Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1510 ggr
Tavar
2/4/09, 12:00 AM

Kul bok

Någon som har ett tips på en kul bok? :) Vill ha något nytt när jag läst klart Djävulens Frestelser!

Skulle gilla något som liknar Deverry-böckerna lite (alltså de av Kathrinne Kerr), att de har varierande huvudpersoner men inte så många att det blir jobbigt att hålla reda på alla. Religion är något som inte är riktigt min grej heller så helst inte så mycket om det :P

Gillar dock den här halvmystiska kännslan av att det finns inte svar på allt och allt går inte att planera. Söker en bok med "lång" sugningskraft och inte att det händer saker i smällar, mer att man får vara med om hur saker leder till en annan och sedan kommer stora stöten :)

Skulle bli glad om jag kunde få en lite kort beskrivning om vad de handlar om med så har jag lite koll på om det är något jag ska hålla lite koll på när jag är ute i bokaffärerna :)

Hoppas någon har något kul tips! :)

// Nina

Ps. Är det en bok som kan vara svår att få tag i, alltså att de inte finns på SF-bokhandeln eller de flesta biblioteken, skriv då gärna var jag kan få tag i dom! :) Ds.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
msp
2/4/09, 10:22 AM
#1

Här är de två senaste böcker som jag har läst! Och jag kan verkligen rekommendera dem. Men om de är Fantasy eller science fiction det får nog andra bedömma.

Serien om Vren skriven av Lotta Olivecrona:

1 : De glömda rummen

Kartonnage från Bonnier Carlsen. 272 sidor. Art.nr: 9661

Tretton solsystem har koloniserats, jorden är isolerad efter ett bittert och blodigt krig som man förlorat och all den avancerade teknologin har gått förlorad. Den enda kvarlevande utomjordiska rasen är de livsfarliga vrenerna. Den femtonåriga Anya dras in ett farligt och skrämmande äventyr efter att hon har träffat Kirvan, en halvt ihjältörstad vren. Tillsammans avtäcker de en sammansvärjning som inte bara hotar kungariket utan också hela Jorden. Svensk sf-roman med fantasyinslag.

2 : Tornens hemlighet

Kartonnage från Bonnier Carlsen. 286 sidor. Art.nr: 8469

Rymdvärldarna vill inleda förhandlingar, men någon visar sig vara beredd att gå mycket långt för att stoppa den bräckliga kontakten. Anya har blivit antagen i kungens tjänst, och kämpar för att få kontroll över sin telepatiska förmåga, en kraft som är både hatad och fruktad. Det finns bara en som kan hjälpa henne. En vren… Kampen om Jordens framtid hårdnar och tillsammans med vrenerna befinner sig Anya snart i en virvlande ström av oförutsedda händelser, äventyr och dolda motståndare…

3 : Evighetens port

Kartonnage från Bonnier Carlsen. Art.nr: 81896

Ej utgiven ännu.

Tavar
2/4/09, 8:13 PM
#2

#1 Verkar spännande :) verkar ju vara en serie men vet du hur många böcker som finns/kommer komma?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

msp
2/4/09, 11:41 PM
#3

Nej jag vet inte mer än vad som står här! Fast man kanske skulle Googla lite på Lotta Olivecrona!

Tavar
2/4/09, 11:45 PM
#4

Skulle kunna vara en grej :P men ska försöka ha dom böckerna i åtanke när jag är ute så kanske jag kan få en lite bättre uppfattning om dom ifall jag hittar dom :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

msp
2/4/09, 11:48 PM
#5

Jag bara måste skicka följande länk:

http://www.sfbok.se/

De säljer böcker, spel, DVD mm. Men framför allt där står mycket rolig information om det mesta både inom SF och Fantasy!

Glad

Tavar
2/4/09, 11:55 PM
#6

Jo, brukar vara inne i deras butik i Gamla Stan ibland :P var ett tag sedan nu dock men får se när jag har vägarna förbi igen ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Sagakeramik
2/7/09, 12:19 PM
#7

Coraline (niel gaiman )

Vi far

vi flyr

vi flyger (T Pratchet , alla)

Goda omen (T Pratchet och Gaiman tillsammans)

Tavar
2/8/09, 6:46 PM
#8

#7 Vad är de för några? :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Sagakeramik
2/8/09, 7:28 PM
#9

8:

Eh…? Frågade du inte efter böcker eller???? …

Tavar
2/8/09, 7:52 PM
#10

# 9Jo, men skrev även att jag gärna vill veta lite om dom :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

EmmaG
2/8/09, 9:15 PM
#11

Här kan du iaf läsa om Goda Omen http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=196
En helt suveränt rolig bok!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tavar
2/8/09, 9:24 PM
#12

#11 Den verkar riktigt kul :P ska se om den finns i skolan eller om de kan ta in den :) Vet du någon som är mer fantasy med?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: