Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1145 ggr
[tiiia]
7/2/08, 1:23 AM

Is och Eld?

Någon mer som har läst sagan om is och eld? jag började läsa första boken för tre dagar sedan och har nu  kommit igenom 600 av 733 sidor. Jag är helt såld, jag trodde inte att boken skulle vara så bra, men jag är verkligen glatt överraskad, har knappt kunnat slita mig ifrån den :) är dock lite besviken på att alla böcker i serien inte finns översatta till svenska ännu :(

Den är skriven av George R.R Martin och första boken heter "Kampen om järntronen".

Har ni läst den och vad tyckte ni?

Personligen så valde jag denna boken på biblioteket utav en ren slump, jag ville ha en regäl bok som skulle hålla ett litet tag men det gör den nog iaf inte bara för att jag inte kan sluta läsa i den :P 

"Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och det blev Robert som besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed. Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring järntronen. Intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder. Men det största hotet mot kung Robert är draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av honom och hans fyrtiotusen krigare ska åter en ättling av drakens blod härska över de sju konungarikena. Men kampen om järntronen har bara börjat."

Annons:
denstore
7/2/08, 1:38 AM
#1

De är jättebra. Jag läser dem på engelska, och det enda negativa som jag ser är väl egentligen att Martin är så förbenat långsam på att få ut nästa.

Skoj är att man verkligen kastas runt i handlingen. Plötsligt händer saker som man aldrig hade gissat. Rätt kul, när man i fantasy rätt ofta känner att allt ska ordna sig till det bästa.

leja
7/2/08, 12:20 PM
#2

Har läst dem sen de kom ut. Känns som om det går flera år mellan delarna. Men bra är de.

Vad ska man ha som signatur tro?

Vinternymf
7/2/08, 12:39 PM
#3

Det är bra böcker. :) Men vill du läsa alla så får du
läsa på engelska. Det svenska förlaget avbröt översättningen förra året. Väldigt tråkigt för alla som hellre läser på svenska.

[tiiia]
7/2/08, 4:56 PM
#4

åh :( då kommer jag nog inte kunna läsa färdigt den här serien om slutet bara finns på engelska. Nog för att jag inte har några problem med att läsa på engelska men det finns så många ord som används som man aldrig hört förut och då försvinner halva vitsen med att läsa det tycker jag, förstår man inte allt man läser så kan det ju bli fel :S Dessutom så är ju böckerna väldigt tjocka, nog för att jag kan plöja igenom mig en sådan bok på svenska, men på engelska blir det nog ganska så kärvt :S

leja
7/3/08, 1:19 PM
#5

Fast det finns väl möjlighet att lära sig engelska innan sista delen ges ut. Den är inte ute ännu. Dessutom vet jag inte om nästa del är sista delen?

Vad ska man ha som signatur tro?

[tiiia]
7/3/08, 11:01 PM
#6

#5 det är inte det att jag inte kan engelska, tro mig för engelska kan jag väldigt väl. Dock är det många ord just inom fantasy som inte används i den normala engelskan. Skulle nog snarare behöva en fantasyordlista från engelska till svenska ;)

Annons:
denstore
7/3/08, 11:28 PM
#7

Mitt tips är att bara läsa vidare, även om du missar ett ord då och då. Efterhand så kommer du att få ihop det i alla fall, och blir det något återkommande, så får du helt enkelt slå upp det. Jag gjorde på precis det viset när jag började läsa på engelska, och nu läser jag hellre på engelska än översatt. Man sitter mer eller mindre och surar över hur bedrövligt översatt den mesta fantasy är…..

leja
7/4/08, 12:33 PM
#8

När jag började läsa fantasy(låter som om jag vore urgammal) så fanns det väldigt lite översatt till svenska. Så antingen var man tvungen att läsa på engelska eller vänta ca 10 år på en översättning. Nu översätts mycket mer och mycket snabbare. Men jag tycker att orginalspråket oftast är bättre och roligare. Man missar vissa saker, troligen för att de är svåröversatta. Med engelskan är det så att man lär sig de ord som är speciella ganska fort(tycker jag) sen så går det bra.

Lycka till vad du än väljer.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: