Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 6379 ggr
Ahavael
4/15/09, 4:29 PM

Eragon

jag har läst ut bok nr 3

vet någon vad bok nr 4 heter?

Annons:
Frida
4/15/09, 7:03 PM
#1

Jag vet just inte om fjärde boken har fått något namn ännu, inte vad jag minns på rak arm i alla fall. Pröva att bläddra bland trådarna eller använd sökfunktionen så borde du hitta den tråd där vi har diskuterat hela serien - där kanske det finns nämnt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

moondancer
4/16/09, 12:33 AM
#2

Den fjärde har inte kommit än, vad jag vet. (borde fixa tredje och läsa den också, men har inte riktigt haftråd eller ork)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

nejlikan
4/16/09, 2:53 PM
#3

Jag är typ i mitten av trean och tycker det är väldigt segt. Tyckte inte du oxo det?

Frida
4/16/09, 6:14 PM
#4

Var inne på den officiella hemsidan nu och det första man ser är en väldigt tydlig kommentar angående fjärde boken som i korta drag lyder: "författaren har inte gett boken ett namn och förlaget har inte bestämt ett omslag." Vilket alltså betyder att boken inte är i närheten av att ges ut.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

dragontear86
4/16/09, 11:45 PM
#5

kommer de fler än tre?? hade för mig de va en triologi??

moondancer
4/16/09, 11:48 PM
#6

Nej, det är ingen trilogi, det kommer minst en till

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
dragontear86
4/16/09, 11:50 PM
#7

oki.. tack så mycke för svaret.. va de i bokhandeln som sa de e tre delar.. men de hade fel då.. tack ännu en gång=)

Frida
4/17/09, 12:08 PM
#8

Det var tänkt med tre delar men Paolini antingen utökade den första tänkta historien eller ville rida på succévågen. Hur som helst kommer det bli en fjärde bok så beroende på hur bokhandlaren sa det så är det faktiskt tre delar i dagsläget, återstår att se när de släpper mer information om sista boken.

Jag har fortfarande inte läst Brisingr och väntar nog kanske tills den fjärde kommer ut. För särskillt originella böcker är det ju inte.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

knutteknop
4/17/09, 11:21 PM
#9

jag älskar dom alla tre och väntar ivrigt på bok nr 4!


Myrtorpets Möss och Kaniner

Vippelicious
4/18/09, 1:35 AM
#10

Trean tyckte jag var hetsigt skriven. Allting hände inom en jättekort tid (lästid alltså) så man tog inte in allt som man har gjort tidigare. Mest hoptryckt och blaskigt tycker jag.

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

dragontear86
4/18/09, 7:40 PM
#11

#8 vad menar du med orginella??

Frida
4/18/09, 10:31 PM
#12

#11 Originella ska det vara, glömde ett i men det är ändrat nu. Glad Att de inte är skapade från egen grund och saknar nytänkande, att delar av handling och karaktärer är tagna från andra verk. Originalitet på Wikipedia.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

dragontear86
4/19/09, 2:16 AM
#13

oki då förstår jag.. va inte stavningen jag tänkte på.. har typ aldrig förstått vad de typ betyder.. men nu vet jag de.. hihi.. har jag inte märkt, men har å andra sidan inte läst så många liknande historier.. har ej sett till så många böcker som handlar om drakar å så..

Annons:
KastKatt
4/19/09, 11:03 PM
#14

Tycker det är bra att han ska göra (minst) 4. Historien och alla karaktärer hade försummats i annat fall. Tyckte personligen att Brisningr är den bästa hittils (utom ett visst kaptiel som förstörde allt) men han har börjat få in en egen skön stil.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Metinia
4/20/09, 10:05 AM
#15

Jag tycker att det är en otroligt bra serie, en av mina absoluta favoriter. Håller med #3 om att Brisignr är lite seg på mitten, tycker inte att det händer så mycket viktigt där och det var tråkigt. Men sedan blir den jättebra mot slutet när Eragon får veta mer. 

Men när jag läste Brisingr trodde jag att det var sista, hade för mig att jag läst att det inte skulle komma fler än tre. Så jag blev ju både lite besviken och glad att berättelsen inte tog slut. Jag ville ju veta slutet samtidigt som jag ville läsa så mycket som möjligt av den!

mohammad97
4/23/09, 12:41 AM
#16

jag tycker att alla eragon böckerna är bra fast 3an är bäst och 4an   jag längtar efter 4an

linhof
4/26/09, 8:47 AM
#17

Att det blir fyra böcker istället för de tre som var tänkt, varr för att författaren insåg att bok 3 skulle bli i en så gigantisk volym så om han skulle hålla sej till antalet tre som det var tänkt….så hade han fått komprimera bok 3 så mycket att det förmodligen skulle bli obegripligt att läsa…. så bok 3 kommer i två volymer Glad

bea28
4/29/09, 2:57 PM
#18

#3 jag håller med dig. lbev jättebesviken på tredje boken, tyckte att den var tråkig..

Zessan
4/30/09, 4:56 PM
#19

älskar eragon!

Sehvrin
4/30/09, 6:04 PM
#20

Måste säga att jag inte är jätteimponerad av Eragon-böckerna. Det är helt ok underhållning, men precis som Tramptass sa så är de inte särskilt orginella. När jag läste dem kändes det som jag läst många saker förut (i andra böcker), men som sagt, de funkade bra som underhållning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
mohammad97
5/1/09, 3:27 PM
#21

Cool

Nesslan
6/22/09, 10:24 PM
#22

Lånade den äldste idag på bibblan så i kväll ska jag börja läsa Skrattande

lillNasse
6/29/09, 12:02 AM
#23

hallå :S har ju stått typ lverallt att det va en trilogi…ocg kom inte å säg att det inte är det. för i början var det faktist det… så sen om dom gör en till eller inte spelar ingen roll, men till början var det en trilogi :o :P

Metinia
6/29/09, 12:09 AM
#24

#23: Det var aldrig en triogli "från början" iom att böckerna inte var skrivna (det kan ju inte vara en triologi om det bara excisterar en bok). Med det skulle bli en triologi, det var redan bestämt.

lillNasse
6/29/09, 12:32 AM
#25

#24 jo men det var de jag mena.:P

Angelclaw
6/29/09, 10:26 PM
#26

Jag tycker de är helt okej, men jag har läst bättre. Störde mig på en del små, men uppenbara grammatikfel (han istället för honom och liknande) här och var, men det kan ju vara översättningen. Sedan tyckte jag inte det var direkt orginellt eller nytänkande.

Men de funkar. Jag har läst de två första, kommer läsa hela serien, det finns ju ändå viss potential kan jag tycka :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Peppe
6/30/09, 2:00 AM
#27

jag är helt förlorad i Eragons värld, älskar böckerna =D jag står inte ut med att vänta till 4an kommer *hoppar upp å ner på stolen*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
fellfrosch
7/1/09, 2:49 AM
#28

Jag önskar jag kunde tycka om dom.. Men jag klarade inte ens av att läsa 5 sidor i första boken Gråter  Jag är ändå en bokmal.. Men jag antar att inte ens jag kan tycka om allt även om jag vill!

gotchinc
10/22/10, 7:24 PM
#29

#8

Där har du faktiskt lite fel. Om jag minns rätt så står till och med detta i slutet av bok nummer tre. Varför Paolini ändrade sig från en trilogi till en tetralogi var för att han inte fick plats med allt i bok nummer tre. Det var på grund av detta, och bara detta som han utökade serien.

EDIT

Kollade upp detta. Har inte kollat i slutet av boken än men som sagt har jag för mig det står där. Detta hittade jag på alagaesia.com:

Early in 2007, as Christopher was writing Book Three, he realized that the plot and characters demanded more space than could fit in one volume and that a fourth book would be necessary to give each story element the attention it deserved. What began as the Inheritance trilogy became the Inheritance cycle. Book Three, Brisingr, was published on September 20, 2008, and Book Four will complete the story that Christopher envisioned years ago when he first outlined the adventure.

#10

Kanske kan bero på vad jag precis skrev, kan vara så.

GhostAdventures
10/23/10, 10:55 AM
#30

det finns bara 3 böker

AnnaMoonshadow
10/31/10, 9:21 PM
#31

jag håller med diverse tidigare lyfta röster om att Eragon-serien inte är särskillt originell, dock är det underhållande läsning. Då främst den senaste (3an) när Paolini faktiskt börjat skapa sig en egen stil på skrivandet.

Trodde verkligen jag skulle lägga av när jag började läsa första, för där var det verkligen plagiat-varning, men sen kom jag in i historien och det blev bättre ^___^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Paulinaborg
1/8/11, 1:14 AM
#32

Jag undrar en sak och det är när andra filmen kommer ut?! Den första kom ju ut för flera år sen!

[Thiah]
1/8/11, 1:19 AM
#33

Ja, jag har undrat samma sak. Glad

Paulinaborg
1/8/11, 1:23 AM
#34

#33 och som slutet på första filmen va, måste det ju komma en till tkr jag ;)

Fast jag har läst böckerna så jag vet ändå vad som kommer hända (om det är samma i filmen) men man vill ändå ha en till film! :)

Annons:
[Emma--]
1/8/11, 7:14 PM
#35

Fast med tanke på hur dålig filmen var så kommer det nog ingen fler.

Även om man bortser hur dåligt dom gjorde allt och hur mycket dom ändrade så var det ändå en rikigt dålig film tycker jag Tungan ute

Frida
1/8/11, 7:20 PM
#36

Precis som Emma-- säger så lär det inte bli någon andra film. Den första är för omgjord och fick alldeles för dåligt mottagande av biopubliken. I Hollywood är det bara intäkter som räknas…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Thiah]
1/8/11, 7:22 PM
#37

Det var ju lite synd för jag tycker den var nog såpass bra att den kan få en nummer 2. (jag har inte läst böckerna)

[Emma--]
1/8/11, 7:51 PM
#38

#37 Läs böckerna och se filmen igen Tungan ute Dom gör fel efter fel efter fel och ändrade på tok för mycket.

[Thiah]
1/8/11, 7:55 PM
#39

#38 fast så är det ju i 98% av fallen då en bok gjorts om till film. Glad

Frida
1/8/11, 9:10 PM
#40

#39 Fast Eragon är nog ett av de mer extrema fallen.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Emma--]
1/8/11, 9:47 PM
#41

#39 Jo det vet jag, och det är jag alltid beredd på. Men som Frida säger så är det verkligen extremt. Det kändes knappt som att dom gick efter boken. Möjligtvis en sammanfattning av boken där den enda karaktären som beskrevs var draken Tungan ute

Annons:
[Thiah]
1/8/11, 10:00 PM
#42

Jag hör att jag måste läsa boken alltså. Glad

MoaL
1/8/11, 10:48 PM
#43

Själv så begriper jag inte varför Saphira fick FJÄDRAR i filmen?! Och taggarna som ska sträcka sig från huvudet till svansspetsen, var är de? Hon ser ju inte ens ut som en drake i filmen.

Nej huvva för filmen, du måste helt klart läsa böckerna. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Emma--]
1/8/11, 10:57 PM
#44

#43 haha det måste jag ha förträngt ;P

MoaL
1/8/11, 11:10 PM
#45

Inte så konstigt, man brukar väl förtränga sådant som man inte tycker om? Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Emma--]
1/8/11, 11:14 PM
#46

#45 Haha kanske det. Men då borde jag ha glömt hela filmen Tungan ute

Typ som urgalerna som i filmen var vita skalliga män med ansiktsmålning…

MoaL
1/8/11, 11:21 PM
#47

I och för sig, det har du ju rätt i. Fast jag minns knappt något av filmen, och jag har ändå sett den två gånger. Andra gången såg jag den just för att jag inte mindes att jag hade sett den en gång redan, haha. Tungan ute Så dålig tyckte jag att den var. Det är mest det där med Saphiras utseende som jag minns mest, men nu när du nämner urgalerna kommer jag ihåg dem också, och du har så rätt så. Hemskt! Skrikandes

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nesslan
1/9/11, 8:25 PM
#48

Eragon går på 4an i kväll kl 21 om någon är intresserad Glad

Annons:
Frida
1/9/11, 8:35 PM
#49

#48 Jag såg det också förut, funderade på om det är värt det eller om jag skulle stilla sinnet med lite Buffy istället. Tungan ute

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Nesslan
3/23/11, 4:02 PM
#50

Bok nr 4 heter Inheritance och släpps 8 november 2011!

bea28
3/23/11, 5:13 PM
#51

#50 Åh, härligt! Jag längtar!

[Emma--]
3/24/11, 3:35 PM
#52

#50 Äntligen är den på G Glad

chade
4/6/11, 3:20 AM
#53

oooooooooh VAD JAG HAR VÄNTAT! ÄNTLIGEN!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[zannapettersson]
4/20/11, 4:40 PM
#54

UNDERBART ! :)

Salish
4/22/11, 10:13 PM
#55

Oh vad kul! =D Kan man läsa om den nånstans?

Annons:
Pajjen
4/26/11, 11:54 PM
#56

wiiiie! kanske får lägga på ett kol nu och läsa ut trean som jag bara sitter med. tycker den går sååååå segt -.-

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Aribigga
5/15/11, 5:01 PM
#57

HÄRLIGT!! Jag älskar Eragon, det är de bästa böckerna jag någonsin har läst.

Jag älskar verkligen att man får höra så mycket om sidokaraktärerna så mycket att det inte bara är Eragon. I första boken visste jag verkligen inte hur det skulle sluta eller hur de skulle göra för att överleva överhuvudtaget. Jag älskar de detaljer han ger om de fem stora bergsdjuren och att han ger namn till hästar och djur.

Att de kanske inte är nytänkande förstår jag inte riktigt faktist?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Frida
11/12/11, 9:13 AM
#58

Ett boksläpp som gick minst sagt tyst till: Arvtagaren släpptes för tre dagar sedan…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Aribigga
11/12/11, 9:18 AM
#59

WUT?? Fast den är väl inte översatt ännu? Jag pallar nte läsa den på engelska.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[090403]
11/12/11, 5:30 PM
#60

Jag vet inte om den släppts på svenska än men jag tror det.

Jag har iallafall läst Inheritance nu då på engelska:

Jättebra!

…Enda fram tills sista 1/4 av boken. Där blev det bara pannkaka tycker jag, dåligt slut, många obesvarade frågor. Jag brukar normalt inte gilla när man skriver uppföljare, men nu skulle jag gärna vilja få veta VAD som hände/händer egentligen, man fick liksom aldrig svar på många 'viktiga' saker.

Frida
11/12/11, 5:41 PM
#61

#59 & 60 - Jodå, den finns på svenska, i alla fall hos SF-bokhandeln.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Aribigga
11/12/11, 5:54 PM
#62

Jaha då vet man vad man ska önska sig i julklapp :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
bea28
11/21/11, 6:39 PM
#63

#60 tack för spoilervarningen…..

Kul att den äntligen släppts! Kommer att köpa den eller låna på bibblan så fort jag får möjlighet.

[090403]
11/21/11, 7:35 PM
#64

#63

Förlåt, jag funderade på om jag skulle sätta spoilervarning, fast så gjorde jag inte det :/ dumt

[090403]
11/21/11, 8:02 PM
#65

dumt av mig*

bea28
11/21/11, 8:38 PM
#66

#64 Lugnt :)

Pajjen
11/25/11, 10:13 AM
#67

Var det bara jag som tyckte att trean/Brisingr var väldigt seg att läsa?

Tog extremt lång tid för mig att läsa den vilket det aldrig brukar göra för mig att läsa!

Hoppas denna sista boken (?) är bättre!

Och sen skrev han inte en fjärde för att "rida på succevågen". Det sa han själv i en intervju för ett tag sen. Brisingr skulle egentligen bliden sista boken. Men den blev för lång så han fick dela på dem också blev det Arvtagaren som fjärde boken istället!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Escaflo
11/25/11, 8:29 PM
#68

Om du tycker Brisingr var seg att läsa kommer du inte tycka om Arvtagaren. Tempot är väldigt segt och utdraget. Personligen tyckte jag det var för mycket delar som jag inte var intresserad av som inte hade så mycket med storyn att göra heller.

Hejsvejs~

Pajjen
11/26/11, 12:06 PM
#69

åååh… måste endå läsa den! har jag börjat på en serie, kan jag inte sluta.

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
Upp till toppen
Annons: