Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 1260 ggr
EmmaG
2008-06-16 13:05

Star wars - scifi el. fantasy?

En del tycker att att Star wars är sci-fi och en del tycker att det är fantasy.

Vad tycker du & varför tycker du de?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
denstore
2008-06-16 14:46
#1

Fantasy, då storyn lika väl kunde varit placerad i vilken fantasykontext som helst. Det är det goda mot det onda, riddare, smugglare, krig, religion, princessor och romantik. Sci-Fi brukar ha någon form av vetenskaplig förklaring till varför saker händer som det gör. Det fanns inte i original-Star Wars. Dock, så kom det något trams i fjärde filmen (1:an enligt den yngre pupliken), där det började pratas om blodkroppar. För mig var det dolkstöten för hela konceptet. När Alec Guinnes hade förklarat "the Force" som en magi, baserad på allt levande, så förstår jag inte varför Lucas var dum nog att behöva förklara det på något annat sätt i 4:an. Men, det var väl som vanligt att man i Hollywood tror att publiken är så dum att man inte kan tänka själv…..

leja
2008-06-16 16:00
#2

Den är mer fantasy än sci-fi. Men det är en blandning av båda. Då man i "ren" fantasy inte brukar ha rymdskepp. Men den är kul, tycker även den nya triologin är kul, men lite barnslig.

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
2008-06-18 20:47
#3

Lika i omröstningen just nu ^^ Som mer som vill säga sin åsikt kanske?

Jag förstår era förklaringar till varför de är fantasy så sett. Men i mina ögon kommer de alltid ändå va sci-fi

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[tiiia]
2008-06-18 22:01
#4

scififantasy skulle jag nog säga :P

AnnaFreds
2008-06-19 22:04
#5

Jag tycker nog Sci-fi. Kan inte riktigt förklara varför, men jag tycker att det mesta som har med rymden att göra är mer sci-fi än fantasy, men det är nog enda anledningen :P

denstore
2008-06-20 00:36
#6

Fast vad är då en film som minority report? Eller hur klassar man en film som Apollo 13?

Annons:
Frida
2008-06-21 15:11
#7

Apollo 13 är ju verklighetsbaserad så inte är det sci-fi enligt mig. Det är svårt med sådana här genrer som fantasy men framför allt sci-fi.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
2008-06-21 15:21
#8

För mig är det i alla fall så att storyn måste handla om någon form av fiktiv vetenskap eller teknologi. Star Wars går för mig inte alls ut på det, och hade Luke haft ett vanligt svärd, och de hade använt båtar för att förflytta sig mellan Dantoine och Aldebaran, så hade det inte varit någon tvekan om att det hade varit Fantasy. Om man då t.ex. jämför med 2001 eller I Robot, så är själva storyn uppbyggd kring ett vetenskapligt tänkande, alltså intar en primär roll i storyn.

Effie
2008-06-21 17:06
#9

Jag röstade "annat", för jag tycker det är en blandning av båda. Sci-fi, pga alla rymdskepp och annat sådant. Fantasy pga kraften, striden mellan ont och gott, och möjligen lite pga alla olika varelser. Det finns säkert fler argument för båda sidorna. Men varför måste man kategorisera något som antingen eller? Är det något fel med "sci-fi-fantasy"? Det tycker jag är ett bra uttryck.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

denstore
2008-06-21 23:23
#10

Det är väl mest att jag ibland tror att folk undviker filmer som Star Wars, just för att de tror att det är långa tråkiga utläggningar om hur överljusresor går till, eller ifall universum expanderar eller inte. Själv gillar jag t.ex. sf som Contact eller 2001, men min fru somnar på studs. Däremot fixade hon Star Wars. Skrattande

[Driva]
2008-06-26 23:05
#11

allt i rymden är scifi.. så är det :D

Fantastik
2008-07-01 01:30
#12

science fiction är en realistisk spekulation om möjliga händelser, baserat på kunskap om vår värld, både historia och nutid, samt kunskap om vetenskapens natur och vetenskaplig metod.

Star Wars är klockren fantasy.

Science fantasy är ingen genre, uan en förlagsetikett.

punkt.

Varulvsflicka
2009-02-21 01:11
#13

jag anser att det är en blandning av båda! :)

Annons:
jberlin
2009-02-21 11:04
#14

sci-fi…

rymskepp som flyger omkring, krig, lasersvärd, påhittat teknik, robotar…. klart det är sci-fi

vimes
2009-02-21 14:21
#15

#12: Men om sf nu är en förlagsetikett borde väl SW rimligtvis vara sf? Filmerna har alla yttre attribut som kännetecknar sf, och förlagen sätter sannolikt sina etiketter efter just vad för atteraljer man visar upp på bok- eller filmomslag (i det här fallet: lasersvärd, rymdskepp och liknande).

Till sin essens är SW varken Fantasy eller sf: SW är en klassisk saga, med sf-attribut.

greensis
2009-02-21 20:58
#16

Röstade "annat" för jag tycker definitivt att det är Science Fantasy. När jag läste Engelsk Lit C (för en herrans massa år sedan) definierades även Anne McCaffrey's Pern-böcker som Science Fantasy. (särskilt de senare när man insåg att deras förfäder varit rymdfarare och att de inte levde i en fristående fantasy-värld)

Fabricati diem, pvnc!

Upp till toppen
Annons: