Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 929 ggr
Tussebus
2009-04-28 22:11

Liftarens guide: Svaret på allt?

Vad var svaret på allt? Jag kommer inte ihåg det nu.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
Frida
2009-04-28 22:57
#1

42, sedan visste "datorn" inte exakt vad frågan va från början.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Farwuq
2009-04-29 08:25
#2

"42" var svaret, som de väntat på i en halv evighet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

leja
2009-04-29 11:20
#3

Visst ja, 42, det borde jag kommit ihåg. Men vad är frågan? (Det var det som var det egentliga svaret.)

Vad ska man ha som signatur tro?

Farwuq
2009-04-29 12:53
#4

Frågan var väl "meningen med livet"?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tussebus
2009-04-29 17:10
#5

Javisst ja så var det! Cool. jo jag tror också att frågan var meingen med livet. Ganska kryptiskt svar om jag får säga så Flört

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Metinia
2009-04-29 17:37
#6

42, precis som flera innan sagt. Frågan beskriver ju på sitt sätt mer än vad svaret gör vad som är meningen med livet. Talet 42 i sig säger ju inte så mycket, men tillsammans med frågan får det ju en riktig betydelse.

Annons:
Sehvrin
2009-04-29 18:49
#7

#5 Nej, de kom aldrig fram till vad frågan var. Det enda 42 är, är Svaret på livet, universum och allting, vilket inte är samma sak som frågan: "Vad är meningen med livet?"

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

tirpen
2009-04-29 23:52
#8

För att vara så precis som möjligt. Det som Deep Thought skulle beräkna var "The Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything", svaret den kom fram till var 42. Vad frågan var visste den dock inte.

För att klura ut vad frågan var så byggdes en ny dator, som fick namnet Jorden, som tyvärr förstördes några minuter innan den han fram till ett svar. Det troligaste förslaget som erbjuds i böckerna är nog "What do you get if you multiply six by nine?", som Arthur fick fram genom att dra slumpmässiga bokstäver ur ett alfapetspel. Mössen själva, som byggde Deep Thought och Jorden, enades om att säga att frågan var "How many roads must a man walk down?" (Citat från Bob Dylans sång "Blowing in the wind").

Meningen med livet kommer inte alls in i bilden och jag har aldrig riktigt förstått hur hela missuppfattningen om att 42 skulle vara meningen med livet uppstod. Jag har hört flera som sagt samma sak. Skrattande

Frida
2009-04-30 00:32
#9

#8 Svaret på varför det blev så är rätt simpel eftersom "The Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything" väldigt lätt tolkas som "svaret på meningen med livet". Vilket känns troligt att även mössen tänkte när de ställde frågan. Jag minns inte böckerna så exakt hurvida mössen själva utvärderade sin fråga som sådan eller hur de nu tänkte.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Halvdansken
2009-05-01 14:59
#10

"Det troligaste förslaget som erbjuds i böckerna är nog "What do you get if you multiply six by nine?","

Kan du förklara den för mig??? Jag har aldrig fattat den. 6 x 9 = 54.

7 x 6 däremot…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tirpen
2009-05-04 15:04
#11

Anledningen till att du inte fattar är att du själv är en del av datorn som håller på att beräkna frågan och ditt undermedvetna späkar för dig, alla icke jorbor i böckerna (Zaphod och Ford tror jag att det var) som hörde frågan blev djupt tagna av dess stora djup och innebörd. Glad

Sen om man vill vara nördig så slumpar det sig så att 6*9 faktiskt är 42 om man räknar i talbasen 13 istället för 10 som vi oftast gör. Douglas Adams har dock starkt förnekat att han hade en aning om det när han skrev det.

Halvdansken
2009-05-04 15:23
#12

Så det var meningen att det skulle vara fel?

Ibland är det ganska skönt att man vet att man bara är en del av ett svar på en fråga (eller fråga till ett svar), det förklarar en hel del, faktiskt. Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: