Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2846 ggr
jberlin
3/5/09, 9:11 PM

Filmer

Tvivlar starkt på att man vet om alla fantasyfilmer som finns där ute och flyger omkring så tänkte här försöka få ihop en liten lista.

(Ursäkta om det redan finns en sån här tråd, har dock inte lyckats hitta någon när jag sökt.)

Så jag börjar väl med de jag kommer på såhär på rak arm så får ni bygga på alltefterssom.

Sagan om ringen
Narnia
Guldkompassen
Stardust
Harry potter

Annons:
Frida
3/5/09, 11:29 PM
#1

Bra initiativ, lite svårt dock att hitta alla fantasyfilmer för alla drar vi gränsen för fantsy vid lite olika ställen. Har små förhoppningar om att hinna lägga upp fler artiklar om olika filmer så detta kan ju ge en bra fingervisning om hur mycket jobb jag har att göra om inte Emma och Migoff kommer till min räddning Flört

Listan nedan blir ett hopkok med med lite olika fantasystilar.

Inkheart
Dragonheart
Advent children
Dungeons and dragons
Lady in the water
Merlin
Avalons dimmor
Star wars
The Hog father (långfilmsserie)
The last mimzy
Bron till Terabithia
Shrek
Förtrollad
Legend of the seeker (visserligen en serie)
Brisby och Nimhs hemlighet
Willow
The Green Mile
The Dark Crystal
Time bandit
Den oändliga historien
King Arthur
Dogma (hårfin marginal, men ack så bra)

Hittade en intressant sida om just de olika aspekterna med fantasyfilm så den som är intresserad kan läsa (mycket) mer här (engelsk text).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ahnna
3/6/09, 10:45 AM
#2

Eragon
Merlin's Apprentice

*funderar*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaG
3/6/09, 2:51 PM
#3

Labyrinth
The Princess bride
The dark crystal

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sehvrin
3/6/09, 5:07 PM
#4

Ladyhawke
Pans labyrint
Mirrormask
Neverwhere (miniserie, iofs)
Stardust
The 10th Kingdom (också miniserie)
Guldkompassen
The last unicorn (tecknad)
Spirited away (anime)
Gedo senki - tales from the Earthsea (anime)
Det levande slottet (anime)
Princess Mononoke (anime)

Det är de jag kommer på för tillfället.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Metinia
3/7/09, 3:35 PM
#5

Twilight

Pirates of Caribbean (lite typ light-fantasy, fast ändå lite fantasy)

EmmaG
3/7/09, 10:43 PM
#6

Dragonheart, En andra chans
Drakarnas rike
Spiderwick

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
jberlin
3/8/09, 4:09 PM
#7

reign of fire
conan the barbarian
conan the destroyer
red sonja
End of days?? (beror på vart man drar gränsen.)

jberlin
3/8/09, 4:11 PM
#8

Krull har vi ju också.

jberlin
3/8/09, 4:14 PM
#9

excalibur.

jberlin
3/8/09, 4:16 PM
#10

the Forbidden kingdom

(ursäkta för spam.)

Frida
3/8/09, 7:25 PM
#11

#10 Det går att redigera sitt inlägg inom en timme, bara att klicka på Hantera inlägg i övre högra hörnet av inlägget.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ahnna
3/11/09, 11:22 AM
#12

Jag såg en film häromdagen som kändes som en mix mellan Harry Potter och National Treasure, ungefär.

"The Librarian 3" hette den, det är tydligen en serie filmer om udda föremål som jagas världen över. Sakerna samlas i ett hemligt "bibliotek" och de som jagar fatt på dem kallas "bibliotekarier". Det var bland annat en panflöjt som flög runt och spelade av sig själv och svärdet Excalibur som svingade sig själv och gav sig på folk på order av bibliotekets ägare. Lite roligt, faktiskt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Frida
3/11/09, 12:04 PM
#13

#12 Första filmen gick på tv för någon vecka sedan. Satt och tittade en stund men efter ett tag blev det lite för uppenbart vilken b-film det var. Kul koncept dock.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Siggen
4/19/09, 2:55 PM
#14

Skulle inte rekommendera Guldkompassen till folk som har läst boken. Filmen är helt värdelös i jämförelse, jag ångrar att jag gick på premiären och betalade en 100 för att se den, verkligen.

Dom har ändrat massor till det sämre!

Mvh Sigrid

Sehvrin
4/19/09, 3:15 PM
#15

#14 Jag har läst boken och tyckte att filmen var ok. Den är ju inte jämförbar med boken, men väldigt snyggt gjord och jag tyckte storyn funkade bra. Slutsats: alla som har läst boken kommer inte tycka att filmen är helt värdelös.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Siggen
4/19/09, 3:52 PM
#16

Okej, alla tycker ju olika, helt rätt, men alla som jag vet som har sett filmen och läst boken har inte gillat filmen, det är rätt många :) Smaken är som baken =)

Mvh Sigrid

KastKatt
4/19/09, 11:00 PM
#17

#1 Brisby och Nimhs hemlighet, Willow och The Dark Crystal är riktigt bra filmer! (Även dogma)

Och om vi ska nämna Jim Henson så måste man även nämna Labirynth! Underbar 80-tals fantasy film med David Bowie!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Ahnna
4/20/09, 10:56 AM
#18

#14 Jag har inte läst boken, men avskydde filmen ändå. Hade ganska stora förväntningar på den, eftersom "alla" sa att den var så bra och den hade fått höga betyg av kritikerna. Men den levererade inte ett dyft… Rynkar på näsan För krånglig inledning, osannolika händelser (även för en fantasy), dåligt förklarat vad som skedde, en overkligt övermodig unge som plötsligt vet och kan allt, ingen förklaring till hur det gick med vissa som blev av med sina daemons, och så vidare. Och så hatade jag slutet. Kommer det en uppföljare eller vad var grejen med att sluta "mitt i" sådär? Jag hatar verkligen sånt. Skäms Ungefär som slutet på The Truman Show, den slutar när den är som mest intressant. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Siggen
4/21/09, 12:57 AM
#19

#18 Du lyckades beskriva det bättre än jag Rynkar på näsan
Dock så är boken jättebra, blev faktiskt besviken över att filmen inte var lika bra, eller ens bra..

Mvh Sigrid

tirpen
4/23/09, 9:52 PM
#20

Men snälla iFokus, hur kan ni alla glömma att nämna de två kanske bästa fantasy filmerna någonsin som dessutom kommer från Sverige?

Jag talar givetvis om Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta.

Glad

Sen verkar ingen ha nämnt den ryska fantasyfilmen Wolfhound (???????? ?? ???? ????? ????) från 2006 heller. Helt ok film så länge man har förväntningarna inställda på Conan och inte Sagan om Ringen.

Annons:
linhof
5/6/09, 3:49 AM
#21

blood & chochlate (stavning?)

Dragon wars…

[Thiah]
1/2/11, 12:57 AM
#22

#20 wow en person i min smak. Ronja är ju bara absolut bäst!.

Första boken jag minns att jag fick var Ronja. Fick den av min pappa men jag förstod tyvärr inte det underbara i den boken förrän långt senare.

Nu gick jag OT i en gammal tråd… Flört

Forgetful
9/4/11, 3:28 PM
#23

Filmen "Next" är också bra :)

//Forgetful

Forgetful
9/4/11, 3:39 PM
#24

Och kom på en serie som jag sett om på 3 gånger bara för den är så bra xD

**The lost room
**Handlar om en polis som får tag på et motellnyckel, denna nyckel öppnar alla dörrar och man kommer in i detta motellrum som egentligen inte existerar. han får veta att nycklen är ett "objekt" och att det finns över 100 olika objekt som ser ut som helt vanliga saker men som gör onaturliga saker. Han dotter försvinner i rummet och serien går ut på att han ska föröka få tillbaka henne genom objekten.
Det är 3 avsnitt som är långa, alltså en miniserie :)

//Forgetful

Upp till toppen
Annons: