Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 4778 ggr
sallad
2010-04-19 16:52

Landskapsväsen

hej vet nån vad halland och småland har för landskaps väsen, hittade inget på wikipedia.Rynkar på näsan

-Rasmus 🌈

Annons:
Skogselva
2010-04-19 19:23
#1

Varför läser du inte boken då?

Den hittar du på dessa bibliotek, och du kan ju alltid fjärrlåna. Flört

http://libris.kb.se/bib/10616731

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Migoff
2010-04-20 09:32
#2

Vad är landskapsväsen?

Vet dock att skogsrået finns med som myt i Småland, halland med tror jag. Veritionen med rävsvans ;)

Skogselva
2010-04-20 12:51
#3

#2 Det är något som Ebbe Schön "hittat" på i sin bok Svenska Sägner.

Det är hans förslag på olika väsen som är typiska för landskapet, likt tranan är västergötlands landskapsdjur, och ljung är västergötlands landskapsblomma (märks det att jag är västgöte? Oskyldig). Vet i västergötlands landskapsväsen dock.

Skogsrået finns i alla landskap, likt de flesta andra väsen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2010-04-20 12:52
#4

onödig reklam kanske: men på månväsen diskuteras folktro, det kanske finns något där av intresse för frågan?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Sehvrin
2010-04-20 13:32
#5

Hittade en artikel som radade upp alla landskapsväsen som Ebbe Schön föreslagit:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=45&vid=1123

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: