en väldigt bra bok, "Myter och Mysterier" av Tage La Cour. Visste ni att det fanns vetenskapsmän som hävdade att Sverige är det egentliga Atlantis? Mycket intressant läsning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2/18/08, 8:52 PM
#10

Vad? Fy fan vilken nit lott då xD

Madde80
2/18/08, 10:21 PM
#11

#9 Det var det värsta o_O

Verkar vara en intressant bok, får nog ta och kolla upp den :)

Stravaganza
3/10/08, 8:07 PM
#12

#5 Vad läskigt! Nu blir man ju nästan lite rädd.

Ahnna
3/10/08, 8:47 PM
#13

#12 Ja, det är lite creepy…

#11 Det finns forskare som hävdar att Sverige förut kallade Atland, och tydligen så stämmer Sverige in på många av "kriterierna" för ön Atlantis. Men det finns många sägner om Atlantis, till exempel flera som påskiner att det ska ha legat i Afrika.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AnnaFreds
3/17/08, 9:36 AM
#14

Jag gillar den om Loch Ness :P Fast jag känner inte till så många fler.

Upp till toppen
Annons: