Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2364 ggr
Ahnna
11/12/08, 6:05 PM

Caspian

Asså, seriöst! Vad är det för fel på nutidens fantasyfilmare?! Skrikandes (Det här är ett gnälligt inlägg, bara så ni vet. You have been warned…)

Efter besvikelsen med Eragon och delvis med Narnia så hade jag väl inte så himla höga förväntningar på Caspian, men ändå… Böckerna om Narnia är ju inte dåliga, så jag tänkte "hur mycket kan de klanta till det på en skala?"

Fick hem filmen igår, förhandsbokad från min filmklubb.

Okej, jag kan köpa inledningen, fram tills att de hittar sina kistor med kläder och vapen i källaren till Paravel. Men den andra halvan av inledningen, där Caspian räddas av sin professor… Stulet rakt av från Merlin? (Tror att det var den…?) De hade ju kunnat lägga upp det lite annorlunda, tycker jag, men okej.

Sen då? Mja… Det var ett tag sen jag läste boken, men överlag var det ju massor som var totalt påhittat och uppdiktat av manusförfattarna - vilket jag kan köpa om det är en storfilm som de hoppas ska dra in mycket pengar. Då görs alltid avsteg från storyn för att göra filmen mer dramaturgiskt intressant. Men i det här fallet försökte de sig på en "comic relief" (extra mycket humor i en avspänd stämning) vilket inte funkar överhuvudtaget! En massa töntiga kommentarer som dels inte är roliga och dels inte ens tas på allvar av skådespelarna själva. De faller platt, men ändå envisas de med att fortsätta "skämta" hela tiden. Den enda som är lite småkul att lyssna på är ju Ripipip. (Hur en datoranimerad mus med fjäder på huvudet och svärd i bältet lyckas bli roligare än ett 20-tal skådespelare tillsammans är ju rätt anmärkningsvärt!)

Det jag störde mig mest på var slutet, trots allt. Dels sången som plötsligt började spela, som inte hörde hemma i en fantasyfilm överhuvudtaget, och dels den korkade kommentaren "Vår tid är över". Säger vem då? Plötsligt vill Susan och Peter åka hem helt utan vettig anledning. Alldeles nyss saknade de ju Narnia…? Jag får inte ihop det.

Det var massor, detaljer framförallt, som förstörde den här filmupplevelsen för mig totalt. Förstår inte hur man kan ta en bra story och göra den totalt platt och tråkig? Det måste ju vara en avspegling av både manusförfattarens och regissörens dåliga fantasi… Obestämd

Inte för att jag vill jämföra filmer, och inte med LOTR heller egentligen eftersom det är en så speciell trilogi, men om Peter Jackson lyckades så är det ju bevisligen inte omöjligt att göra bra fantasy av en bok. Så varför har så många fantasyfilmer, både nya och gamla, varit undermåliga? Vad är det för egenskap som krävs för att göra bra fantasyfilm och varför ger man sig in i ett sånt projekt om man saknar det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Flickan
11/12/08, 7:02 PM
#1

Här får jag nog lov att säga emot, jag tycker att Caspian är en av de bättre Fantasy-filmatiseringarnaSkrattande 

Vad gäller flykten och Caspians räddning av sin professor så går det faktiskt till på det sättet även i boken…

Att råttan är roligare en alla de andra tillsammans kan jag hålla med dig om han är störtskön men även i böckerna är han den roligaste i sällskapet…

Det är synd att du inte gillade filmen, men alla har sin egen smak, själv tyckte jag mkt om den och kan varm rekiomendera andra att se den.

EmmaG
11/12/08, 8:11 PM
#2

Hmm… har inte sett den sen den gick på bio, så jag kommer inte ihåg vad jag tyckte om den tyvärr.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
11/12/08, 8:13 PM
#3

Läste i den första Caspian tråden & såg att jag då skrev detta;
_Va på bio & såg Prins Caspian ikväll. Jättelyckad efterföljare vart den. Mes som jag är så småsyftade jag ju mig igenom 2/3 av filmen.

_Kanske tkr jag annorlunda om jag ser den en andra gång..?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
11/12/08, 8:47 PM
#4

#2 Om du inte minns den så var den kanske inte så… minnesvärd? Flört

#1 Javisst, men det finns ju en filmatiserad scen som är nästan precis exakt likadan i en annan film, så det är ju plagiatvarning på det där… Obestämd Men oavsett så är jag verkligen inte nöjd med filmen, i egenskap av C.S. Lewis-fan. Vill verkligen tycka om den, men neeej… Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaG
11/12/08, 9:51 PM
#5

*skratt* Nej, jag har jämt kasst filmminne *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
11/13/08, 2:18 PM
#6

#5 Haha, "filmminne", det måste vara ett nytt ord! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
TerriZue
11/20/08, 11:11 PM
#7

Själv tyckte jag att filmen var bra. Visst fanns det några små missar här och där men jag skulle inte säga att det var förödande för hela filmen. Håller också med om att en del repliker var löjliga och kändes helt fel men i det stora hela tycker jag verkligen att de har lyckats med filmen (precis som jag tycker att de har gjort med ettan… minns att jag var alldeles överlycklig när jag gick ut ur biosalongen efter "Narnia, Häxan och Lejonet") Jag tycker också att Ripipip är ju faktiskt den absolut roligaste karaktären i boken och då är det ju inte så konstigt att han är det även i filmen. :)

Däremot håller jag med om att det finns få bra fantasyfilmer… Jag tycker att LOTR är bra som filmer men efter att ha läst bara första boken är jag väldigt besviken och jag kan inte tänka mig att det blir bättre efter att ha läst de andra två… Harry Potter-filmerna ska jag inte ens börja prata om för då blir jag bara arg men jag kan ju säga så mycket som att; om jag någonsin träffar manusförfattarna och regissörerna så ska jag personligen strypa dem…

Eragon var ju en fullkomlig katastrof! Jag förstår inte hur de har tänkt sig att de ska lyckas fortsätta med den andra filmen och än mindre med den tredje… :/ De har ju tagit bort och ändrat hela historien… Finns det över huvud taget något förutom namn på en del platser och personer som stämmer? De har gett helt fel uppfattning om Roran, Ra´zacerna ska vi inte tala om för de är ju en katastrof och det verkar dessutom krylla av dem i filmen medans det, i boken, bara finns två kvar. Jag skulle kunna fortsätta i en evighet men då blir jag bara irriterad och antagligen otrevlig också och så handlade ju inte den här tråden om varken Harry Potter eller Eragon.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Ahnna
11/21/08, 11:23 AM
#8

Hur gamla är ni som tycker att Narnia-filmerna är bra? Har ni sett TV-serien som gick på 90-talet och den tecknade filmen om Narnia som måste ha gått på TV i slutet på 80-talet eller i början på 90-talet?

Jag växte upp med dem, och böckerna, och var därför skeptisk till första filmen redan innan den släpptes. Men jag såg den med ett öppet sinnelag och tyckte väl inte att den var HELT hemsk. Men Caspian… Jisses! Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaG
11/21/08, 12:23 PM
#9

Häxan & Lejonet älskar jag, och som sagt vad jag minns tkr jag att Caspian var rätt bra med, men ska se om den snart för att ge ett bra utlåtande Flört
Är 22år och har de 3 gamla filmer på VHS (tror att de gick som serie, men såg de aldrig på tv, dock gjorde min man de), har läst 5 av 7 böcker. (blev aldrig av att jag läst första & sista Skäms)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
11/21/08, 3:54 PM
#10

Jag är 20 år och har läst alla böckerna.. jag har också sett TV-serien som gick på TV… dock var jag mycket liten och kommer bara ihåg vissa fragment… men jag har däremot sett bilder från serien och tycker de har lyckats mycket bättre med karaktärerna i de nyare filmerna…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

KastKatt
4/11/09, 1:54 PM
#11

Det jag störde mig så sjukt *censur* mycket på det är deras sätt att para ihop Susan och Caspian!!!

Jag har läst böckerna hundratalsgånger, och det äer inget sådan flörtande imellan dem! Och absolut ingen kyss! Jag är så besviken. De förstörde först eragon, sedan Häxan och lejonet, och nu Capsian. Kan man inte gör filmen bra så ska man strunta i det helt!

Sedan har jag hört att de ska lägga ner med filmerna nu? Att de inte skall göra mer filmer? vad hände liksom? Varför göra TVÅ filmer i en serie på sju?

Nej bara negativt till disney, inte ens Ripipip är som han ska.

*mitt dåliga morgonhumör gör mitt hat starkare ;)*

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

KitoBonito
4/11/09, 8:32 PM
#12

Den STORA, GIGANTISKA, ENORMA, MASSIVA, KOLLOSALA besvikelsen med Eragon heter det. Jag är Fortfarande arg. Och det var ju ett tag sedan.

moondancer
4/11/09, 9:03 PM
#13

Caspian ser jag mer som en fristående film än en filmatisering av en bok. Den går att se, och specialeffekterna är otroligt bra och omgivningarna är helt underbara.

Sen att det finns massa omotiverad kärlek och sånt tjafs, men det är alltid sånt i sånna filmer!

Eragon ska vi inte ens prata om, vilken jäkla skit! Hurw

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
4/12/09, 11:13 AM
#14

Haha! Vilken tur att jag inte är ensam om att klaga på moderna fantasyfilmer! Skrattande (Fast Stardust gillar jag!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KitoBonito
4/12/09, 10:02 PM
#15

#14

Stardust är myycket söt och rolig. :'D

Migoff
4/13/09, 11:20 PM
#16

#11 Ja, jag fattade inte heller den där kärleken mellan dem -.-

Annars tycker jag filmen var helt ok. Men inte gämförbar med boken såklart!

KastKatt
4/14/09, 4:10 PM
#17

#16 Nej vad hände där liksom?

Nej inte på långa vägar!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: