Annons:
Etikett07-lekar-tävlingar
Läst 2450 ggr
Zabbio
2010-03-02 02:36

Lek - "Vad är detta?"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka vill vara med på en liten lek? :)

Tanken är att ni ska komma på vad det är för varelse på bilden. Hitta på hej vilt! För jag har inte en aning om vad jag nyss ritat :P

  • Vad heter den?
  • Hur ser den ut? (storlek, färg möjligheter, typ av fötter, svans etc)
  • Vad lever den av? (Växtätare/köttätare)
  • Var lever den i naturligt tillstånd?
  • Används den av människor? (alver, troll whatever) och till vad?
  • Vad är den känd för?
  • m.m.

Medmere, medmera.  Använd fantasin nu och skriv en 'artikel' om just denna varelsen! Hade varit roligt att se vad ni tänker! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Nenn]
2010-03-02 13:36
#1

Hm det ser ut som en arob, men jag är inte helt säker på vilken ras då jag inte har nån direkt vana av dem. 

De är som alla vet växtätare - föredrar att beta på sanka ängar eller sjögräs från sjökanter och floddeltan, men äter även andra växter.  Dock lär de undvika torrt gräs och liknande.  Jag har däremot hört att de inte sällan plundrar folks fruktträdgårdar - speciellt på hösten när träden dignar av mogna frukter…

I övrigt vet jag inte så mycket om dem tyvärr.  (Alverna vid Jiriontd föder väl upp de där fullbloden va?)  Men av någon anledning har aroben aldrig blivit så populär här.  De är ju fina djur annars.  Men det är klart.  Det går ju en del rykten om att de ska tåla kyla dåligt.  Kan nog va en bidragande orsak att inte fler importeras… 

Läste nånstans - minns inte var - att det beror på det tunna fettlagret under huden, men jag tycker mig minnas att de sa på Discovery att det varierar mellan olika raser, beroende på var de lever i världen.  Den tibetanska aroben t ex har ju tjock päls och skulle säker trivas bra här.    

Står på Wkipedia att den franska aroben importerades i stor utsträckning under 1600-talet, men den är dyr i drift eftersom de i sin naturliga miljö betar i frankrikes floddeltan, och vi har ju inga riktiga deltan här.  Därför blev man tvugna att importera sjögräs, blöta upp det och sedan ge dem.  De åt ju natuligtvis annat också (se ovan!) men deras magar var mer inställda på sjögräs än andra raser.  Dessutom kräver de varma stall och speciella vintertäcken och liknande, så de blev aldrig riktigt populära här.

Så troligen är det den franska aroben (Minns inte vad rasen kallas) som folk acossierar till när de säger att arober inte är lämpade får vårt klimat.

Sunrise
2010-03-02 20:28
#2

Det är en Kroz, som de kallas i folkmun. En ganska skygg varelse som lever i skogen. Väger ungefär mellan 450-500 kg, hanarna är större, har korta ben men springer förvånansvärt fort. Äter mestadels vegetabilier såsom mossa, gräs och andra ätliga växter, men om den får tillfälle så äter den gärna kött. Bor i skogar, ibland ganska tätt intill andra varelser, håller sig dock undan troll som ser dom som delikatesser. Har i sällsynta fall tämjts och hållts som boskap. Annars rätt skygg som hellre flyr än fäktas, undantagsvis då honorna har ungar då dom attackerar allt som rör sig. Lever i (hjordar?) med några honor, ett ledarpar och några unghannar.

:D

Zabbio
2010-03-02 21:18
#3

#1 Härlig beskrivning! :P Roligt att läsa hur du blandar in TV och wikipedia :P

#2 Ah, där ser man! :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: