Annons:
Etikett12-varelser
Läst 3400 ggr
Tussebus
2009-01-06 18:51

Älvor vs. Alver

För mig är det två vitt skilda varelser. Älvor för mig är små gracila figurer med vingar.Typ som Tingeling i Peter Pan.

Alver är långa och även de är gracila med nästintill oändligt liv. De har ett eget spräk, alviska. Deras öron är erogena zoner ;)

Vad har ni för uppfattning?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
EmmaG
2009-01-06 19:40
#1

jo, men jag har ungefär samma uppfattning som dig =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2009-01-06 21:44
#2

Alver är Tolkiens alver och älvor är varelser ur den svenska folktron. Varelser som Tingeling är för mig feer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ahnna
2009-01-08 11:29
#3

#2 Håller med!

Älvor är skogsväsen som dansar i dimman vid skymning och gryning. De är luriga och inte alltid så snälla. Har hört att man inte bör dansa iväg med dem för då kommer man inte tillbaka…

Alver är ett folkslag (eller egentligen flera) som Tolkien skapade i sina böcker, men som egentligen kommer ifrån folklore de också. (Tomtens hjälpredor är t.ex. alver enligt brittisk och amerikansk kultur.)

Féer är vingbeklädda varelser som utövar magi i olika former, jämför med Tingeling eller den goda fen i Askungen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tussebus
2009-01-08 17:24
#4

Ah, I stand corrected Skrattande Jag håller faktiskt med er. Älvor är ju svenska sagoväsen men jag tänkte inte så långt ;)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ahnna
2009-01-09 10:53
#5

#4 Äh, jag har sällan funderat över såna saker jag heller, men jag fick höra rätt många "gamla sagor" som barn. Undrar om föräldrar ens berättar för sina barn om näcken, älvorna, skogsrån och bortbytingar nuförtiden… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sehvrin
2009-01-09 11:10
#6

Alver är för mig dels de folkslag som Tolkien skapade (och sedan oräkneliga fantasy-författare har använt sig av…), men mina tankar förs också till de brittiska alverna så som Susanna Clarke, Gaiman och Pratchett mfl har beskrivit dem: Alver som antingen är direkt onda, eller som bara bryr sig om sig själva och inte bryr sig om nån annan kommer till skada för deras nöjes skull (om man ska förenkla en beskrivning av dem)

Älvor är för mig mer gracila varelser som är betydligt mindre än en människa och inte heller dessa är särskilt vänliga. Jag tycker dock att även småfolk med vingar är älvor (även om jag säkert har fel ;)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Zessan
2009-01-09 11:15
#7

Alver är för mig ganska stora gämfört med älvor.

Migoff
2009-01-09 15:41
#8

Alver är vackra varelser med spettsiga öron som tolikiens alver. Älvor är antingen som de älvorna i Astrid Lindgrens saga; En dag i maj eller som Tingeling :) Ibland kan dock älvor vara onda ^^.

Angelclaw
2009-01-09 17:22
#9

Alver för mig är tolkiens alver!

Älvor är små fjärilsliknande saker, typ tingeling ;) För mig dvs.

Men är nu älvor ett helt svenskt fenomen? *funderar*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Migoff
2009-01-09 17:50
#10

#9 Jag tror iaf att det är nordiskt. Många reste ju till amerika när det var så fattigt i sverige. Då tog de ju med sig myterna om bland annar älvor. Sen har nogon tolkat det som en tingeling längre fram ^^

Angelclaw
2009-01-09 17:57
#11

#10 Hmm :) okej! Jag har ingen aning! Men jag måste helt klart kika upp det :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Frida
2009-01-09 19:15
#12

#9 Danmark har älvor i sin folktro, de heter ju såklart något annat men vad minns jag inte. Bland annat Tysklad, England och Irland har sina sagor med varelser som är lite liknande de svenska älvorna.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Angelclaw
2009-01-09 19:18
#13

#12 Okej! Jag vill minnas att Tolkien ångrade val av namn på Alverna eftersom det var så likt älvor, men han lånade mycket från vår folktro här i norden så det är inte underligt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Ahnna
2009-01-10 10:27
#14

Älvor och alver finns i den brittiska kulturen också och är starkt förknippade med Irland. Men deras älvor kallas fairies och borde alltså översättas till féer på svenska, men av någon anledning så brukar man inte göra det.

Jag vidhåller att en äkta älva enligt nordisk mytologi är ett väsen i dimman, utan kropp och utan egentligt liv, det bara flyter med dimman och dansar i vinden. Glad (Och de är som sagt inte helt snälla…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Angelclaw
2009-01-10 16:46
#15

Personligen ser jag inte fe och älva som samma väsen, om det är disney som format mig eller nåt annat vet jag inte dock.

Sen har vi ju tomtenissen, Elf..

;) Det här är lite en vetenskap i sig tror jag!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Upp till toppen
Annons: