Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 3013 ggr
Skogselva
2009-08-20 22:53

Anakronismer

(Saknar en allmän grupp så därför hamnar inlägget här.)

Skriver fantasy"böcker" och undrar lite om anakronismer - hur mycket sådant tycker ni det är okej att ha med?

(Om det är ngn som inte vet vad en anakronism är för ngt:)

Direktöversatt så betyder det "mot tiden" alltså t.ex. när man ser saker som inte är uppfunna eller som annars inte stämmer med den tid boken, eller filmen, utspelar sig. T.ex. att man har i det närmaste medeltidskläder på sig i en TV-serie som utspelar sig under antiken.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Frida
2009-08-21 00:09
#1

Vår allmäna grupp heter Övrig fantasy och står att finna längst ner i kategorilistan. Men anakronismer är en mycket bra tråd att placera bland konst och noveller då det är där de "förekommer".

Hur man ska ställa sig till anakronismer i fantasy har helt och hållet att göra vad för "tidsepok" man baserar sin värld och berättelse runt och framför allt vad det är för objekt man tänker malplacera.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vippelicious
2009-08-21 01:15
#2

Håller fullständigt med där. Jag undviker gärna anakronismer, men jag skriver i en komplett annan tidsepok och värld, så jag vill inte att det ska likna vår värld alls.

Det beror lite på historian tycker jag, ville jag alltså säga :)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Skogselva
2009-08-21 12:17
#3

Nej,  är väl egentligen inte heller så förtjust i anakronismer, men ibland så smyger de sig in iaf.

"Boken" jag håller på med nu utspelar sig runt omkring medeltiden (inget bestämt årtal) i det påhittade landet Ivesc. Kultur, religion, språk osv är helt och hållet påhittade. Skulle aldrig ge dem elektricitet eller annat mer modernt.

Just nu är det väl vapen jag funderar på (iofs, eftersom det inte finns ngt årtal så kanske det inte är lika iögonfallande om de har musköter ibland.) Dels det och t.ex. kakao - får de äta choklad fast att den inte kommit till runtomkring Europa ännu?

Det var några exempel på anakronismer som jag undrar över: vapen, mat och dryck.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Frida
2009-08-21 13:13
#4

Det är ju stor skillnad på en musköt eller ett modernt eldhandvapen. Fantasy handlar ju ändå om att sätta ihop saker som inte är riktiga så om du kör medeltidsliknande värld så har jag inget emot musköter. Kakao tycker jag helt och hållet är godkänt. Men är det en sekundär värld du har skapat eller är det bara ett påhittat land i vår verkliga värld under medeltiden? För sånt spelar också in i vad som kan anses passande.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Skogselva
2009-08-21 13:53
#5

#4 Det där är svårt, känns nästan som om man behöver förklara varför landet inte finns kvar på kartan längre om det ska vara i den verkliga världen, men samtidigt så är det ju människor (till stor del) så en annan "planet" känns oxå konstig. Just nu lutar det dock mot en ö i Nordsjön. Det är en del magi i boken oxå, på det överdrivna sättet, inte så mycket verklig häxkonst som det är actionmagi, så den verkliga världen kanske heller inte passar in.

Som sagt är det svårt att bestämma sig var "Ivesc" ska ligga.

Nej, det är nog ett land i denna värld, med inslag av ett annat plan.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Frida
2009-08-21 15:23
#6

#5 Om det är en isolerad ö finns det ju massor med upplägg på hur du kan få det att passa in. Och bara för att ön inte syns på kartan idag behöver det ju inte betyda att den inte finns kvar. Magi kan man leka mycket med Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Skogselva
2009-08-21 20:09
#7

Sant, att jag inte tänkt så förut, så'n tur att jag ställde den här frågan! Har ju fått väldigt bra tips Glad

Tack!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Frida
2009-08-21 22:32
#8

#7 Trevligt att kunna vara till hjälp. Kanske kan jag få föreslå vår dolda grupp Författartorget för dig?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Halvdansken
2009-08-22 02:46
#9

Aldrig hört talas om, men det låter intressant. Kan ni ge exempel på bok eller film som har detta tema?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Skogselva
2009-08-22 14:08
#10

Anakronismer menar du? Det är inte ett tema i sig utan ett ord för saker som inte hör hemma i en viss tid. Vad ska man ta som exempel? Säg att du tittar på Robin Hood, eller Ivanhoe, båda utspelar sig på medeltiden, och så helt plötsligt kommer det en ferrari körandes genom Sherwoodskogen. Ferrarin är en anakronism, eftersom bilar inte fanns på den tiden. Kan också vara mindre saker som t.ex. kläder som inte stämmer överens med tidens mode, eller kanske en kung som egentligen härskade på t.ex. 1500-talet men som ändå är med i en film som utspelar sig t.ex. 1200-talet.

Serien Xena Warrior Princess utspelar sig i antiken, men kläderna liknar mest medeltidens mode. Det gör ingenting i den serien eftersom vad som helst kan hända. Ibland är avsnittet drama, ibland musikal, ibland komedi och ibland i nutid. Så i Xena kanske man kan säga att anakronismer är temat. Den är jättebra förresten, om ni inte sett den redan. Går på kanal 6 mån-fre kl 10:35. :)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Frida
2009-08-22 16:17
#11

Annars är ju Ivanhoe ett utmärkt exempel på en faktisk anakronism. För det är inte äkta ringbrynjor de har i filmen utan stickade "brynjor" och stickning fanns inte på den tidsåldern.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Skogselva
2009-08-22 20:04
#12

Jo, har för mig att jag hört om det där med ringbrynjorna, men jag var typ tio när jag såg den sist (är 19 nu) så det var ett tag sen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: