Annons:
Etikett12-varelser
Läst 2285 ggr
Vippelicious
6/6/09, 4:20 PM

Dvärgar i olika böcker

Hej!

Tänkte bara kolla och dra upp ngn diskussion om de kanske lite fulare, goda varelserna i alla fantasyberättelser och några av mina favoriter.

Dvärgar!

Visste ni t.ex att J J R Tolkien och C S Lewis var med i samma bokklubb och där bytte idéer med varandra, bl a om dvärgar.

C S Lewis dvärgar är korta, taniga och mer som vi skulle kalla hober eller gnomer, medan J R R Tolkiens är hårdföra, grova och köttiga granitstycken.

Någon mer som har något kul att tillföra om dvärgar? :)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Annons:
Migoff
6/8/09, 3:20 PM
#1

I Eragon serien har dvärgarna 6 st tår ^^

WildSpirit
6/8/09, 5:28 PM
#2

#1    Jag har för mig att de har sju tår i Arvtagaren

Vippelicious
6/8/09, 5:40 PM
#3

Hmm värt att kollas upp, vet iaf att de har mer än 6. ;)

Gillar även deras knogjärn <3

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Migoff
6/8/09, 6:05 PM
#4

Hehe, mitt misstag ^^' Sju var det ju :P

herakai
7/17/09, 6:25 PM
#5

Eoin Colfer har ju också en kul tolkning på dvärgar i Artemis Fowl-böckerna; de gräver genom att "låsa upp" käkarna som en orm och öppna en lucka bak i byxan, och så går jorden… I stort sett rätt igenom, minus lite näringsämnen, typ som daggmaskar. Deras skägg är mer som morrhår, och om de drar ut ett skäggstrå så dör det och blir likstelt efter en kort kort stund, vilket gör att oärliga dvärgar kan använda skäggstrån för att dyrka upp lås.

Har för mig att de även kunde gripa saker med tårna, men det kan jag ha virrat ihop.

Nesslan
7/17/09, 7:15 PM
#6

Jag har läst både Sagan om Ringen böckerna, Narnia böckerna och håller på med Arvtagaren. Och visst är det skillnad på både dvärgar och alver i olika böcker, och det är ganska intressant, och jag kan ju bara hålla med om att knogjärnen är himla tuffa!

Annons:
Vippelicious
7/17/09, 10:00 PM
#7

#5 Oooh ja, det är ju underbart! :D

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

KitoBonito
7/17/09, 10:06 PM
#8

#5 Haha! Gosh! Det lät mest bara skrämmande :')

[Rindel]
7/27/09, 4:11 PM
#9

Knögjärnen är grymma ju :D

Har aldrig fått mig en uppfattning om hur dvärgarna ser ut i Arvtagaren… I filmen är de väldigt stora, både breda och långa. De ser helt enkelt inte ut som dvärgar. Hur har Paolini gjort dem egentligen?

KitoBonito
8/1/09, 12:10 AM
#10

#9

Filmen kan dra åt skogen. Men för att ändå gå in på den så fanns det inga i den filmen jag kopplade till dvärgar :S Verkligen inte!

Enligt böckerna har jag fått dem till väldigt små.. Typ hälften av en människa. Och sen inte överdrivet breda och kraftiga. Individuell kroppsform kanske? Äh jag vet inte ..

[Rindel]
8/1/09, 3:32 AM
#11

Hälften av en människa låter rimligt men dvärgen Orik ser i filmen ut som en människa, en trollkarl med stav! That doesn't make any sense to me…

KitoBonito
8/1/09, 11:58 PM
#12

#11 Nej men precis! Jag visste inte ens att det var Orik … nämns det? Haha.

Nej, dvärgar ska vara utmärkande om de nu ska vara dvärgar. Men hela den filmen är ju kass så det är ju bara till att gå vidare!

[Rindel]
8/2/09, 12:24 AM
#13

Mmm… Jag bara antog att det var Orik då det inte finns någon annan som kan liknas vid honom vad jag såg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: