Annons:
Etikett12-varelser
Läst 5507 ggr
Stravaganza
3/10/08, 8:20 PM

Vilka varelser känner du till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bestämt mig för att skriva en berättelse. Det hela ska vara inom fantasyn, det är det jag gillar som mest. Jag hade tänkt mig att berättelsen mest ska handla om alverna, men jag vill självklart ha mera ''fantasy-varelser'' i min berättelse.

Jag undrar om ni skulle kunna säga mig några andra ''fantasy-varelser'' än till exempel alverna, dvärgarna, skogsrån och så…? Jag kan då ta reda på fakta om dem och sedan skriva om dem.

Ni kan säkert bidra till någonting.

(Förlåt om det låter lite konstigt eller så… jag fick idéen alldeles nyligen, i alla fall det här med varelserna). Generad

Annons:
EmmaG
3/10/08, 9:18 PM
#1

Jag tycker du kan hitta på egna varelser istället:nod:

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
3/10/08, 10:31 PM
#2

Håller med Emma. Hitta på egna eller se om du kan hitta någon varelse som inte redan används flitigt i fantasylitteraturen.

Personligen hade jag inte tackat nej till en roman med ex tauren som huvudpersoner. Allt för ofta handlar det om människor och alla intressanta raser är endast bifigurer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stravaganza
3/11/08, 7:09 AM
#3

Ja, jag har också funderat på det där med egna varelser. Lite svårt, men jag ska väl hitta på något. Men jag vill ändå ha varelser som redan finns, det också, om någon kan säga det…?

svava
3/11/08, 10:25 AM
#4

pan, som är en faun han vacktar skogen, disor det är dimmälvor, du har fullt med varelser i grekisk, nordisk och andra mytologier, island är känt för at inhysa mängder av varelser.
Man behöver ju inte ha exakt de, men man kanju spinna på de olika och se vart man hamnar.

lycka till med bok, ser fram imot ett smakprov

svava

Stravaganza
3/14/08, 1:15 PM
#5

Tack!

Någon mer som kan bistå med några varelser?

Varga
11/9/09, 5:57 PM
#6

Hmm… Det finns ju verkligen hur många som helst. Enhörning, drake osv är ganska självklara, troll, vättar osv kanske du redan tänk på också? Annars är idén att hitta på egna varelser klart roligast, även om det mesta säkert redan finns i nån kultur, någonstans, i liknande form. Kanske borde ta fram min samling "monsterkort" jag snott av min lillebror och kika på alla monster där i. ;D Återkommer om jag hittar något interessant.

Jag skulle dock vilja ge ett tips ang. vad andra skrivit om att hitta på en egen ras. Anledningen till att de flesta huvudkaraktärer och huvudrasen i böcke är just människan är, vad jag tror, för att det är otroligt svårt att få in det på ett snyggt sätt att beskriva sin egen ras, om man inte kan jämföra med människor. Jag själv pillar lite med en historia om fiskmänniskor just nu, och jag löste problemet med att helt enkelt göra människor till fiskmänniskornas slavar och på så sätt kunna göra jämförelser och ge en bild av huvudrasen. Det är lättare om man använder ex troll eller alver då folk i allmänhet vet vad det är…

Annons:
wolfgrin
11/10/09, 5:13 PM
#8

Vad sägs att lägga in lite elementärandar; Undin-vatten, Sylf/sylfid-vind eller luft, salamander-eld och gnom-jord..

Men hitta på själv är väl klart roligast.. annars dryader, vettar, irbloss, skogsrå/huldra, faun, tomtar. Det kom ivf jag att tänka på när jag såg bilden du la in. Elaka hustomtar kan vara rätt underhållande, så som man trode de var förr.

Ge mer än du förväntar dig att få.

mikeiko
11/14/09, 1:45 AM
#9

Talande djur i allmänhet, och varelser hämtade från grekisk och egyptisk mytologi.

Halvdansken
11/14/09, 12:12 PM
#10

En av mina favoriter i Liftarens Guide är precis i starten när Zaphod ska stjäla rymdskeppet. Där fanns en som beskrivs som "en superintelligent nyans av färgen blå".

Dvs man kan ju spinna vidare på det. Dimma, vind som kan tala eller ta form?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mollycrimson
11/23/09, 11:58 PM
#11

Självklart är det kul med att hitta på egna varelser, för att få en personlig touch. Samtidigt är det också kul att få med såna som finns som har historia också.

Skogsrå, huldra, maran, vättar, älvor, husfolk (hustomtar), troll, enhörningar (mina personliga favoriter), kentaurer, fenixfågeln, drakar. oj, det finns så många magiska varelser^^

Lewisia
11/30/09, 8:29 PM
#12

Använd udda varelser som Kyrkogrimen och Basilisken, dom är sjukt underskattade ^^

mikeiko
11/30/09, 8:54 PM
#13

#12 Förutom i Harry Potter :) (Basilisken)

Annons:
Lewisia
11/30/09, 9:21 PM
#14

#13 Fast Basilisken i Harry Potter är bara blajj för en basilisk är egentligen ett djur som har en orms svans men en tupps huvud och framkropp xd

Och enda sättet att bekämpa en basilisk är med hjälp av en vessla ^^

mikeiko
11/30/09, 10:10 PM
#15

#14 Ahaaa en sån. Haha ja shit…vesslor är farliga saker :)

[Angel88]
12/1/09, 1:41 AM
#16

Bäckahäst, Mara, Marhäst.

Migoff
12/7/09, 4:18 PM
#17

http://bedevaartweb.com/abc/Basilisk.jpg

Basilisk ^^. Hmm, harpayor, skvader, lindormar (en draksort), 'de underjordiska', anthros (djurmänniskor), cyklop, varkatt…

Listan kan bli enorm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_fantasyvarelser

Tinwe
12/27/09, 7:08 PM
#18

Kentaurer :D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Runko
1/1/10, 2:53 PM
#19

Vampyrer, varulvar, grip, bevingade hästar, häxor, kraken, orcer, alver, gorgon, dvärgar, kerbeross, änglar demoner osv.

Här finns en lista på fantasy varelser:

http://science-fiction-fantasy.com/creatures.aspx

bokis
6/8/10, 7:33 PM
#20

http://www.ungafakta.se/ där finns det många bra länkar.

http://www.ungafakta.se/pyssel/mala/bestiarium/ roliga mytologiska djur oftast med lite konstig beskrivningarFlört

Arthur Spiderwicks fälthandbok finns ju också.

Annons:
Upp till toppen
Annons: