Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 2320 ggr
Sehvrin
2013-01-20 12:46

Bokomslag och synen på kvinnor

På fantasy- och science fiction-böcker är det inte ovanligt att ha en kvinna på omslaget som befinner sig i en - låt oss säga kreativ - position.

En författare som har tagit upp kampen mot detta är Jim C. Hines som skrivit bland annat "Goblin Quest", "Libromancer" och " The stepsister scheme". Men han gör det inte enbart i ord, utan även i bild.

Det började med att han testade en av poserna på omslaget av hans egen bok "The stepsister scheme". Sen testade han tydligen fler poser från olika omslag av bara farten.

Innan jul hade han en insamling för Aicardi-syndromet, där resultatet blev att han fick göra ett antal poser till. Nyligen hade BBC en artikel om det.

Han lyckades till och med dra med andra fantasy- och science fiction-författare i projektet. "Finalbilden" som publicerades på Hines blogg idag innehåller även John Scalzi, Patric Rothfuss, Charles Stross och Mary Robinette Kowal.

Vad tycker ni? Är det ett problem att kvinnor porträtteras på det sättet de gör på bokomslag? Är Hines sätt att angripa det han ser som ett problem på ett bra sätt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Zorita]
2013-01-21 18:11
#1

Underbart, jag tycker de där poserna är lite larviga faktiskt. Det är därför det är viktigt som författare att förhandla sig fram till ett avtal där man kan säga nåt om sina covers Flört

Igelkotte
2013-01-22 15:14
#2

Haha, ja jag tycker verkligen han har en poäng!

Förstår inte varför kvinnor måste åma sig och stå i sexiga poser för att få vara med på ett bokomslag. När män får bli de tuffa och orädda. Helt absurt ju! Kvinnor kan också vara tuffa och coola - så in med mer sånt!

Frida
2013-01-27 11:44
#3

Fantastiskt gjort! Det hela blir så väldigt uppenbart löjlit när det är ombytta roller.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Geru
2013-01-27 19:58
#4

Fast det är inte riktigt uppenbart när rollerna inte är helt ombytliga. Det ska vara fint byggda män som tjejer finner sexiga, om det ska vara likadant.

Det finns minst lika många sterotyper mot män där ute, men oftast visas det inte i media på samma vis.

Men visst är det bra att det tas fram och poängteras.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[NinaCrown]
2013-02-01 21:05
#5

Påminner om "pinup"-bilderna som var så populära ett tag Tungan ute Där fanns det iaf några snygga karlar, men såg lika mysko ut med en karl i den rollen ändå.

Rachix
2013-02-08 16:28
#6

Hahaha, underbart! Bra att visar på något snedvridet med hjälp av humor. 

Men visst är det så att både män och kvinnor gillar att titta på något snyggt, så frågan är var gränsen går för vad som är acceptabelt? Både män och kvinnor visas som stereotyper - det är en gammal tradition av serietecknade figurer med stora muskler/smala midjor/stora bröst och sugande blickar… ;) Conan Barberaren och Vampirella är väl de som jag minns bäst från barndomen. Vampirellas jumpsuit gick ju inte av för hackor…

Men det är ju serietidningarnas värld… Så vad signalerar dessa bilder när de hamnar på ett bokomslag? 

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Om jag skrivit en bok, skulle jag själv vara mycket tveksam till att ha en sån bild på omslaget. Samtidigt kan man jämföra med Terry Pratchetts böcker som kan ha kvinnor med bara magar på omslaget, men då skildrade med humor… Så som sagt vad är acceptabelt? Och för vem?

Annons:
[Zorita]
2013-02-08 18:58
#7

#6 Tyvärr är det ju sällan författare har rätt att tacka nej till ett bokomslag, så det är oftast förlaget själva som bestämmer. Då blir det ju lätt att samma sak gäller för bokomslagen som för allt annat, att sex säljer.

Timmorn
2013-02-24 14:55
#8

Fantastiskt gjort! Tack för att du skrev om detta TS!

Jag tycker att det är lika farligt och löjligt med alla miljoners oskuldsfulla poser som finns på omslagen. 

jag menar visst jag kan dras till omslag som har vackra klänningar. Men ofta så står kvinnorna i en sån fruktansvärd löjlig pose, de ska vara hjältinnan men står och beter sig ändå som hej kom och hjälp mig.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

denstore
2013-02-25 11:54
#9

Jag tycker iofs att problemet är att alternativa omslag till Fantasy ofta är så ofattbart oinspirerande att jag antagligen aldrig hade noterat boken. 

Kollade dessutom igenom mitt fantasybibliotek, och hittade i stort sett inga böcker med seriöst fåniga poser.

Upp till toppen
Annons: