Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 3500 ggr
Fralim
2008-04-14 21:52

Namn?

Hej! Jag undrar vilka namn ni använder då ni skriver egna berättelser, eller vilka favoritnamn ni har.

Brukar du hitta på egna namn, ller tar du sådana som du hört och tycker är vackra, om ni skriver en historia? Själv brukar jag ha brainstorming och bara passa bokstäver hit och dit tills jag kommer på ett fint namn, även om jag kanske kommer¨på at det redan finns senare.

Annons:
EmmaG
2008-04-14 22:12
#1

Jag leker med bokstäver =)
Och även om det finns nåt annat fint namn jag gillar, men vill inte ta det rakt av (känns lite dumt :-P) så kan jag leka lite med namnet så att det blir snarlikt men ändå inte samma.

Ett exempel är Arwen (av tolkien) i en av mina berättelser har jag "böjt det" till Arvalyn.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2008-04-14 22:13
#2

Föresten! Ett tips att kolla om namnet ifråga redan finns är att googla på det =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2008-04-14 22:15
#3

Och nu när jag provade att googla på just Arvalyn fick jag upp 65 träffar.. Tji fick jag.. hmm.. :-p

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fralim
2008-04-14 22:20
#4

#1 Det är nog många som gör så, leker med bokstäver och får fram söta namn till slut :) och vad gör det om de redan finns, om det var du som kom på det själv? det visar att du har bra fantasi om det är ett omtyckt namn!

Frida
2008-04-14 22:30
#5

Jag brukar leka med nummerplåtar från bilar. Antingen så får en plåt bli ett fullständigt simpelt namn eller ett smeknamn som jag bygger vidare på. Annars ja, det bara ploppar upp namn i huvudet =)

#3 Jag testade nu och har helt enkelt tur. Mitt namn dök bara upp två gånger och det var min användare på Catahya =D Och då var det inte ens jag som kom på namnet.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Josefinee
2008-04-14 23:35
#6

Använder ofta vanliga namn som jag helt enkelt tycker är fina,
Elizabeth, Josephine (Ja, mitt nam fast med PH, mycket snyggare), Laura, Adrienne och Addison är klart mest använda som tjejnamn. På killfronten har vi Ryan, Benjamin och Anakin (från Star Wars, älska det).

Annons:
Fralim
2008-04-15 13:49
#7

#5 Smart ide!! Det går ju att bygga upp väldigt annorlunda namn på det sättet!

Fralim
2008-04-15 13:52
#8

#6 Ja, det finns väldigt fina vanliga namn som också går utmärkt att använda. Jag brukar hitta på speciella namn till huvudpersonen för att den ska "synas" bättre i jämförelse med andra karaktärer.

Josefinee
2008-04-15 18:59
#9

#6 Ja det brukar jag med, alltid finaste namnet till huvudpersonen ;)
Älskar namnen Roxanne och Roux också ^^

TerriZue
2008-04-16 00:03
#10

Hehe jag brukar hitta på egna namn och ett av mina favoritnamn var Thane, som är vaktkapten hos alverna. Gissa om jag blev förvånad när jag läste Eragon och upptäckte att samma namn fanns där.. :/ :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Sehvrin
2008-04-16 00:30
#11

Jag brukar leka med bokstäver, men ibland snor jag namn. Till min rollspelskampanj har jag tagit många namn från växters latinska namn med Coryllus Avellana (Hassel) som favorit (Där har jag använt Coryllus som en titel)

Mitt favoritnamn bland de jag hittat på själv är Sehvrin och när jag googlar på det får jag bara träffar som har med mig att göra (då jag använder det som användarnamn på en del ställen)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fralim
2008-04-16 11:51
#12

#10 haha! det skulle jag också bli! Men det var jättefint namn!

Fralim
2008-04-16 11:54
#13

#11 Det har jag aldrig ens tänkt på, men du har ju rätt, det finns häftiga namn från latinskan! Mitt egna favoritnamn är Edda, men jag har inte hittat på det själv, jag hade en katt när jag var liten som hette det, och det var mamma som döpte henne, men det är ändå det finaste namnet som finns!

Annons:
Madde80
2008-04-16 18:49
#14

Jag kör både på favoritnamn och på "Flytta omkring bokstäver"-tekniken. Ett namn dök t.ex upp av en sovsäck av märket Caravan - Navaraq. Min huvudrollsinnehavare i nästa bok på gång heter Dezeval, smeknamn Dez. En adaption av Cazaril från boken "Curse of Chalion" och att jag tycker om bokstäverna D och E ;).

Fralim
2008-04-17 10:35
#15

#14 wow! vilken uppfinningsrikedom alla har! ;) Jag brukar bara ta lite bokstäver och mumla om dem tills jag får ett namn, hehe! Också jag är förtjust i E, det får namnet att låta lätt på något sätt. och vä'ldigt fina namn du har! Dezeval lät riktigt lyxigt!

leja
2008-04-17 12:13
#16

En sak, jag brukar ibland titta i kart boken. Vissa ortnamn låter som namn och om man tvistar till de så får man roliga och bra namn, men det gäller väl mest om man går utanför norden.

En gång använde jag namnet Alma Ata på en spel karraktär. Det tog lång tid innan någon fattade att det var en existerande plats.

Vad ska man ha som signatur tro?

Fralim
2008-04-18 12:05
#17

#16 det kommer jag ihåg att jag gjorde när jag var liten och skulle döpa leksaker zD haha Jag hade en sån där jordglobs-lampa som det gick att snurra runt, och den läste jag på när jag hade idebrist på namn! Och det finns ju platser som låter jätefint som namn!

Isis
2008-07-25 16:44
#18

Jag gör som emmaG… men mina namn säger jag inte! XD

Det kan ju finnas nån oorginell person som är lite sneaky… oO

Maliis
2008-07-26 23:17
#19

Jag brukar tänka ovanliga namn.. T ex i en novell jag skrev hette en hund Pointer Lily. Jag brukar tänka på 2 namn sen sätter jag ihop dom, blir dom bra - ja, då använder jag dom namnen. Om det blir dåligt - byt ut ett namn och se om det blir bra.

Maliis
2008-07-26 23:22
#20

Jag brukar även läsa en obetydlig text, och sen plockar jag ut ord som kan böjas till namn eller osm reedan kan användas till namn!!'-'

Annons:
Ninakanin
2008-08-20 20:19
#21

Jag brukar också googla mina namn som jag hittar på (genom att leka lite med bokstäver) för säkerhets skull xD Ett exempel är när jag skulle hitta på ett namn till ett främmande land i min bok. Jag tyckte att Targar lät vackert och främmande, men ojsan, det var visst ett kändisnamn? http://www.lewistargar.co.uk/ 

Då ändrade jag mig till Targard, som lät lika bra, tyckte jag. Men nej, det var visst ett cigarettfilter?! xD http://www.targard.com/ 

Då ändrade jag mig till Tangard. Det fick jag 4020 träffar på, eftersom det tydligen är ett efternamn (grrrr…). Men då gav jag upp, för jag tyckte att det var så fint ändå. :P

Migoff
2008-08-24 09:16
#22

Brukar ofta hitta på namn, fast till såna som inte är huvudkarrisarna tar jag ibland helt normala namn :)

Saqin
2008-10-03 21:05
#23

Jag leker med bokstäver eller tar namn som redan finns.

Googlade nys Saqin som jag hittade på. Det visade sig vara ett land eller nåt sånt. Och dem sidor som kom upp och inte var om stället var om mina användare på olika sidor. Tungan ute

Min blogg, pixbox och massa annat kom upp.^^

loreena
2008-10-04 20:21
#24

Mina namn bara poppar upp i mitt huvud och så ser jag en karaktär framför mig.

Calico
2008-10-07 19:27
#25

Jag brukar komma på namn, ändra om befintliga namn eller flytta bokstäver tills något dyker upp. Ett av mina namn, Narox, har jag fått från att flytta bokstäver i namnet på en av mina favorit hästar, Roxanne. Har även kommit på namn från bl.a. en kattmatsförpackning.

För ett tag sedan sökte jag runt lite på google för att se vilka namn som fanns. Kan ju säga att jag blev väldigt irriterad när många av "mina egna" namn dök upp. Fast ett par av dem namn jag kommit på var jag helt ensam om! Skrattande

/Matilda

aang
2008-10-20 18:12
#26

Är det någon som har kommit upp med namnet Theodin än? =)

ThreeSenses
2008-12-27 16:37
#27

Jag gör som dom flesta här, leker med bokstäver :)

En gång skrev jag en novell där jag började med det engelska ordet "Necles" (stavning?) och ändrande om det till Neclesi, som var namnet på en älva just för att Neclesi bar ett silverhalsband som var väldigt speciellt.

Annons:
ulliga-flickan
2008-12-30 13:29
#28

#11 Brukar också göra så och det är ett jätte bra tips! Glad

Azmaria
2009-01-01 12:36
#29

Sivka, det namnet använder jag ofta i till en karaktär jag har skapat. Namnet kommer från en barnsaga har jag för mig.

jag brukar ta namn från"okända" barnsagor o berättelser och försöker ändra på dem. Men i dehär fallet med namnet jag nämnde har jag inte ändrat på. För jag tycker om de som de är. :)

Make Pasta not War, Vee~

Upp till toppen
Annons: