Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1777 ggr
Taalar
10/31/10, 6:38 PM

Alternativ fantasy

Hejsan på er, tänkte att jag kan skapa en tråd där man kan diskutera alternativ fantasy. Lite fel rubrik egentligen, men det jag menar är alltså fantasy som går lite utanför ramarna för High fantasy genren, eller som har något speciellt fokus eller helt enkelt ett annorlunda tema.

Författare jag räknar hit borde bli Niel Gaiman, Lord Dunsany, Robert Jordan osv. Så det blir nog mina lästips också, alla tre skriver trevliga böcker.

Vad är er syn på alternativ fantasy, och har ni förslag till läsning uppskattas de oerhört. Ett annat ämne att diskutera vore vad som egentligen är alternativ fantasy, var går gränsen?

Annons:
alvinestiar
2/23/11, 1:55 PM
#1

Intressant mening den sista där, vad är alternativ fantasy? Jag är nyfiken då jag aldrig sett Jordan som sådan, så vad gör Jordan alternativ tycker du? Jag kan lika gärna erkänna hela min bristande koll på terminologin och fråga; vad ställs för krav på high fantasy?

Annars som jag förstått det har inte svenska utgivar förstått poängen med det alternativa, vilket är synd.

Taalar
3/6/11, 3:56 PM
#2

Jag skulle vilja säga att high fantasy är där fantasy elementen i berättelsen är inkorporerad i varje del av världen, dvs. att det hör till vardagen, eller att det kan höra till vardagen. En annan definition borde väl vara påbyggnader på den tolkienska fantasyn, dvs. alver dvärgar orker osv.

Iofs kan väl Jordans böcker räknas in i high fantasyn enligt även min egen definition, men anledningen att jag väljer att betrakta den som alternativ fantasy är det stora fokuset på politiska intriger vid sidan om alla andra händelser, och att man byggt en helt ny värld, utan att ta allt för mycket (klart han har tagit från andra..) från andra författare inom samma genre. Sedan ska väl tilläggas att jag är aningen för patriotisk till Wheel of Time för att vara opartisk, jag vill nog att det ska vara mer speciellt än det är.

Ursula K. Le Guin gör också trevliga böcker som är menat som ett alternativ till den fantasy som finns och ofta är baserad på nordisk mytologi och engelsk folklore.

Håller helt med om att det är synd, man får mest leta efter engelska böcker på till exempel SF-bokhandeln om man vill komma åt Dunsany m.fl. Dock vet jag att det finns en översättning av hans novellsammlingar som kan vara värd att leta efter: Huset vid världens kant.

Denna kommentar har tagits bort.
simudainkain
3/6/11, 8:04 PM
#4

High fantasy fick jag lära mig var följande:

Fantasy: I engelskt språkbruk kan det räcka med ett icke-realiskt inslag i en realistik miljö. I Sverige görs ofta den snäva definitionen att det är endast handlar om, det som i engelskt språkbruk  kallas ”epic fantasy”, ”high fantasy” och ”heroic fantasy” (Johansson, 2009).

High fantasy: är ett brett begrepp som dock vanligen som innebär sekundära världar. Hotet är nu mot världen i stället för Landet. Episk fantasy och kristen fantasy är mestadels high fantasy. Exempel på författare är J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Ursula K. Leguin, Stephen R. Donaldson och Robert Jordan. (Ekholm, 2000).

Tycker att engelsmännens definition är bättre. I Sverige finns ju också den märkliga vanan att stycka böckerna i delar.

De Lint skriver böcker om magiska saker i vår moderna värld på ett bra sätt tycker jag.

De Lint, C. (2007). Little (Grrl) Lost. New York: Penguin Group.

Ekholm, S. (2000). En guide till fantasy. Stockholm: Bokförlaget Natur och Kultur.

Johansson, A. (2009). Världar av mörker, Världar av ljus (2:a upplagan uppl.). Lund: BTJ förlag.

Upp till toppen
Annons: