Annons:
Etikett12-varelser
Läst 3104 ggr
Salish
2010-03-17 19:55

Alvbäbisar

Har funderat på det rätt länge nu, men kan alver få bäbisar? Alltså, de åldras ju inte, så det vore ju lite konstigt? Eller kan dom inte få barn öht?

Konstig fråga, jag vet, men vill se om någon har någon teori, eller vet

Annons:
denstore
2010-03-17 21:07
#1

De åldras, det är bara att de har så långt livsspann att det inte syns så ofta.

Och ja, de får barn. I alla fall om man ska tro de flesta fantasyförfattare.

Salish
2010-03-17 21:08
#2

Intressant ^^

fiffiluren
2010-03-18 18:00
#3

i sagan om ringen är ju Elrond Arwens pappa, och Elrond är ju flera tusen år gammal (vet inte hennes ålder). Så åldras det gör dom, men dom räknas som odödliga då det tar så väldigt lång tid.

men sen vet jag inte hur barnen åldras, om det tar tusen år för dom att nå vuxen ålder eller om de åldras som människor fram till ungefär tjugo och sen saktas det in. Ingen aning, men det hade vart väldigt kul å veta Glad

denstore
2010-03-18 18:53
#4

I annan fantasylitteratur gör de väl så att alver är barn fram tills runt 100 eller så. Jag kommer inte ihåg ifall det nämns hur gammal Legolas är, men jag har fått för mig att han är ung.

Frodo är ju precis myndig när han fyller 33, som är myndighetsåldern för hobbitar. Borde betyda att hobbitar har typ dubbla medellivslängden än hos vanliga människor. Fast det behöver inte vara så. Könsmognad och annat kommer ju in och ställer till det också…

fiffiluren
2010-03-18 18:58
#5

hober blir inte mycket äldre än människor, bildbo blir ju 111 i första boken och det räknas som ovanligt högålder även för en hobbit, så det där med deras mycket sena mognadsålder förbryllar mig.

Jo, Legolas är rätt ung för att vara alv, han är ju fortfarande älder än de flesta men i alvår mätt så är han ung, vet inte hans ålder exakt, kanske står på wikipedia(?). Länge sen jag har läst böckerna, kanske står det i dom?

denstore
2010-03-18 19:10
#6

Det beror nog på var man läser. Min uppfattning är att de har en medellivslängd på 90-100. Det är ändå 20-30 år längre än människor.

Annons:
Halvdansken
2010-03-19 11:33
#7

Arven är ca 2700 år äldre än Aragorn, så där kan man ju snacka om toy-boy! Flört

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Salish
2010-03-19 13:20
#8

Jag har typ alltid haft uppfattningen att de växer tills de är vid sin topp runt 20 (precis som människor) och där stannar i växten. Men det kanske inte är sant.

Migoff
2010-04-10 22:01
#9

Jag har tänkt mig att alver åldras långsammare även som barn, men att det går snabbare i början. Tex: Bebis i två år, '15' åring i fyra år osv :P

Sedan har jag ju inget belägg för det, men gillar att se det å ^^

KastKatt
2010-04-14 12:39
#10

#7 Och aragon han är ju inte ung han heller!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

KastKatt
2010-04-14 12:41
#11

Jag har inte läst så jätte mycket om det men det jag ahr läst är detta:

På grund av att alver leva så länge, så har de inte för vana att gifta sig, på grund utav att det lever så länge.

 (i dagens samhälle är det inte många som hålelr ihop i  30 år, tänk då flera hundra år O_O)

Så de ser att få ett barn tillsammans är som att "gifta sig", att har man barn så ska man leva tillsammans, att det därför inte finns så mycket alvbarn och därför det inte finns så mycket unga alver.

jag vet inte, men jag tycker det iaf låter någorlunda vettig.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Halvdansken
2010-04-14 12:56
#12

Mja… han uppnår ungefär en dubbel mansålder, så sådär jättegammal blir han ju inte om man jämför med frun.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KastKatt
2010-04-14 13:04
#13

Nej absolut inte :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
[Eleya]
2010-04-21 14:50
#14

Enligt Christoffer's Eragon-böcker kan de få barn, men ej ofta då detta är den ultimata..va ska man säga..sammanföringen av två individer. Men för övrigt har jag inte läst någon annanstans.

Effie
2010-04-29 08:24
#15

Har precis läst ut The Obsidian Trilogy (Mercedes Lackey och James Mallory). Där finns det alver med. De gifter sig (för livet; gifter aldrig om sig) och får barn, fast mycket få. Och om jag förstod rätt växte de upp ungefär lika snabbt som människor, och fortsatte se unga ut i många hundra år.

Och så drack de en fruktansvärd massa te…Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: