Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2413 ggr
Suskiv
12/8/12, 7:04 AM

Vill ge fantasy en chans

Jag har haft lite svårt för fantasy över lag (föredrar science fiction), men känner att jag ändå vill ge genren en chans.

Så vad ska jag läsa. En serie i femtielva böcker känns kanske inte som rätt startpunkt.

Jag har självklart läst Bilbo och Sagan om ringen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
denstore
12/8/12, 8:43 AM
#1

Läser du bara på svenska, eller på engelska också?

Suskiv
12/8/12, 9:18 AM
#2

Engelska går bra.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

denstore
12/8/12, 11:22 AM
#3

Med risk för att vara lite enformig i mina rekommendationer, så kan jag rekommendera L.E. Modesitt. Nästan alla hans fantasy-böcker har en touch av SF i sig, men ibland är det väl dolt. De flesta av hans böcker är i långa serier, men samtidigt är de oftast skrivna i par, och paren i sig är egentligen fristående. Så man behöver alltså inte läsa hela sviterna för att få ut något.

Jag kan nästan rekommendera att starta med Soprano Sorceress i Spellsong Cycle-serien. Eller om man känner att man vill ha mer "vanlig" Fantasy, gå rakt på "The Magic of Recluse". Vill man ha maximalt med SF-inslag, så är Legacies i Corean Chronicles bästa starten.

Thaeri
12/10/12, 11:37 AM
#4

Neil Gaiman är väldigt bra och skriver bara fristående böcker Glad

AnnaMoonshadow
12/11/12, 11:04 AM
#5

David Eddings var en av mina första riktiga deep fantasy-författare. Hans böcker är humoristiska och väldigt mysiga och han håller sig för det mesta till trilogier m.m. Inte blir de allt för invecklade eller så heller tycker jag :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Sehvrin
12/11/12, 7:01 PM
#6

#5 Eddings böcker är väldigt trevliga (har läst igenom sagan om Belgarion och Mallorea ett tiotal gånger, om inte mer), men jag vill påpeka att de är väldigt enkelt skrivna. Det är lite som att läsa en film. Så om man vill ha lite djup i sina berättelser skulle jag inte rekommendera Eddings, men vill man ha trevlig, enkel underhållning är de super Skrattande

#4 Gaiman är sannerligen väldigt bra och vill man ha verklighetsanknuten fantasy är han helt klart bäst Skrattande

Om jag skulle komma med några egna tips också:

"Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke. Utspelar sig kring Napoleon-kriget och handlar om magins återkomst till England.

"The Book of Lost Things" av John Connolly. Om en pojke som råkar hamna i en sagovärld där han måste hitta kungen för att kunna komma hem.

"Dresden Files" av Jim Butcher. Urban fantasy i klassik amerikansk deckarstil. Visserligen är det 14 böcker och ska bli typ 25, men varje bok är en avslutad historia.

Inte direkt klassisk fantasy, men bra böcker enligt mig.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
AnnaMoonshadow
12/11/12, 7:29 PM
#7

#6 heh så sant! lite det jag tänkte när jag tipsade om den var att de är så pass enkla att även någon som är ovan att läsa fantasy lätt kan hänga med och förstå sig på dem utan problem :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Suskiv
12/12/12, 5:51 AM
#8

Tack. :-)

Detta fanns på vårt bibiliotek från de författare som tipsade om. Nån som är extra bra att börja med.

"Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke.

Modesitt, L. E.

Darksong rising
Gravity dreams
The shadow sorceress
Shadowsinger
The spellsong war

Gaiman, Neil

American gods
Amerikanska gudar
Anansi boys
Brief lives
Coraline
The dangerous alphabet
Death
Doll's house
Don't panic
Dream country
Endless nights
Fables & reflections
A game of you
The graveyard book
The kindly ones
Kyrkogårdsboken
Neil Gaiman's midnight days
Neverwhere
Odd och frostjättarna
Preludes, nocturnes
Season of mists
Smoke and mirrors
Stardust
Stjärnstoft
Vargarna i väggen
The wake
The wolves in the walls
World's end

Eddings, David

Belgarath besvärjaren. Bok 1, Aldurs dal 
Belgarath besvärjaren. Bok 2, Rivas ättling 
Belgarions son 
Besvärjarnas kamp 
Crystal gorge 
Demon lord of Karanda 
Demonen i Karanda 
Diamanttronen 
Den dolda staden 
The elder gods 
Enchanters' end game 
Guardians of the west 
I Zandramas spår
King of the Murgos 
Knivens sång 
Kristallklyftan 
Kupoler av eld 
The losers 
Murgoernas konung 
Polgara besvärjerskan. Bok 1, Belgaraths dotter 
Polgara besvärjerskan. Bok 2, Hertiginnan av Erat 
Profetians tid 
Queen of sorcery 
The Rivan codex 
Rivas drottning 
Rivas skrifter 
Rubinriddaren 
Safirrosen 
The Seeress of Kell 
Sierskan från Kell 
De skinande 
Stenens väktare 
The treasured one 
De utvalda 
Den vördade 
Yngre gudar 
Äldre gudar 
Ödets fullbordan

Butcher, Jim

Academ's fury 
Blood rites 
Changes 
Cursor's fury
Dead beat 
First lord's fury 
Fool moon 
Furies of Calderon 
Princeps' fury 
Proven guilty 
Small favor 
Storm front 
Turn coat 
White night

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AnnaMoonshadow
12/12/12, 8:24 AM
#9

Om det kommer till Eddings:

Diamanttronen är första delen i elenien-trilogin. Stenenes väktare är första delen i fem böcker som kallas sagan om belgarion. De utvalda är första av två (på engelska är det bara en bok) om tjuven Althalus.
Väljer du någon av dessa tre börjar du säkert i början av varje "värld" så att säga så får du lust att fortsätta läsa så hänger du med i allt och känner igen karaktärerna :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Thaeri
12/12/12, 12:19 PM
#10

Om du tänker testa Eddings, börja i så fall med The Belgariad / Sagan om Belgarion, fortsätt sen med The Malloreon / Sagan om Mallorea som handlar oms amma personer. The Rivan Codex / Rivas skrifter och de två om Belgarath och Polgara kan du hoppa över om du inte vill riskera få de två förstnämnda serierna förstörda.

The Elenium / Sagan om Elenien och The Tamuli / Sagan om Tamuli är väldigt lika The Belagariad och The Malloreon, faktum är att Eddings lyckades med konststycket att plagiera sig själv, och man kan sammanfatta allihop hyfsat detaljerat och ändå inte veta vilken av de två världarna man menar. Men de är fortfarande ganska underhållande.

Den om Althalus är inte fullt lika plagierande så att säga när det kommer till storyn, men hela berättargreppet är ändå samma typ, och det börjar kännas väldigt fantasilöst vid det laget.

The Dreamers / Drömmarna kan du skippa helt, dels är fantasilösheten vid det laget väldigt påtaglig, dels känns den ganska rörig och dels förstör slutet hela serien. Jag har nog aldrig blivit så besviken på ett slut förut faktiskt.

----------

Neil Gaiman… Jag är väldigt förtjust i Neverwhere och Stardust / Stjärnstoft. De är också väldigt olika, Neverwhere utspelar sig i vår värld i vår tid i ett slags undre London, och Stardust tar avstamp på landsbygden i det viktorianska England men utspelar sig till största delen i en sagovärld, med betoning på saga.

denstore
12/12/12, 2:19 PM
#11

Av Modesitt-böckerna så känns det nästan som att de har blivit av med en bok. De andra är de andra böckerna i Spellson Cycle som Soprano Sorceress som jag nämnde inleder. Jag tycker definitivt att du ska börja med den om du ska prova. Kanske mest för att den är en av de bästa, men också för att den förklarar en hel del av det som händer senare. Gravity Dreams är nog ren SF har jag för mig.

Sehvrin
12/14/12, 10:49 PM
#12

Av Jim Butchers böcker bör du börja med "Storm front" som är första Dresden files-boken (tyvärr den som är minst bra, de blir bara bättre och bättre ju längre man kommer i serien). Hans andra serie, Codex Alera har jag inte läst och kan sådeles inte uttala mig om.

Gällande Gaiman håller jag med #10 eller "Preludes and Nocturnes" om du vill ge dig på en seri (som i serietidning) istället.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Caf_Roy
12/18/12, 9:53 AM
#13

Nämen, ni har ju helt missat min favoritförfattare!

Brandon Sandersson skriver nyskapande och för det mesta fristående böcker med starka huvudpersoner och intressanta grepp på magikonceptet. Mina favoriter av honom är Mistborn (trilogi, så dom bör läsas i ordning, men varje bok har ett tydligt slut), Alloy of Law (eftersläntrare till Mistborn i samma magiska värld som kommit till Viktorianska eran (tror jag den heter), helt unik i fantasysammanhang och min favorit), The Way of Kings (första och hitills enda delen i en serie, fyra väldigt olika huvudpersoner som man följer) och Warbreaker (fristående).

En annan väldigt väl läsvärd bok om man gillar en lite grymmare värld med karismatiska huvudpersoner (beskrivs som en blandning av Ocean's eleven, The Godfather och Oliver Twist) är The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch. Det finns än så länge en uppföljare, men den behöver man inte läsa om man inte vill. Hollywood har köpt rättigheterna och skissar på en film som omöjligt kommer kunna göra boken rättvisa.

Lite lättare humor blandat med jordens undergång bjuder Terry Pratchett och Neil Gaiman på i Goda Omen. Det är de målande beskrivningarna och de underbara fotnoterna tillsammans med den på samma gång underhållande och allvarsamma handlingen som fått mig att läsa om den. Fyra gånger.

Vill du läsa fantasy på svenska rekommenderar jag Niklas Krog (En krigares styrka) och Andreas Roman (Drakväktare). Alla de andra är på engelska, även om en del visserligen är översattaär det så de bör läsas för mesta upplevelse.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Jinaum
12/20/12, 12:53 AM
#14

Terry Pratchett är en ny favo för mig. En gammal är Katherine Kerr med Sagan om Dewerry. Lättläst medeltids fantasy som jag finner väldigt mysig.

Jinaum
12/20/12, 12:57 AM
#15

Terry Pratchet är en ny favvo för mig men bör läsas på engelska så man inte missar alla han roliga ordlekar som lätt missas i svenskan.

Annars är Katherine Kerr något jag rekommenderar varmt, Det som fick mig å fastna för fantasy. Speciellt hennes böcker om dewerry. Silverdolken å dem. Relativt lättläst men de fångade mig.

lillNasse
12/28/12, 2:25 AM
#16

om du inte redan har läst den föreslår jag Cirkeln trilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, Frost trilogin av Maggie Stiefvater, Starcrossed av Josephine Angelini, sen självklart Eragon böckerna av Christopher Paolini om du inte redan har läst dem!

Borsett från Eragon böckerna så är de andra inte så självklara fantasy böcker utan en mer mjukstart kan man nog säga :)

Upp till toppen
Annons: