Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 1289 ggr
EmmaG
2008-08-17 21:15

Moral & magiska föremål?

I del 3 av artikelserien Magi & magiska föremål så skriver jag kort om moral kring att använda magiska föremål, och nämner då härskarringen och själskeppen i Hobbs böcker.

Vad finns det mer för exempel i fantasyvärlden (både film & litteratur) ?

Röstningfråga;
Om du kom över ett magiskt föremål som i grunden är ont och korrumperar människor, skulle du då ändå försöka använda föremålet för något gott?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
EmmaG
2008-08-18 21:40
#1

7 som röstat men ingen som vill ge exempel på min frågeställning eller kommentera röstningen? *emma bryter ihop & gråter sig till sömns*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

denstore
2008-08-18 23:33
#2

Jag hade åkt dit så det visslade om det, prylidiot som man är.

Jag ska bar…..bzzzz….ahhh must detroy world….must destroy world…….

Gerbilflicka
2008-08-19 04:55
#3

Jag håller mig borta från allt jag är osäker på om jag kan hantera eller inte, t.ex. spel för pengar. Jag spelar aldrig med mina egna pengar, enda gången jag skrapar lotter är om jag vinner eller får dem… aldrig spelmaskiner eller liknande heller. Ser inte nöjet i det och jag är rädd att jag skulle kunna trilla dit och spela på tok för mycket.

Samma sak med pengar. Jag vill alltid ha mer pengar men i grund och botten så trivs jag rätt bra med att bara ha så att jag klarar mig halvdant. Uppskattar mer det jag har då och lär mig leva utan det och vara generös fast jag kanske inte har ekonomin för att vara det.

Migoff
2008-08-24 11:36
#4

Håller mig nog borta :P

Effie
2008-08-24 13:41
#5

Jag röstade "frestad, men låter bli". Kan ju åtminstone hoppas att det är rätt svar. Det beror ju på så mycket - vet jag verkligen säkert att det är en ond pryl? Är behovet av att använda den för att rädda världen stort? jättestort? enormt? helt överväldigande överhängande? Hur stor chans har jag att stå emot det onda i den - och hur stor chans tror jag att jag har? Kan min inneboende godhet smälta bort det onda, korrumperade (och då förmodligen smälta ner hela föremålet till något helt oanvändbart Glad)?

Det är definitivt ingen lätt fråga.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

EmmaG
2008-08-24 15:59
#6

#5 Bra svar! Du tog med ett par faktorer i ditt tänkande =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
EmmaG
2009-01-31 22:00
#7

*puttar*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2009-01-31 23:19
#8

Jag hade hållt mig långt ifrån en sån pryl!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-31 23:21
#9

I Krönikorna om Covenant finns till exempel Illjordsstenen, som är en lysande grön sten som korrumperar och förslavar dess bärare. Små brottstycken av stenen har givits till diverse karaktärer genom serien och dessa kan inte låta bli att göra onda saker.

I samma serie finns också Lagstaven, som i sig inte är ondskefull, men som mycket väl kan användas till ondska.

Samma med vitguldet som Covenant bär, det kan också användas till ondska om det kommer i orätta händer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-01-31 23:42
#10

Jag skulle troligtvis använda föremålet, men mest för att göra saker som gynnar mig (vare sig det är ont eller gott:P)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

TerriZue
2009-02-01 18:33
#11

Jag skulle defenitivt vara frestad men jag tror att jag skulle kunna stå emot. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Sehvrin
2009-02-02 17:32
#12

Jag tror jag skulle vara frestad, men skulle kunna låta bli (eftersom jag skulle ta och gömma det långt bortom räckhåll från mig själv, då jag annars vet att jag till slut skulle använt det ^^; )

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bella-R
2009-02-02 21:24
#13

Väldigt svår fråga.. svårt o tänka sig in i hur man hade gjort :/
Men jag tog "Jag skulle va frestad men låta bli", för det är iaf vad jag TROR att jag hade gjort. Man kan aldrig veta när eller om det väl händer ^^

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
moondancer
2009-02-03 00:04
#14

#12  jag ska alltså hålla koll på dig, så jag kan sno den när du gömt den väl…muahahaha

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tussebus
2009-02-04 19:23
#15

Jag skulle nog hålla mig ifrån den prylen, tänker på Härskarringen, den verkar grymt otäck!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Upp till toppen
Annons: