Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 3617 ggr
Shanea
2013-06-03 23:42

Spoiler - Game of Thrones S03E09

Jag tänker att vi behöver ett inlägg att avreagera oss i. Okej, jag vill ha ett inlägg att avreagera mig i.

Det jag syftar på är alltså händelserna i slutet av avsnitt 9 på säsong 3 av GoT, har du inte sett det råder jag dig att sluta läsa. 

Anledningen till att jag inte skriver det i tråden om GoT som redan finns är jag inte vågar läsa där, verkar vara lite mycket spoiler från böckerna. Så i denna tråd, får ni uppenbarligen gärna spoila detta avsnittet, men inget ni kan veta om vad som händer sedan :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Annons:
Itchy
2013-06-03 23:44
#1

kortfattat…jag ångrar att jag kollade på detta avsnitt :(

You can't spell Bitchy without Itchy

fellfrosch
2013-06-03 23:44
#2

Såg det i eftermiddags, fortfarande upprörd 😡

nottheonly
2013-06-03 23:44
#3

Jag vet inte vad jag ska säga om detta avsnitt mer än typ OMG.. haha 😕

JoySurrender
2013-06-03 23:46
#4

Även om jag visste vad som skulle hända är jag chockad. Stackars Arya, stackars Cat.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Shanea
2013-06-03 23:50
#5

Min första tanke efter avsnittet var att jag aldrig mer skulle titta, det har jag förstått sagt många gånger i diverse serier och liknande. Men arg blev jag, det kändes lite som att allt hopp krossades och att Starksläkten, den som varit den man hållit på från början, i stort sett är utrotad (i mitt förargade tillstånd så ville jag inte ens räkna de som finns kvar som "riktiga" medlemmar i Stark-släkten). Sen har så extremt svårt för när det känns som nyckelkaraktärer dör brutalt utan något syfte, bara meningslös död liksom. Inte ens några bitska sista ord.

Jag har inte så mycket sympati för någon annan av de tävlande för tronen, så tänkte lite surt att hela ploten nu är ointressant.

Men, någonstans så vet jag ju att detta är lite som när Ned dog, det känns som att inget längre har någon mening, men sen lyckades de vända det. Nu är jag förstås rädd dock, att de liksom när Ned dog kommer bygga upp förhoppningarna bara för att de ska krossas igen.

Så, då har jag fått avreagera mig lite, vad tycker ni andra som följer serien, funkade slutet, kan ni se värdet i det, eller är ni bara arga som jag just nu? ^^

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Itchy
2013-06-04 01:31
#6

http://imgur.com/gallery/MLT487D

så hemsk, men jag kunde inte låta bli att skratta åt det

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Yelly Bean
2013-06-04 08:32
#7

Så himla hemskt att Jeyne precis sagt att ungen ska heta Eddard och så kommer någon och kör en kniv i magen på henne! ÅÅÅH. Och att de blev skjutna, men sen började kravla sig upp igen, man hoppades att de kanske skulle klara sig, och sen bara DÖR de. 

Och vilket himla as Lord Frey är då, när Catelyn tog hans fru som "gisslan" och han ba: "I'll find another." GAAH, för mycket känslor! 

Så himla jobbigt också när Jon och Bran var så nära varandra, utan att träffas. 

Åh.. Jag satt bara helt shockad de sista 10 minuterna eller så. Fy fasiken, vad hemskt. Speciellt som jag satt och log för Arya var på väg in, och sen bara vände det helt! Satt bara och stirrade på eftertexterna hur länge som helst.

Yelly Bean
2013-06-04 08:35
#8

Hur jobbigt det än är, så måste jag ändå säga att jag får en ny respekt för George Martin nåt ett sätt. Det måste vara sjukt jobbigt att döda folk så. Har sett intervjuer med honom där han säger att alla hans karaktärer är som hans barn och att vid vissas död har han inte kunnat skriva ut just den scenen förrän boken i övrigt är klar. 

Och det är så tråkigt i längden med böcker/serier där folk klarar vad som helst utan att det får konsekvenser. Nu vet man att folk kan faktiskt DÖ för det de gör eller inte gör.

Frida
2013-06-04 09:44
#9

Jag kunde inte hejda mig, efteråt satt jag och grät en bra stund. Får väl skylla på gravidhormonerna eller något. Men när de högg Talisa i magen så gick något sönder i mig. Vet inte om jag vågar se nästa avsnitt.

Jag hade inte mycket till över för Lord Frey från början. Men nu hoppas jag att Arya har ihjäl honom och alla andra inblandade på värsta möjliga sätt. Och sen det där med Brandon, Rickon, Jon och stackars Ygritte…

Jag har inte läst böckerna och jag tvivlar nu starkt på att jag kommer vilja göra det.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

JoySurrender
2013-06-04 16:47
#10

Böckerna är så otroligt mycket mer detaljerade. I tv-serien har de fått komprimera så mycket, ta bort en del personer, slå ihop andra, lägga till nån, förenkla handlingen. Jättesvårt. Böckerna är en helt annan upplevelse.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Frida
2013-06-04 17:05
#11

Undrar om det finns någon som inte är upprörd efter det avsnittet?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Yelly Bean
2013-06-04 19:34
#12

#10 Det håller jag verkligen med om. När jag såg förta säsongen så blev jag lite förvirrad av alla karaktärer, men när jag läste boken så klarnade det mesta. Och de är verkligen bra, så komplexa personligheter och relationer. 👍

#11 Det kan inte vara möjligt att vara oberörd efter det!

[Devya]
2013-06-05 19:55
#13

Jag tyckte att det var ett helt fantastiskt avsnitt. Jag blev väldigt chockad men inte började jag precis gråta. Iallafall så finns fortfarande mina favoritkaraktärer kvar, men får se vad som händer sen.

Jag älskar filmer och tv-serier som chockerar och får en att känna något. *tummen upp*

Jag skriver själv fantasy berättelser, något jag har hållt på med sedan jag var 12 år gammal och det är svårt att "kill off" ens karaktärer men det är ibland nödvändigt för att få storyn att gå dit man vill.

Annons:
Yelly Bean
2013-06-05 21:01
#14

Ja, nu när det gått några dagar så har jag börjat komma över chocken. Tycker det var ett riktigt bra avsnitt. Jag menar, han bröt faktiskt ett löfte så man kan förstå varför han blev dödad. Tycker fortfarande det var rövigt gjort att döda honom, hans gravida fru, mamma och hela deras armé liksom. Men det är samtidigt lite det jag tycker är bra med serien, som jag skrev tidigare, att saker de gör/inte gör får konsekvenser. Det är ingen puttenuttig serie där folk förstår och är snälla mot varandra och alla klarar sig undan faror, liksom. 

Eh, känner tydligen fortfarande behovet att prata av mig. xD Är förövrigt nästan i kapp med boken nu. Ska bli intressant att se hur scenen är skriven.

jiithra
2013-06-06 18:59
#15

Har läst böckerna, men inte sett serierna ännu. Förstår att ni är sura över blodsbröllopet (som det heter på svenska), men det klarnar upp sen faktiskt. Vet inte hur mycket jag kan skriva utan att spoila, men det fortsätter ändå. Blev också ledsen när jag läste den delen i boken, men fortsatte ändå och insåg att Martin klarar upp situationen ändå.

Men lord Frey bröt ju också mot att inte skada gäster som ätit av hans salt och bröd.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[luneri]
2013-06-08 15:55
#16

Jag blev jättechockad. Jag hade ungefär samma reaktions som när Ned dog. Jag trodde han var seriens huvudperson och trodde verkligen inte han skulle dö. Nu hoppades jag mest på Robb i serien, men så dör han också… 

Det kändes overkligt att just de karaktärerna skulle dö, och det fanns inga hintar heller att något skulle hända dem. Men kanske Arya inom Stark-släkten utvecklas i serien och tar revansch. Jag tror hon kan gå riktigt långt. Kanske även Sansa lär sig att ta del av maktspelet och utnyttja det. Jag har förresten inte läst böckerna så detta är bara gissningar jag har. 

Det som är intressant med serien är att man verkligen inte kan lista ut hur det kommer bli. Precis vad som helst kan hända.

Shamandaliex
2013-06-08 16:47
#17

Haha, det är så kul att se hur chockade alla blev! Jag menar var det verkligen någon som trodde att Walder Frey inte hade nåt lurt för sig?! Kanske inte att det skulle bli så brutalt men ändå. Dessutom hade det ju varit riktigt tråkigt för Aryas karaktär om hon faktiskt hade återförenats med sin familj. Så självständig och annorlunda som hon börjar bli.
Robb inte ens en POV i böckerna så det var ju ganska givet att han skulle bli dödad även om jag trodde det skulle ske på nåt mer heroiskt sett. (men med tanke på hur George Martin är borde jag ha anat…) Däremot att Catelyn också dog var ju mer oväntat. 

Jag skrev lite om det på min blogg också om nån är vill läsa ^^ tycker det är kul att reflektera och gissa om vad som ska hända!

www.fantasygrottan.blogg.se

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[luneri]
2013-06-08 22:51
#18

Precis, Jag tyckte också det skulle bli väldigt tråkigt för Arya om hon återförenades med sin mor. Det blir intressant att följa Arya och se hur hon utvecklas, men även Sansa. Undra om de kommer mötas igen?

JoySurrender
2013-06-09 00:27
#19

Glöm inte Bran… han har oanade krafter!

Och Jon, han är också en Stark.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

nottheonly
2013-06-09 00:37
#20

#19 Nja.. han räknas ju inte riktigt som en Stark. 😛

Annons:
JoySurrender
2013-06-09 01:28
#21

#20 Du har inte läst böckerna, eller hur?  :)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Yelly Bean
2013-06-09 09:18
#22

#19 Bran börjar bli intressant att följa nu tycker jag! Tycker inte han var så rolig att läsa om i ettan eller tvåan, men nu börjar det hända grejer :)

nottheonly
2013-06-09 13:27
#23

#21 Nä det har jag inte, detta var väll mer en tråd för serien än böckerna 🙂

[luneri]
2013-06-09 21:00
#24

Bran börjar bli intressant nu med hans nya krafter. Jag tror också det kan kännas roligt för honom att ha något "speciellt" han som alltid ville bli krigare. Hans saknad av att kunna använda benen och springa och allt det där kan han säkert leva ut genom sin nya förmåga. 

Jon ser jag som en Stark :)

Yelly Bean
2013-06-10 19:10
#25

Ja, visst att Jon är en bastard, men han är ju ändå en halv-Stark, och har vuxit upp med dem. Så jag ser också honom som en Stark. 🙂

JoySurrender
2013-06-10 23:28
#26

Han har ju en Stark-förälder precis som de andra Stark-barnen.

Hua, nu har jag sett sista avsnittet för den här säsongen.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[Devya]
2013-06-11 08:10
#27

#26 Jag tvivlar starkt på att Eddard är faktiskt far till Jon Snow. Jag tror att fadern var någon helt annan och Eddard tog sig till pojken för att skydda honom. Det skulle ju vara mycket mer spännande, men tiden får utvisa hur det egentligen ligger till.

Annons:
Yelly Bean
2013-06-11 13:47
#28

Men än så länge får man ju utgå från att Ned är pappa till Jon eftersom att det är det som står i böckerna. 🙂

Jag har också sett sista avsnittet. Det slutade mäktigt, även fast den scenen var lite överdriven jämfört med hur det var i boken. Men det var bra ändå, Khaleesi reser sig, typ. 😎

JoySurrender
2013-06-11 16:57
#29

#28 Står det någonstans att Ned säger att han är Jons far?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[Devya]
2013-06-11 20:05
#30

#28 Jag har nu inte läst alla böcker, men jag tvivlar ändå på att Ned är fadern. Jag undrar om det inte är så att Jon Snow kanske är den som har rätt till tronen sen.  Kanske han egentligen är son till Rhaegar och Lyanna? *spekulerar vilt*  Det är ju roligt att fundera på saken. :)

Yelly Bean
2013-06-11 21:24
#31

#29 Vet inte, i och för sig. Bara vad andra säger, men tror inte jag läst att Ned säger det. 🤔

[luneri]
2013-06-11 22:32
#32

När jag tänker efter så fick man aldrig veta vem som var morden till Jon. Ned berättade för honom att han skulle få veta tids nog, men frågan är, kommer vi få veta?

JoySurrender
2013-06-11 23:11
#33

#32 Vi kommer att få veta. 

Ned säger till Jon att han är "Blood of my blood" och att han ska berätta om Jons mamma nästa gång de ses.

Han säger inte - och förnekar inte heller - att han är Jons far :)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[luneri]
2013-06-12 13:25
#34

okej, det blir spännande att få veta hur det ligger till :)

Annons:
emoflickan
2013-06-12 21:55
#35

Tycker inte avsnittet var så farligt, men jag visste ju vad som skulle ske. Dock är jag sur över sista avsnittet, hittills har dom ju följt böckerna och slutat typ där boken slutat men i den här säsongen slutade dom mkt tidigare än vad bok tre slutade…var en del grejjer som jag verkligen såg fram emot..tycker slutet var rätt tråkigt..

[Devya]
2013-06-12 22:08
#36

#35 Men tredje boken ska ju bli två säsonger.

emoflickan
2013-06-12 22:46
#37

#36, ah förklarar ju saken, det har jag missat att läsa. Men känns inte som om dom kan tvinga ur 10 avsnitt till ur bok tre dock..

[Devya]
2013-06-13 10:31
#38

#37 Jo, det verkar ju lite knepigt. Men vi får se. George Martin är ju med och planerar också. :)

emoflickan
2013-06-13 15:43
#39

jag hade verkligen längtat till en speciell scen i bok tre, blev aningens besviken nu när jag får vänta på den till nästa säsong ;)

JoySurrender
2013-06-14 21:37
#40

Den scenen lär komma i säsong fyra och jag ser fram emot den!

Sen behöver ju inte säsong fyra sluta där bok tre slutar, utan kanske fortsätta en bit in i bok fyra…

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Upp till toppen
Annons: