Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1016 ggr
Ahnna
2008-12-24 12:36

Sagan om Elenien-frågor

Jag gjorde en räd i pappas bibliotek igår och kom därifrån med ett gäng roliga böcker om medeltid och fantasy. Bland dem fanns Diamanttronen, Safirrosen och Rubinriddaren av David Eddings. ("Sagan om Elenien".) Jag har inte läst så mycket Eddings så jag har ingen koll på om det är hela serien om Elenien eller om det finns fler böcker som hör till den?

Är den bra? Vad ska man förvänta sig av den?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
EmmaG
2008-12-24 13:44
#1

Vad jag fattar de som av min man så är just Elenien bara de 3 böckerna, men att de finns en separat fortsättningsserie med samma karaktärer..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2008-12-24 18:20
#2

Okej. Vet du vad fortsättningen heter? Hur många böcker?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Effie
2008-12-24 20:43
#3

Jag har inte läst dessa böcker (hade läst sagan om Belgarion, och tyckte den första boken i Elenien-serien var alldeles för lik Belgarion i idé, men inte lika rolig). Men jag googlade lite, och hittade att fortsättningen heter Sagan om Tamuli, och består av

* Kupoler av eld, 1997 (Domes of Fire, 1992)
* De skinande, 1998 (The Shining Ones, 1993)
* Den dolda staden, 1998 (The Hidden City, 1994)

Min åsikt om Eddings är att böckerna kan vara underhållande, men inget mer. Fast det är ju inte fel det heller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ahnna
2008-12-25 11:34
#4

#3 Tack!

Jag har läst första boken om Belgarion och typ halva andra, men tyckte inte att de var så underhållande. Lättlästa, men inte så mycket mer. Var då omgiven av folk som läste ALLT som Eddings överhuvudtaget petat på, så jag kände mig väldigt utanför när jag inte förstod hur underbara hans historier är… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Effie
2008-12-25 13:25
#5

#4 Lättlästa böcker, lite småroliga typer. Sådant man tar till när man vill ha lite förströelse och inte orkar engagera sig i boken.Det var det jag menade med underhållande.

Tror vi har ganska lika uppfattning om Eddings; underbara är de definitivt inte. Då tycker jag inte att du behöver lägga tid på Sagan om Elenien. Jag tog mig inte igenom första boken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ahnna
2008-12-25 14:00
#6

#5 Mmm, okej. Jag ska se om jag gillar första boken, annars får det nog vara. Det beror på hur uttråkad jag är och hur desperat jag är att hitta nåt att läsa för att fördriva tiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Aviendha
2008-12-27 00:04
#7

Jag fann de väldigt bra när jag var yngre, och i brist på nytt sitter jag faktiskt med den i handen just nu =)

De är underhållande och lättlästa, men antagligen menade till en yngre publik då de just är så lättlästa och "snabba".

Upp till toppen
Annons: