Annons:
Etikett12-varelser
Läst 2916 ggr
bokis
7/11/10, 8:58 PM

Hur gör du?

Hur gör du när du kommer på egna varelser?

Kollar du på andra varelser och gör om dem eller gör du på något helt annat sätt? Jag skulle vilja veta för att kunna komma på några självGlad

Annons:
Dacke123
7/12/10, 2:11 AM
#1

gör så att du tar alla varelser du vet lr kan komma på båder riktiga och på hittade sen väljer du ut olika delar från varelserna som du gillar sen kan du se va du får ihop för ngt o sen modifiera utefter det :).

Jag skriver inga böcker lr noveller själv så vet inte ifall det funkar men tyckte det var en bra idé iaf :)

bokis
7/12/10, 11:28 AM
#2

#1 Okej, smart ide' den ska jag testa.

Sehvrin
7/12/10, 7:33 PM
#3

De gånger jag kommit på egna varelser har jag suttit och ritat och efter at jag fått fram en bild (som vanligtvis uppstått under en föreläsning Oskyldig) så kommer jag på detaljerr om varelsen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

bokis
7/12/10, 7:36 PM
#4

#3 Det ska jag testa också, hoppas bara att mina ritkunskaper räcker tillTungan ute

Skogselva
7/17/10, 7:54 PM
#5

Låt fantasin flöda! Det är det bästa råd jag kan ge dig, men som inspiration kan du läsa på om olika kulturers folktro och/eller låna egenskaper av dem. Om du känner att du behöver inspiration, alltså.

Bäst tycker jag det blir om man låter dem uppstå i skapandets hetta istället för att tvinga fram en varelse. Då brukar de också, oftast, passa in i berättelsen man skriver och i den kultur man skapat i berättelsen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

bokis
7/17/10, 11:35 PM
#6

#5 Vet du någon bra hemsida där man kan få reda på folktroer?

Annons:
Skogselva
7/18/10, 1:16 PM
#7

Månväsen 

Bortsett från månväsen där jag är Sajtvärd vet jag inte, jag brukar gå till böcker för att läsa om sådant. Flört

Ebbe Schön är en författare som skrivit mängder av böcker om folktro.

Det bästa är nog att gå till ditt bibliotek och kolla i hyllan "Mz" (folktro och seder). Där borde det finnas en hel del. Kolla gärna deras källor också så kan du komma ännu längre.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

bokis
7/18/10, 3:55 PM
#8

#7 Månväsen? Okej, då kollar jag den!

Skogselva
7/18/10, 3:57 PM
#9

Gör det Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: