Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1194 ggr
CaithSith
6/16/08, 4:24 PM

Tips på mörk fantasy

Jag börjar bli lite trött på att läsa klassisk fantasy där huvudpersonen alltid kämpar för det goda.. Skulle vilja ha tips på "mörk" fantasy, om det ens finns någon?

Det gör inget om böckerna är på engelska

Annons:
denstore
6/17/08, 12:43 PM
#1

Menar du att huvudpersonen ska vara ond, eller att huvudpersonen står för något som kan anses vara ont?

Frida
6/17/08, 8:41 PM
#2

The lies of Locke Lamora skulle jag vilja påstå handla om huvudpersonens egna goda och inte det typiska rädda-världen-från-allt-ont. En rå bok helt enkelt som måste läsas på engelska eftersom många här säger att boken är dålig när de läst den svenska översättningen.

Mistborn har jag själv inte läst men förstått att den inte slutar med att det "goda" vinner (?)

Jag skulle nog inte kalla The black magician triology "mörk" men det handlar i alla fall inte om att huvudpersonen ska rädda världen, bara sitt egna skinn. I och för sig har jag bara precis börjat på andra boken och börjar ana att triologin dessvärre mynnar ut i det gamla goda ont mot gott. Men första boken var bra, om än något enkel.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

leja
6/17/08, 11:48 PM
#3

Mistborn börjar med att det onda vinner, och sen då? Vad kan ske efter tusenår av mörkrets härskande?

 Men det finns andra som är mer mörkare, en del av Modesnitts böcker Legacy triologin, handlar om att det onda kanske inte är så ont som man tror och då är de goda inte så goda heller.

Men jag kommer inte på något där de onda är huvud personerna. Fast jag förstår presist vad #0 är ute efter. Har själv haft perioder då de Gody Gody står en upp i halsen. Men fler och fler Fantasy böcker har börjat göra hjälten mer komplicerade, de är inte alltid så goda och skurkarna inte alltid så onda.

Vad ska man ha som signatur tro?

denstore
6/18/08, 5:53 PM
#4

Jag tycker väl iofs att det genomgående temat i Modesitts böcker är återhållsamhet, balans och återhållet utnyttjande. I Recluce är det uttalat ibland, men även i Legacy-sviten dominerar de elementen. Hans SF-böcker har ju massvis med miljötänkande.

George RR Martin är rätt mörk i Song of Ice & Fire-sviten. Fast man vet ju faktiskt inte vem av dem som är värst ibland.

Upp till toppen
Annons: