Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2681 ggr
Shanea
9/19/12, 2:09 PM

Vad skapar en favorit?

Jag tittade lite i tråden "Favoritbok?" och funderade lite över den eviga fråga som man fått så många gånger men aldrig kan ge ett vettigt svar på… Lätt är det i alla fall inte.

För min del finns det just många bra böcker, men det är de där som verkligen gjort ett intryck av någon anledning, de man verkligen kommer ihåg som jag kallar favoriter, för min del är nog de som toppar denna kategori Sagan om drakens återkomst (trots att jag aldrig kom igenom riktigt hela serien) och Mörkrets tjänare.

Men nu är min fråga, vad är det som gör en bok till en verklig favorit för er?

För min del ska den som sagt verkligen lämnat ett intryck på mig, och det som oftast gör intryck är antingen en helt och hållet slukande kärlekshistoria (som i mörkrets tjänare), eller fantastiska karaktärer och världar som man inte kan få nog av (som sagan om drakens återkomst, där kärlekshistorierna har en väldigt liten roll). En kamp mellan mörker och ljus av episka propotioner skadar inte heller, speciellt när gränserna mellan dem båda suddas ut ibland.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Annons:
[Zorita]
9/20/12, 9:31 PM
#1

Jag undrar detta mycket då jag skriver fantasy och ju gärna vill skapa en ny favorit Glad Min favorit är Name of the Wind, Patrick Rothfuss, men varför? Inte är det historien inte. Men karaktärerna, och språket. Sen kommer Game of Thrones av precis samma anledning. Min icke-favorit är den jag läser nu, The Darkness that Comes Before och den har visserligen bra språk, men de enda kapitel jag orkar mig igenom är de om en enda karaktär. Så… karaktärerna! Och en intressant värld, vilket de två första har och den sista inte.

Shanea
9/20/12, 10:55 PM
#2

#1 Förstår varför du fallit för karaktärerna i Name of the Wild, just läst första två böckerna på svenska (en på engelska blir två på svenska) och det är just karaktärerna som jag fastnade för där med, vilket är rätt intressant, det händer ju egentligen inte SÅ mycket, går rätt långsamt för själva huvudplotten, men otroligt intrigerande huvudkaraktärer :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Aribigga
9/22/12, 9:20 AM
#3

Min favorit Eragon är en favorit just för att första gången läste jag en bok som jag verkligen inte visste hur den skulle sluta. Jag kunde verkligen inte lista ut det och eftersom jag ännu inte har läst sista boken så vet jag det fortfarande inte.

Jag gillar även att det är med problem för alla karaktärerna i böckerna sånt som jag innan aldrig har tänkt på. Tex Varden ska dra ut i krig hur ska de financiera det?

En annan favorit är att Eragon verkligen får tänka efter och rättfärdiga kriget, det är inte bara "vi ska störta kungen han är ond" utan han får tänka igenom varför de sätter så många personer genom lidande och om det är värt det.

Jag gillar även karaktärerna i boken men det är ju Belgarionserien ett bättre exempel på hur kul det är med utstuderade personligheter!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Yelly Bean
9/22/12, 11:46 AM
#4

#3 Du fick mig just att se Eragon ur nya ögon Skrattande Älskar böckerna, men har inte tänkt att de faktiskt är lite avancerade på det sättet.

Och jag tror det är en del av det som du säger, det som skapar en favorit. Glad

Aribigga
9/22/12, 2:47 PM
#5

Sen gillar jag det att storyn faktiskt kommer tillbaka till stället där det började, det är liksom inte bara goodbye och vi ser er aldrig med, utan man får reda på vad som händer där också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Yelly Bean
9/22/12, 7:12 PM
#6

#5 Menar du i den äldste när man får följa Roran? Glad Det gillar jag med.

Annons:
denstore
9/23/12, 1:21 AM
#7

Jag gillar böcker där författaren har tänkt lite längre än bara vad som händer för stunden. Världen ska vara väl genomtänkt, med en känsla av balans, helst där gott och ont inte är självklart i alla lägen. Dock så vill jag gärna att målet ska vara något större än karaktärerna själva, gärna lite storslaget och med inslag av självuppoffring. Finns det magi med, så ska även den vara balanserad. Det är tyvärr sällan så. Oftast är den fantastiskt överdriven, vilket gör att man funderar varför karaktärerna handlar så korkat, eller så är den för mesig, där man frågar sig om varför man sysslar en livstid med lära sig något magiknep för något en vanlig person kan göra med ett bollträ…..

[NinaCrown]
9/25/12, 12:41 AM
#8

De böckerna jag fastnat för är böcker där alla, inte bara huvudpersonen, utvecklas och förändras. Jag vill inte sluta tänka på boken bara för att jag lagt undan den, jag vill kunna spinna vidare, försöka hitta egna lösningar och förklaringar för att sen se om de stämmer. Jag tycker även om böcker som inte målar hela duken med en gång, utan man får se lite snuttar här och där för att sedan dra ihop alla trådarna. Dock har jag svårt för deckare och liknande böcker då jag känner att karaktärerna är för endimensionella ^^''

Harry Potter är ett tydligt exempel på en sådan bokserie som jag uppskattar, men jag tycker även extremt mycket om Deverryböckerna av Katharine Kerr samt The Black Magician triologi av Trudi Canavan :)

Har dock nyligen varit på SF bokhandeln och köpt upp mig så hoppas att några av de nya böckerna kan vara nya favoriter!

Yelly Bean
9/25/12, 6:32 AM
#9

#8 Om du gillar fantasy och att huvudpersonerna utvecklas så tror jag du skulle gilla sagan om klanen Otori. Det är i alla fall en av mina favoritserier. GladHär är första boken.

[NinaCrown]
9/25/12, 1:48 PM
#10

#9 Har läst hela den serien och den är bra ^^ Dock var det länge sedan nu så minns inte riktigt all handling, bara det grövsta.

Upp till toppen
Annons: