Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2250 ggr
TerriZue
2009-02-17 14:15

Hur skriver ni?

Hallå alla!

Kanske en väldigt konstig rubrik men jag kom faktiskt inte på någon annan så här på rak arm.. är ganska körd i huvet just nu så jag skyller på det. :P

Jag startade ju nyss en tråd om inspiration här på sajten och nu kommer ännu en tråd riktad till alla er som skriver eget.

Hur skriver ni era beättelser/noveller/romaner (vad det nu är)?

Bygger ni hela historien på karaktärerna? Det vill säga; skapar ni väldigt detaljerade karaktärer och låter dem skriva historien själva?

Eller skapar ni en historia ii huvudet och skapar karaktärer som passar bra in i händelseförloppet?

Beskriver ni miljön väldigt detaljerat eller ligger fokus på andra saker?

Berätta gärna! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
2009-02-17 15:01
#1

Själv har jag gjort så att jag har gjort en berättelse och anpassat karaktärerna till den så attdet blir precis som jag vill ha det men nu ska jag försöka mig på ett annat sätt.

Nu ska jag försöka bygga historien mer på karaktärerna och låta dem själva komma på vad som ska hända.

Med miljön har jag alltid varit ganska så detaljerad, det är väldigt viktigt för mig att både personer och omgivningar uppfattas på det sättet jag vill. (Det kan man ju inte alltid vara säker på men jag vill i alla fall ge en så bra beskrivning som möjligt). Däremot har jag insett att det funnits vissa brister i mina beskrivningar som jag ska försöka fylla ut nu. (självklart kommer dte väl alltid finnas brister men jag kan ju göra dte så bra som möjligt).

Jag har, bland annat, varit ganska dålig på att få med alla sinnen i beskrivningarna. Ofta handlar det mest om syn och ibland känsel, lukt, smak och hörsel har lätt att bli utelämnade. Eller, ja, hörsel kommer ju också med ibland. :)

Det var en ganska så stökig beskrivning om hur jag skriver… hoppas ni fick en något sånär bra uppfattning, annars är det bara att fråga om ni vill veta. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Ahnna
2009-02-17 15:09
#2

Jag tror inte på att varken basera en historia enbart på karaktärerna eller enbart på en viss geografi. Det krävs båda delarna, plus mycket mer, för att få en bra berättelse.

Framförallt krävs det en konflikt. Utan en konflikt finns det inget att berätta om.

Ta första boken i Krönikorna om Narnia som exempel; den Vita Häxan har gjort landet till ett evigt vinterlandskap, vilket den "goda sidan" inte tycker är bra. Där har vi en solklar konflikt. En annan konflikt i samma bok är att barnen måste lämna sin familj i London för att undfly kriget. Det vill de inte, men de måste. Ytterligare konflikter uppstår längs vägen, när Edmund vill ta sig till Häxan men de andra vill följa Herr Bäver, och så vidare. Konflikter är grunden till i princip allt historieberättande.

Sen behöver man såklart intressanta personer och gärna någon som läsaren kan identifiera sig med. I Narnia-böckerna är det barnen som man antas identifiera sig med, eftersom det är barn/ungdomsböcker. Det är 4 stycken i olika åldrar, två flickor och två pojkar, för säkerhets skull = fler barn kan identifiera sig med någon i berättelsen. (Väldigt smart!)

Ganska ofta i fantasyböcker är det en huvudperson som aldrig har upplevt något liknande förut. Precis som läsaren, som också är ny i bokens värld, vilket gör att läsaren lättare kan identifiera sig med huvudpersonen och dennes nya upptäckter. Det ger också författaren en möjlighet att förklara allt i detalj så att läsaren förstår bättre.

Man bör undvika alltför långdragna dialoger. Några meningar räcker, sedan bör man skriva något annat, som inte är tal, en liten bit. Det räcker att t.ex. skriva "han tystnade och stirrade i golvet en stund medan han funderade över hur han skulle svara". Sen kan man fortsätta dialogen en bit till. Det gör det lättare för läsaren att hänga med på vem som sa vad, samt att det blir ett mer trovärdigt samtal. Det är ju sällan man bara pratar, pratar och pratar utan mellanspel och avbrott. Ofta gör man ju något annat medan man pratar. (Går, städar, plockar med saker, tittar på någonting och så vidare.)

Ovanstående och ännu mer är vad jag brukar tänka på när jag skriver. Inget blir bra om man är låst vid regler, men det finns vissa saker som gör berättelsens flöde bättre, helt enkelt. Målet är ju att de flesta ska kunna läsa berättelsen och ryckas med, inte bli uttråkade eller förvirrade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

TerriZue
2009-02-17 15:19
#3

#2 Mycket bra skrivet. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

herakai
2009-07-10 17:12
#4

Det mesta jag skriver är baserat mer på karaktärerna än tvärtom, men så skriver jag heller inte alltför mycket "färdiga" saker, mer lösryckta scener. Inspirationen blir då ofta i stil med "men om jag utsätter henne för detta, vad händer då?"

Vilket oftast inte resulterar i något som är särskilt snällt mot karaktärerna, men det är en annan femma. Är de så dumma att de är mina karaktärer, så får de stå sitt kast och bli lite misshandlade också. ;) Men ibland är jag faktiskt snäll mot dem, också. Ibland. Då blir det väldigt mycket "fluff" och väldigt lite konflikt, vilket funkar eftersom det är så korta grejer, men skulle bli urtråkigt i romanform.

Min nästan-färdiga roman är mer "harmoniskt" utformad, där premissen format karaktärerna och karaktärerna vidare format historien, men så ska den också vara lite mer "betydande" än en scen eller två på kanske högst tusen ord.

vimes
2009-07-10 23:29
#5

Jag börjar i idéerna. Med detta menar jag att jag får en idé på ett tema, en konflikt, eller något, som jag sedan utvecklar. Karaktärer och platser kommer efteråt. Ibland räcker det med att jag kommer på en mening, en formulering, som jag gillar, för att det ska bli något av det.

Exempelvis tänkte jag när jag lyssnade på radio för några år sedan: "Tänk om det fanns ett radioprogram som hette 'Ring så mördar vi' (istället för 'Ring så spelar vi')." Sedan började jag fundera på vad ett sådant radioprogram egentligen sysslade med, vad det var för samhälle programmet fanns i, och vad det var för människor som lyssnad på det. Det blev en novell.

Jag gillar böcker med stark idéinnehåll, och är således egentligen mer intresserad av science fiction än fantasy. (Fast jag läser nog mest skräck, vilket är lite konstigt när jag tänker på det ovanstående).

Vippelicious
2009-07-13 02:27
#6

Jag gör först upp en grundplan, som jag senare utvecklar. Jag bestämmer då vilka karaktärer jag vill ha, vilka egenskaper, sedan skapar jag karaktärerna, som jag sedan ger liv.
Jag gör upp regler för mig själv om hur boken ska skrivas (vad som måste vara med) sedan blir det en utmaning för mig att lyckas göra det bra. Lite som ett The Sims-spel kanske :)

Jag kan nästan vara obenägen att hålla med #2 ang. långa samtal. Jag kan tycka att du kan lägga in bakgrundshistorian i en dialog/monolog för att på så sätt få en lite personligare relation till dina karaktärer som läsare. Fast, såklart, smaken är ju som baken ;)

Min historia tänker jag på så fort jag inte skriver. Då jag vet exakt vad jag vill skriva eftersom jag tänkt på det så länge och haft mina karaktärer i andra berättelser genom året, men utvecklat dem, kommer allting bara av sig självt. Behöver knappt tänka längre :P

Miljön beskriver jag så noggrannt jag tycker behövs. Olika för olika tillfällen i boken, olika för olika stämningar osv. Ibland beskriver jag ljud mer än syn, lukt mer än hörsel osv. Man får känna sig fram helt enkelt :)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Annons:
Migoff
2009-07-19 01:51
#7

*Puttar då det var en intressant tråd!*

[Rindel]
2009-07-27 16:00
#8

Innan jag börjar skriva min berättelse gör jag alltid upp ett skelett. Skelettet är händelser som berättelsen kommer bestå av. Det är visserligen bara viktiga händelser, mellan dessa får man skriva saker som är mindre viktiga för berättelsen.

Efter skelettet bestämmer jag vilka karaktärer jag vill använda. Jag skriver ner flera namn på ett papper eller i datorn och bestämmer vilken ras de ska tillhöra. Sedan handplockar jag de som passar bäst in i berättelsen. Karaktärerna får ett utseende, beteende och personlighet och får liv.

Sedan börjar jag skriva. Då tar jag med händelserna från skelettet och kommer på mindre viktiga händelser och sätter in karaktärerna. Förhoppningsvis får man ihop en bra berättelse som man blir nöjd med.

Rindel

TerriZue
2009-07-29 21:46
#9

#8 Det tyckte jag lät som en bra metod, kanske ska jag prova mig på bågot linande. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Rindel]
2009-07-30 01:07
#10

Det är värt att testa på i alla fall. :D

Upp till toppen
Annons: