Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1460 ggr
lillNasse
5/8/10, 1:20 AM

Letar böcker

någon som vet några bra fantasy/äventyrs böcker, typ som Eragon och guldkompassen? :o Vet inte vad jag ska leta efter eller vart jag ska leta, då jag måste vet vad boken handlar om innan jag kan köpa den! :o ser ganska många böcker inom fantasy men jag har ganska svårt att välja då jag vill att den ska ha en bra handling, karaktärer, miljö(alltså hur dom besksriver miljön) osv., så om ni vet några bra så säg görna till! :D

Annons:
denstore
5/9/10, 1:56 PM
#1

Det beror ju på vad du vill ha. Ska det vara mycket spänning och äventyr?

Guldkompassen och Eragon är ju ganska åtskilda? Eragon är i min mening mer "klassisk" episk fantasy, medan guldkompassen är mer politiskt laddad och egentligen ganska samhällskritisk.

lillNasse
5/9/10, 6:15 PM
#2

jag gillar mycket äventyr, mycket fantasy men det ska inte gå helt över styr (om du/ni förstår), Guldkompassen är mer "diskret" fantasy och ahr ett jätte bra äventyr och jätte bra story. Eragon har en otrolig fantasy som ändå inte går över styr, ett otroligt äventyr och man fastnar direkt när man läser den. Jag vill kunna sitta fast klistrad vid en bok och inte vilja sluta! haha kanske inte så bra förklaring men :D hm, men fantasy/äventyr är något jag verkligen älskar :)

(å nu blev det massa babbel flr min del…)

denstore
5/9/10, 7:16 PM
#3

Testa Raymond Feist. Jag känner många som gillar hans böcker, och jag har själv läst dem många gånger. De första tre är mycket bra. På svenska betyder det nog de första sex, då de är uppdelade. Dock så fortsätter de i ytterligare en hel flock böcker, så det är bara att börja beta av.

Sehvrin
5/10/10, 1:19 PM
#4

Stjärnstoft (Stardust) av Neil Gaiman är bra och även hans andra böcker skulle jag nog kunna räkna till äventyr.

Ska fundera lite till… Vill du ha böcker på svenska eller går det bra på engelska också?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

bokis
5/11/10, 6:24 PM
#5

"Den yngste tempelriddaren" av Michael P Spradlin klassas inte till fantasy men den klassas till äventyrs genren. Den är riktigt bra och den går snabbt att läsa för det är inte så svårt språk i den men många bra beskrivningar. Glad

KastKatt
5/12/10, 12:47 AM
#6

Stardust är underbar!

"Monster blood tatu"/Blodsmärkt Av Cornish, det tar en stund att komma in i den men den är riktigt bra.

"Den hemliga trädgåren". Kanske inte en fantasy, men det är jättebra! :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
lillNasse
5/13/10, 1:18 PM
#7

det går bra på både svenska och engelska, men om ajg läser böcker på engelska tar det bara lite längre tid och behöver troligen läsa den två gånger för att förstå helt och hållet :)

denstore
5/13/10, 4:30 PM
#8

Modesitts Recluce-serie har också börjat komma på svenska. Mycket bra böcker. Dock så vet jag inte hur bra de är som översatta.

KastKatt
5/14/10, 1:30 AM
#9

ett tips är ju att gå till bilioteket och leta i fantasy avdelnignen, man brukar hitta något intressant ganska fort då, om du har ågot större bibliotek i närheten av dig, det vill säga.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Pose-idon
5/15/10, 8:16 PM
#10

Jag gillar böckerna om Sebastian Darke. Tyvärr besrkiver inte författaren så jättebra, men spännade böcker med bra humor! =) Tror det har kommit ut 2 böcker, håller på med andra just nu! Tungan ute Författaren heter Philip Caveney.

//Elin

lillNasse
5/18/10, 8:54 PM
#11

hm, får försöka ta och dra mig till bibloteket när jag har tid någon gång (och om jag orkar…)  :D

Upp till toppen
Annons: